e-son Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 (edited) Hängmörad ryggbiff med rödvinssky, ugnsbakade rotfrukter och svamp... till det en Brunello di Montalcino Val di Suga 2004! Äckligt va? Edited January 16, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Hängmörad ryggbiff med rödvinssky, ugnsbakade rotfrukter och svamp... till det en Brunello di Montalcino Val di Suga 2004! Äckligt va? Ja det stämmer! Hur kan du överhuvudtaget inta detta?? Currymarinerad ungstekt hel kyckling med ris o sallad! Isvatten!! Ganska illa det med! Avrundas med ngt helt annat när hockeyn är vunnen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 (edited) Avrundas med ngt helt annat när hockeyn är vunnen! Tittar hellre på skidskyttet... som svensk, är det just nu Helena Jonsson som gör mig tårögt stolt! Det bådar gott inför OS!! Edit: Middagen blev precis så njutbar som jag hade väntat mig! Resterna i Brunello´n lär försvinna under kvällens lopp! Edited January 16, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 (edited) ""Tittar hellre på skidskyttet... som svensk, är det just nu Helena Jonsson som gör mig tårögt stolt! Det bådar gott inför OS!!"" På tal om Helena Jonsson, så ser min släktbakgrund ut. KULTUR Allan Edvall, skådespelare, författare, musiker m.m. Lars Molin, författare, filmregissör Yngve Gamlin, regissör, skådespelare, humorist, filmmakare m.m. Stig Grybe, skådespelare Manfred Björkqvist, Biskop och initiativtagaren till Sigtunastiftelsen (ja, ja ..) Helmer Grundström, författare från Svanavattnet, Svanabyn SPORT Ingemar Stenmark, presentation överflödig? Helena Jonsson, skidskytt Billan och Håkan Westin, skidåkare Roger Pontare artist POLITIK Gunnar Hedlund, partiordförande, inrikesminister Ingegerd Troedsson (född Cederlöf), riksdagens talman, moderat ledamot Anita Gradin, utrikeshandelsminister 1986-91 m.m. BROTT Olof Salomonsson, halshuggen för begånget mord Magdalena Svensdotter, barnamörderska Petrus Karlsson, avrättad "brodermördare" Lars Andersson Kompass, Dömd 1830 för medhjälp till mordförsök Eva Magdalena Jonsdotter, barnamörderska Edited January 16, 2010 by Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Tittar hellre på skidskyttet... som svensk, är det just nu Helena Jonsson som gör mig tårögt stolt! Det bådar gott inför OS!! Kan väl säga så att, henne är jag ju släkt med, på långt håll. Men en oerhört duktig tjej. NU blir det en ..............slurp eller 2!! Vill oxå passa på att tala om att nu blir jag Farfar igen, i Juli! Ytterligare en slurp eller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 (edited) Jisses... knappt man vågar "prata" med er 2 (fint fölk) i fortsättningen...! Edited January 16, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 (edited) Jisses... knappt man vågar "prata" med er 2 (fint fölk) i fortsättningen...! Ingen fara på taket som man säger! Jag tillhör dock INTE sistnämda dock... Fint folk? Inte jag! Tillhör dom normala faktiskt! PS: Detta FORUM blir mer & mer intressant, ju fler inlägg det blir. ELLER? DS: Tyvärr så har ju mitt inlägg inget med mat att göra, men jag kan ju flytta över till ett annat om så önskas! Menar, kan göra ett inlägg med bara roots/rötter. Edited January 16, 2010 by Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 (edited) Tillhör dom normala faktiskt! Det avgör saken! ...placerar dig definitivt bland "Fint fölk"! Själv har jag aldrig varit "normal"... ej heller strävar jag dithän! "Normal", när det gäller folk, är för mig ett epitet som kan förknippas med etablisemanget i "Fjollträsk"... dock utan att förringa den stora, mer anonyma majoriteten stockholmare. Vad jag menar, är att "politiskt korrekt" inte har särskilt mycket med vanligt folk att göra! Dessvärre verkar det vara just "politiskt korrekt" som sätter normen för vad som är normalt! Edited January 16, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Det avgör saken! ...placerar dig definitivt bland "Fint fölk"! Hahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Det avgör saken! ...placerar dig definitivt bland "Fint fölk"! Själv har jag aldrig varit "normal"... ej heller strävar jag dithän! "Normal", när det gäller folk, är för mig ett epitet som kan förknippas med etablisemanget i "Fjollträsk"... dock utan att förringa den stora, mer anonyma majoriteten stockholmare. Vad jag menar, är att "politiskt korrekt" inte har särskilt mycket med vanligt folk att göra! Dessvärre verkar det vara just "politiskt korrekt" som sätter normen för vad som är normalt! Jag tillhör träskfolket, man bara går ner sig hela tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 Själv har jag aldrig varit "normal"... ej heller strävar jag dithän! "Normal", när det gäller folk, är för mig ett epitet som kan förknippas med etablisemanget i "Fjollträsk"... dock utan att förringa den stora, mer anonyma majoriteten stockholmare. Vad jag menar, är att "politiskt korrekt" inte har särskilt mycket med vanligt folk att göra! Dessvärre verkar det vara just "politiskt korrekt" som sätter normen för vad som är normalt! En liten