Gå till innehåll

Facebook och Twitter kan bli brottslingarnas favoriter


Recommended Posts

Säkerhetsföretaget McAfee har tittat djupt ner i sin spåkula och tagit fram en rapport med namnet 2010 McAfee Labs Threat Prediction där de listar de största hoten under 2010. Där kan man bland annat läsa att företaget räknar med att sociala nätverk så som Twitter och Facebook sannolikt blir den självklara grundplattformen för internetbrottslingar.

På Facebook kan brottslingarna utnyttja tredjepartsapplikationer för att sprida skadliga program, och med hjälp av Twitter går det att lura användarna till farliga sajter genom att använda mikrobloggens funktion för att förkorta webbadresser.

Källa: McAfee

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med dig e-son,för detta är inte framtiden det är redan här!

Jag gick med på Facebook bara för att se hur det fungerar och man bombas ju med diverse grejer som du ska godkänna att installera och som ger tillgång till all info som finns på ditt och alla dina vänners användarkonton :blink:

Sen kan man ju bara se hur det har exploderat med dessa falska antivirusprogrammen som många av dom kommer från bla Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, personligen håller jag mig så långt borta som man bara kan komma från dom där sajterna... har liksom aldrig förstått behovet av att vika ut sig på nätet! :rolleyes:

Alldeles oavsett hotet från cyberskurkarna så anser jag att dessa sajter kommer att utgöra en allt större del i marschen mot det totala kontrollsamhället... något som mörkas fullständigt! Det är lätt att bli konspirationsteoretiker i dessa dagar! :unsure:

Något större engagement från nyhetsmedia lär vi inte heller se. Det säljer ju fler "lösnummer" att slå upp krigsrubriker om intrång och bedrägerier på nätet, än att skriva sakliga artiklar och upplysa folk! Dessutom är det tveksamt om skribenterna själva ens har fattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant e-son. Kanske de vaknar den dagen journalister och källor börjar råka riktigt illa ut pga att "obehöriga" har insyn i deras privata kommunikation. Då blir det väl artiklar typ "omg varför har ingen varnat för detta tidigare!?"...

Jag ser inget fel i sociala medier i sig så länge de hålls på en nivå där man kan ha koll på sin integritet. Facebook har dock för länge sedan passerat det stadiet och kommer förhoppningsvis sänka sig själv när allt fler inser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, personligen håller jag mig så långt borta som man bara kan komma från dom där sajterna... har liksom aldrig förstått behovet av att vika ut sig på nätet! :rolleyes:

Alldeles oavsett hotet från cyberskurkarna så anser jag att dessa sajter kommer att utgöra en allt större del i marschen mot det totala kontrollsamhället... något som mörkas fullständigt! Det är lätt att bli konspirationsteoretiker i dessa dagar! :unsure:

Något större engagement från nyhetsmedia lär vi inte heller se. Det säljer ju fler "lösnummer" att slå upp krigsrubriker om intrång och bedrägerier på nätet, än att skriva sakliga artiklar och upplysa folk! Dessutom är det tveksamt om skribenterna själva ens har fattat.

Ja du har verkligen rätt detta.

Man ska väl i samband med vad dessa sk. sociala sajter åstadkommer i form av person och åsiktsregistrerande inte helt glömma vad "piraterna" på TPB, och andra med liknande uppsåt bidrog med, de skrek "frihet" och allt de ställde till med var att påskynda en snabbare kontroll och censur av nätet. Snacka om "Backfire"!

De kriminella kommer vi ju aldrig bort från, men deras tillvägagångsätt, t.ex på Facebook och andra ställen borde väl vara nog för en saklig journalistik att följa upp.

Stora belopp går åt för att jag och andra ska kunna sitta även här, och känna oss "relativt" säkra!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och på andra sätt med skulle jag tro, folk skriver ju ut exakt allt och hela sina liv på facebook och andra communitys, så inte så svårt för en vettvilling att se någons twitter att man är bortrest och kika lite på eniro för att sedan göra ett besök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska väl i samband med vad dessa sk. sociala sajter åstadkommer i form av person och åsiktsregistrerande inte helt glömma vad "piraterna" på TPB, och andra med liknande uppsåt bidrog med, de skrek "frihet" och allt de ställde till med var att påskynda en snabbare kontroll och censur av nätet. Snacka om "Backfire"!

