Gå till innehåll

Hjälp att tyda HJT-logga


Recommended Posts

Eftersom Windows Installer helt har slutat fungera för mig verkar det som

så undrar jag om ja fått nått grus i maskineriet?

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 18:43:17, on må 04 jan 201010

Platform: Unknown Windows (WinNT 6.01.3504)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.7600.16385)

Boot mode: Normal

Running processes:

D:\Windows\system32\taskhost.exe

D:\Windows\system32\Dwm.exe

D:\Windows\Explorer.EXE

D:\Program Files\TuneUp Utilities 2010\TuneUpUtilitiesApp32.exe

D:\Windows\System32\nvraidservice.exe

D:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe

D:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe

D:\Windows\system32\wbem\unsecapp.exe

D:\Windows\system32\taskhost.exe

D:\Program Files\Minefield\firefox.exe

D:\Program Files\Internet Explorer\IELowutil.exe

D:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = about:blank

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O2 - BHO: Search Helper - {6EBF7485-159F-4bff-A14F-B9E3AAC4465B} - D:\Program Files\Microsoft\Search Enhancement Pack\Search Helper\SEPsearchhelperie.dll

O2 - BHO: Groove GFS Browser Helper - {72853161-30C5-4D22-B7F9-0BBC1D38A37E} - D:\PROGRA~1\MIF5BA~1\Office14\GROOVEEX.DLL

O2 - BHO: Inloggningshjälp för Windows Live ID - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - D:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O2 - BHO: Adobe PDF Conversion Toolbar Helper - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll

O2 - BHO: URLRedirectionBHO - {B4F3A835-0E21-4959-BA22-42B3008E02FF} - D:\PROGRA~1\MIF5BA~1\Office14\URLREDIR.DLL

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - D:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O2 - BHO: SmartSelect - {F4971EE7-DAA0-4053-9964-665D8EE6A077} - D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll

O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll

O3 - Toolbar: Snagit - {8FF5E183-ABDE-46EB-B09E-D2AAB95CABE3} - D:\Program Files\TechSmith\Snagit 9\SnagitIEAddin.dll

O4 - HKLM\..\Run: [NVRaidService] D:\Windows\system32\nvraidservice.exe

O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] D:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe -s

O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] D:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'Lokal tjänst')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [mctadmin] D:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'Lokal tjänst')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'Nätverkstjänst')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [mctadmin] D:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'Nätverkstjänst')

O8 - Extra context menu item: Append Link Target to Existing PDF - res://D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppendSelLinks.html

O8 - Extra context menu item: Append to Existing PDF - res://D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html

O8 - Extra context menu item: Convert Link Target to Adobe PDF - res://D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll/AcroIECaptureSelLinks.html

O8 - Extra context menu item: Convert to Adobe PDF - res://D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://D:\PROGRA~1\MIF5BA~1\Office14\EXCEL.EXE/3000

O8 - Extra context menu item: Se&nd to OneNote - res://D:\PROGRA~1\MIF5BA~1\Office14\ONBttnIE.dll/105

O10 - Unknown file in Winsock LSP: d:\program files\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll

O10 - Unknown file in Winsock LSP: d:\program files\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll

O13 - Gopher Prefix:

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{12801AC7-9071-4088-A249-A7D565991960}: NameServer = 8.8.8.8,8.8.4.4

O18 - Filter hijack: text/xml - {807573E5-5146-11D5-A672-00B0D022E945} - D:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\OFFICE14\MSOXMLMF.DLL

O20 - AppInit_DLLs: RemoveFocusRect.dll

O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Acresso Software Inc. - D:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe

O23 - Service: ForceWare Intelligent Application Manager (IAM) - Unknown owner - D:\Program Files\NVIDIA Corporation\NetworkAccessManager\bin32\nSvcAppFlt.exe

O23 - Service: iolo FileInfoList Service (ioloFileInfoList) - Unknown owner - D:\Program Files\iolo\common\lib\ioloServiceManager.exe

