Gå till innehåll

Fullgott skydd


Recommended Posts

Hej alla

Fick idag in en ganska seg dator för ominstallation av Windows 7 pga full C-disk.

Ny större hårddisk skulle också in.

Ägaren ville då dessutom ha inlagt en massa säkerhetsprogram enl. följande

(Han ville inte betala för något om fanns att få gratis på nätet)

AVG Antivirus Free Edition 9 som bas

Ad-Aware Free Edition 2010 för koll av spyware

Super Antispyware att använda som scanner

Windows Defender som realtidsskydd

Sophus Antirootkit för skydd mot rootkit

McAfee Site Adviser för koll av suspekta webbsidor

ZoneAlarm som brandvägg

Spamfighter som mailskydd

och vi hade en diskussion om detta där jag hävdade att för många program med samma funktioner var en bidragande orsak till att hans dator var seg.

Eftersom vi inte blev överens så lägger jag ut detta på forumet för att få era synpunkter i frågan.

Mitt förslag var följande

AVG Antivirus Free Edition 9 som bas

Super Antispyware att använda som scanner

McAfee Site Adviser för koll av suspekta webbsidor

Windows egen brandvägg

Spamfighter som mailskydd

Ad-Aware & Windows Defender har ju samma funktioner som finns i AVG och verkar onödiga.

Frågan är om det finns något rootkitskydd eller om han har en poäng i att installera Sophus Antirootkit

Tacksam för synpunkter

Med vänlig hälsning

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag & god fortsättning på 2010!

Skulle jag ominstallera W7-Systemet, då skulle jag dock bara använda MIG av MSE= MicroSoft Security Essential! Mera skulle dock inte JAG ha! Räcker mer än väl, för min del i.a.f.... + CCleaner då! :)

W7 är myckert säker i och för sig, har testat utan några antivirusprogram och det har ej inkommit några hot. :)

PS: Testat W7 med & utan antivirus och inte märkt någon skillnad på säkerheten. Beror också på hur nyfiken man är?DS:

Andra åsikter?

Håller inte med = RIS! :) Blir det ris! Skicka då 50:- till barncancerfonden.

Håller med = ROS! :) Blir det ros, ge din närmaste/älskade vän en.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Fick idag in en ganska seg dator för ominstallation av Windows 7 pga full C-disk.

Ny större hårddisk skulle också in.

Ägaren ville då dessutom ha inlagt en massa säkerhetsprogram enl. följande

(Han ville inte betala för något om fanns att få gratis på nätet)

AVG Antivirus Free Edition 9 som bas

Ad-Aware Free Edition 2010 för koll av spyware

Super Antispyware att använda som scanner

Windows Defender som realtidsskydd

Sophus Antirootkit för skydd mot rootkit

McAfee Site Adviser för koll av suspekta webbsidor

ZoneAlarm som brandvägg

Spamfighter som mailskydd

och vi hade en diskussion om detta där jag hävdade att för många program med samma funktioner var en bidragande orsak till att hans dator var seg.

Eftersom vi inte blev överens så lägger jag ut detta på forumet för att få era synpunkter i frågan.

Mitt förslag var följande

AVG Antivirus Free Edition 9 som bas

Super Antispyware att använda som scanner

McAfee Site Adviser för koll av suspekta webbsidor

Windows egen brandvägg

Spamfighter som mailskydd

Ad-Aware & Windows Defender har ju samma funktioner som finns i AVG och verkar onödiga.

Frågan är om det finns något rootkitskydd eller om han har en poäng i att installera Sophus Antirootkit

Tacksam för synpunkter

Med vänlig hälsning

Göte

Din synpunkt om att detta skapar en seg dator, är nog helt korrekt.

Väldigt många olika program med nästan samma uppgifter, kommer troligen i slutändan att skapa problem!

Jag skulle nog försökt att få datorägaren att förstå detta och föreslå ett programpaket, typ Comodo 3.13, samt Comodo Verification Engine för webben eller AVAST el. liknande där antivirus funktioner finns samt brandvägg.

Vidare Malwarebytes Antimalware, konfigurerat att start vid uppstart. så att en scan sker direkt.

Till sist CCleaner för övrig hantering.

Men antar att du känner de program du föreslår och kan stå för att de sköter det de ska.

Men fullgott skydd = 100%, undrar om man kan uppnå det??

Enkelt är bra, om inte bäst!

Annars så skulle jag personligen nog inte vilja ta ansvar för installationen, vilket du nog får göra om det dyker upp problem efter att du installerat enligt ägarens spec.

Lycka till med övertalningen!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu AVG har lite halvdant skydd mot rootkits i gratisvarianten så är det ju bättre att använda Avast eller Antivir så slipper han Sophos antirootkit. Sophos antitrootkit är ju inget realtidsskydd så det tar ju inga resurser av datorn men skyddet blir ju betydligt sämre. Inte heller Ad-aware i gratisvarianten är ju något realtidsskydd och tar därmed inga resurser, men det är ju inte heller särskilt bra utan MBAM eller a-squared Free är ju bättre program (inget realtidsskydd eller resursanvändning i gratisvarianterna där heller).

WOT är bättre än McAfees SiteAdvisor som är välkänt för att grönlista direkt skadliga webbplatser och tvärtom.

Om man vill ha det bättre skyddet av en brandvägg än Windows egen så bör man ju välja en bättre brandvägg än ZoneAlarms som inte stoppar särskilt mycket. Bra val är PC-Tools brandvägg, Online Armor med fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du förklarat hur det ligger till och kunden ändå tvunget vill ha det på sitt sätt så låt den få det. Om någon vecka kommer den kanske tillbaka och har insett att det inte var så bra och vill ha det som du föreslog och får då naturligtvis betala för det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...