Njaee... man kan knappast lasta PB-grabbarna för att våra politiker och rättsväsendet består av mer eller mindre IT-inkompetenta individer, och att dom låter sig styras av kapitalstarka hollywood-lobbyister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee... man kan knappast lasta PB-grabbarna för att våra politiker och rättsväsendet består av mer eller mindre IT-inkompetenta individer, och att dom låter sig styras av kapitalstarka hollywood-lobbyister.

Inte politikernas och rättsväsendets bristande IT- kunskaper, men för att ge dem argumenten de saknar för att bedriva sin informations insamling, genom att säga att det är nödvädigt, på grund av "stöld" etc. Listan kan nog göras lång. Fildelning bedrivs "ljusskygga" individer etc. Snedvridningen av debatten!

Sopa under mattan de skäl som man egentligen har, IPRED, FRA, o annat.

Det är här som man skapar möjligheter för att stänga ner ISPer utan laglig prövning, stänga av Internetanvändare godtyckligt, många saker som följer i kölvattnet genom hela världen. Cirkeln sluts, genom politisk, ekonomisk, militär och polisiär kontroll och godtycke! Frankrike, Australien och Kina är bra exempel på vart åt det barkar, men det är ju inte TPB's fel!

Kul diskussion!!! :)

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats då tycker du säkert det är skönt att TPB grabbarna nu släpper det imateriella och istället sätter fokus på det materiella i deras nya projekt The Product Bay. Snart tankar vi inte Jan Guillous ljudböcker, snart tankar vi ritningen till hans dyrbara specialgraverade älgstudsare och skriver ut en kopia på 3D skrivaren. :)

Litet sidospår men eftersom grabbarna drogs in i detta så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats då tycker du säkert det är skönt att TPB grabbarna nu släpper det imateriella och istället sätter fokus på det materiella i deras nya projekt The Product Bay. Snart tankar vi inte Jan Guillous ljudböcker, snart tankar vi ritningen till hans dyrbara specialgraverade älgstudsare och skriver ut en kopia på 3D skrivaren. :)

Litet sidospår men eftersom grabbarna drogs in i detta så...

Jag förstår mycket väl vad TPB pojkarna sysslade med, med lagen på sin sida, i juridisk mening, sen kan man tycka vad man vill om det.

Tyvärr var deras, i min mening, nonchalans, det som får dem att falla, och det ger utrymmet till "samhället" att använda dem som slagträ i en inte allt för övertygande debatt om avlyssning, fildelning, och sen i demokratiins namn stänga ute människor osv..........

Skulle gärna Guillous älgstudare hemma på väggen!!!! Den lille KGB agenten!!!!!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj här hoppade diskussionen över till Piratebay istället <_<

Facebook har iallafall börjat samarbeta med McAfee för att försöka komma tillrätta med

problemen,de kommer nu att stå för säkerheten genom att skanna och reparera datorer för användare vars Facebook-konton har äventyrats.

Facebook med sina över 350 miljoner användare kommer att koncentrera sig på det de är bäst på och McAfee kommer att förse dessa (kanske inte alla, men några) med en 6-månaders gratis licens på McAfee Internet Security.

http://blog.facebook.com/blog.php?post=248766257130&_fb_noscript=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Hmmm.. nya ändringar i Facebooks användarpolicyn.

http://techcrunch.com/2010/03/26/facebooks-plan-to-automatically-share-your-data-with-sites-you-never-signed-up-for/

I korthet kan man säga att information på Facebook kan automatiskt hämtas in från tredje part (applikationer och webbsidor) ifall du väljer att utnyttja deras tjänster.

Värt att tänka på ifall man har ett konto hos dem...

Tillägg: Dessa ändringar är inte bekräftade än

Redigerad av crummond
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...