O23 - Service: iolo System Service (ioloSystemService) - Unknown owner - D:\Program Files\iolo\common\lib\ioloServiceManager.exe

O23 - Service: lxcz_device - - D:\Windows\system32\lxczcoms.exe

O23 - Service: ForceWare IP service (nSvcIp) - Unknown owner - D:\Program Files\NVIDIA Corporation\NetworkAccessManager\bin32\nSvcIp.exe

O23 - Service: ServiceLayer - Nokia - D:\Program Files\PC Connectivity Solution\ServiceLayer.exe

O23 - Service: @D:\Program Files\TuneUp Utilities 2010\TuneUpDefragService.exe,-1 (TuneUp.Defrag) - TuneUp Software - D:\Program Files\TuneUp Utilities 2010\TuneUpDefragService.exe

O23 - Service: TuneUp Utilities Service (TuneUp.UtilitiesSvc) - TuneUp Software - D:\Program Files\TuneUp Utilities 2010\TuneUpUtilitiesService32.exe

O23 - Service: VoddlerNet - Voddler - D:\Program Files\Voddler\service\voddler.exe

--

End of file - 6265 bytes

Tacksam för hjälp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget skadligt i loggen i alla fall, men det finns mycket skadligt som inte syns i en HijackThis-logg så du behöver kolla upp datorn med något bra antispionprogram också (MBAM, a-squared, SUPERAntiSpyware).

Fick du problem före eller efter du körde TuneUP? Registerstädningsprogram skulle ju kunna orsaka ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga först, är du med på "Windows Customer Experience Improvement Program"?

Det har ja ingen aning om jag är? ;) för vad?

Jag ser inget skadligt i loggen i alla fall, men det finns mycket skadligt som inte syns i en HijackThis-logg så du behöver kolla upp datorn med något bra antispionprogram också (MBAM, a-squared, SUPERAntiSpyware).

Fick du problem före eller efter du körde TuneUP? Registerstädningsprogram skulle ju kunna orsaka ditt problem.

-Grejen är den att ja inte kan installera/avinstallera något pga felet med att Windows Installer inte längre fungerar... :huh:

-Det bara dök upp igår, har använt TuneUp Utilities sedan urminnes tider utan att det har orsakat mig problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBAM använder inte Windows Installer. a-squared behöver inte installeras: http://download1.emsisoft.com/a2usb.zip SAS behöver heller inte installeras: http://www.superantispyware.com/onlinescan.html

Ok, MBAM är väl det bästa att köra antar jag vad jag hört...

Kör en fullscan med detta & se om den hittar någe bus i maskineriet. ;)

Tack!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag undrade är att den delen brukar få Windows installer och explorer att krasha.

Hursomhelst, kolla i registret efter: HKLM\Software\Microsoft\SQMClient\Windows\DisabledSessions

Finns det några strängar/nycklar förutom "default", radera dessa. Vill du kan du göra backup på dessa först.

Nästa:

I sökrutan, skriv: gpedit.msc

Navigera till: Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> System -> Hantering av Internetkommunikation -> Inställningar för internetkommunikation.

Leta rätt på "Inaktivera Windows CEIP...", dubbelkilicka på den och markera "Aktiverad".

Tryck OK, och stäng gpedit.

Starta om datorn.

Fungerar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testade innan men det gick inte att köra in det, men kan prova senare igen...

MBAM hittade något konstigt:

Infekterade registerdataposter:

HKEY_CLASSES_ROOT\scrfile\shell\open\command\(default) (Broken.OpenCommand) -> Bad: (NOTEPAD.EXE %1) Good: ("%1" /S) -> Quarantined and deleted successfully.

Redigerad av vajlent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBAM hittade något konstigt:

Infekterade registerdataposter:

HKEY_CLASSES_ROOT\scrfile\shell\open\command\(default) (Broken.OpenCommand) -> Bad: (NOTEPAD.EXE %1) Good: ("%1" /S) -> Quarantined and deleted successfully.

Det gäller hur Windows ska öppna .scr-filer, det är normalt skärmsläckarprogram. Har du med vilje ändrat hur scr-filer ska startas, dvs att de ska öppnas i Anteckningar i stället för att köras? Du kanske har något program som använder filändelsen .scr för någon annan sorts filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Cecilia för mitt övertramp i säkerhetstråden. Jag kände igen vad det handlade om, fast jag läste inte hela inlägget i tidigare tråd.

Till saken, det finns en registerfil som kom till på w98/xp som gjorde just detta fenomen som MBAM tycker är konstigt, ändrar rättigheten att exekvera registerfiler genom dubbelklick...

Om man mot förmodan skulle råka ut för en filändrad registerfil, och bara klickade på den i tron att det var en t.ex txt fil, så skulle inte registret /datorn förstöras pga den filen iaf.

Hoppas att det lyser en liten glödlampa nu.

Fortsätter med installern på rätt ställe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till saken, det finns en registerfil som kom till på w98/xp som gjorde just detta fenomen som MBAM tycker är konstigt, ändrar rättigheten att exekvera registerfiler genom dubbelklick...

Om man mot förmodan skulle råka ut för en filändrad registerfil, och bara klickade på den i tron att det var en t.ex txt fil, så skulle inte registret /datorn förstöras pga den filen iaf.

Hoppas att det lyser en liten glödlampa nu.

Fortsätter med installern på rätt ställe...

Kommentarer om vad MBAM hittar får du gärna skriva här :)

Fast det som MBAM reagerade på gällde inte registerfiler .reg utan .scr-filer (normalt skärmsläckare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det som MBAM reagerade på gällde inte registerfiler .reg utan .scr-filer (normalt skärmsläckare).

Jag vet, men den är ju exekverbar, och kan ställa till det eftersom det tidigare var en container för skräp in i datorn.

Och det är ju bara att ändra i scriptet lite för att få andra filtyper. Bara ett tips i all välmening.

Jag känner inte till vad TunUp egentligen gör, men det skulle inte förvåna mig om det är den som gjort denna ändring, eller så möjligtvis så har ett äldre program installerats tidigare, ändrat lite, inte fungerat som tänkt och avinstallerats med vissa rester...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan både vara önskvärt med den ändring som MBAM tog bort likaväl som att det kan vara något skadligt som ändrat tidigare. Vi får väl se om vajlent har någon susning om vad orsaken kan vara. Vill man ändra tillbaks så är det ju bara att gå till MBAMs karantän och återställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller hur Windows ska öppna .scr-filer, det är normalt skärmsläckarprogram. Har du med vilje ändrat hur scr-filer ska startas, dvs att de ska öppnas i Anteckningar i stället för att köras? Du kanske har något program som använder filändelsen .scr för någon annan sorts filer.

Nop jag har inte ändrat något det e det som gör mig förvirrad här... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan både vara önskvärt med den ändring som MBAM tog bort likaväl som att det kan vara något skadligt som ändrat tidigare. Vi får väl se om vajlent har någon susning om vad orsaken kan vara. Vill man ändra tillbaks så är det ju bara att gå till MBAMs karantän och återställa.

Personligen tycker jag att det är en bra åtgärd av MBAM, det hela var mer av en upplysning så du fick veta varför det är som det är...eller möjligtvis kunde vara... hmm

Hursomhelst, du löser säker problemet ändå :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om någon online-skanning mot virus ger något. Du får pröva vilken som går bra att köra för jag vet inte om någon av dem kräver att Windows installer fungerar. Om inte heller den hittar något så verkar det inte särskilt sannolikt att det är något skadligt program som orsakar problemet.

http://www.kaspersky.com/kos/eng/partner/default/kavwebscan.html

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

http://www.eset.com/onlinescan/

http://www.pandasoftware.com/products/activescan.htm

Om något hittas så spara loggen och klistra in i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...