eftertanke bara...! Vi är en 6-7 miljoner svenskar som INTE bor i stockholmsområdet, det gör oss faktiskt till en majoritet! Tänk om man kunde få "etablisemanget" att förstå det! Jag är övertygad om att det hade gjort skillnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Jisses... knappt man vågar "prata" med er 2 (fint fölk) i fortsättningen...! Fint Föllk!!!!!!!!! Börjar mer o mer att se ut som en blandning av Herrar esons och Sunshines avatarer! I Staterna skulle jag nog benämnas vid namnet Hillbillie!! Denna dialog såg kul ut, synd att vi hade ett strömavbrott när detta pågick!! Så enligt min uppfattning är vi all fint föllllllk! Politiskt korrekt kommer jag aldrig att bli, och jag lovar att bo i skogen och vara fri från arbete och karriär, ger en gott om tid att tänka dessutom! Ha en kul lördag och tack för trevligt sällskap, så långt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Fint Föllk!!!!!!!!! Börjar mer o mer att se ut som en blandning av Herrar esons och Sunshines avatarer! I Staterna skulle jag nog benämnas vid namnet Hillbillie!! Denna dialog såg kul ut, synd att vi hade ett strömavbrott när detta pågick!! Så enligt min uppfattning är vi all fint föllllllk! Politiskt korrekt kommer jag aldrig att bli, och jag lovar att bo i skogen och vara fri från arbete och karriär, ger en gott om tid att tänka dessutom! Ha en kul lördag och tack för trevligt sällskap, så långt! THX´s MH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Äckligt va? Ja, med vin i både gryta och glas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Det blir nog pizza ikväll. Centrum som dom har här på torget(för mig i alla fall) färsk tomat,kebabkött,kantareller,lök och vitlökssås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Här blir det Lasange! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Nu blir det ekologiskt odlad potatis och revbensspjäll, jam jam....... Potatisen har jag köpt på prov, för att se hur dom är. & visst, det smakar potatis, inge skämt med dessa inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Den svenska nationalrätten Pizza på G... fast man gör ett avsteg från traditionerna och bakar den själv...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Den svenska nationalrätten Pizza på G... fast man gör ett avsteg från traditionerna och bakar den själv...! Glöm inte oreganon. Den gör susen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 (edited) Glöm inte oreganon. Den gör susen. Det beror allt på det övriga "pålägget"...! Edited February 7, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 (edited) TJÄDER!! Det skall bli smaskens!! Grannarna tillagar så det blir spännande! Medhavd dryck: 2 st. Bodegas Montecillo Gran Reserva 1994, Klar röd färg med hög intensitet och nyans av tegel. Ren intensiv doft av mörka bär, balanserad ek, kaffe och liten kryddighet Fyllig, komplex smak med markerade tanniner, bra syra och balanserad alkohol samt aromer av mörk frukt och liten kryddighet. Lång eftersmak. Mycket god Rioja! O Bodegan, ett fantasiskt ställe, den underjordiska vinlagringsytan motsvarar 11 fotbollsplaner. Har varit på personlig vinprovning där, kul! Middagen serveras kl. 20.00 Edited February 7, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Får väl ta pizzan och ställa mig i skamvrån då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swerogge Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Får väl ta pizzan och ställa mig i skamvrån då. Tänk inte på skamvrån e-son.. den tar jag beslag på idag.. blodpudding för halva priset(sista dan idag) + lingon å äppelmos å ett regärt glas kall mellanmjöl till det hum hum humelihum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 (edited) TJÄDER!! Det skall bli smaskens!! Grannarna tillagar så det blir spännande! Medhavd dryck: 2 st. Bodegas Montecillo Gran Reserva 1994, Klar röd färg med hög intensitet och nyans av tegel. Ren intensiv doft av mörka bär, balanserad ek, kaffe och liten kryddighet Fyllig, komplex smak med markerade tanniner, bra syra och balanserad alkohol samt aromer av mörk frukt och liten kryddighet. Lång eftersmak. Mycket god Rioja! O Bodegan, ett fantasiskt ställe, den underjordiska vinlagringsytan motsvarar 11 fotbollsplaner. Har varit på personlig vinprovning där, kul! Middagen serveras kl. 20.00 Tjädern helstekt! Fylld med köttfärs, serverades med sås gjord på spadet från stekgrytan, samt kryddor och grädde. Ångkokta skivade morötter, samt brysselkål, och pressad potatis! Avrundades med krokantglass och hjortron, kaffe o avec! Blev väldigt bra! Edited February 8, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Tjädern helstekt! Fylld med köttfärs, serverades med sås gjord på spadet från stekgrytan, samt kryddor och grädde. Ångkokta skivade morötter, samt brysselkål, och pressad potatis! Avrundades med krokantglass och hjortron, kaffe o avec! Blev väldigt bra! Lät hur gott som helst. Har aldrig smakat tjäder men skulle gärna vilja. På tal om hjortron.Våfflor med hjortronsylt och grädde är mums Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts