Gå till innehåll

Systemkonfiguration


göte

Recommended Posts

Hej alla

Någon som vet varför Microsoft envisas med att ha en sån liten ruta för systemkonfigurationen -

msconfig - det är ju rätt ofta man är där och rotar - kollar vad som ligger i autostart och stänger av tjänster

o.s.v.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig göte rutan borde vara större så man ser vad man gör. Brukar själv gå in varje gång jag installerat något program och se så att det inte lagt något i autostarten. Och om programmet gjort det så är det registret nästa för att ta bort värdet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.

(Själv är jag aldrig där och rotar, men så har jag inga problem heller)

/G

Man behöver inte ha problem för att gå in i msconfig - det kan ju räcka med att man inte vill att alla program man installerar skall starta

när datorn startas

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju andra program som man kan använda i stället, t ex Autoruns och WinPatrol. Med WinPatrol så får man ju automatiskt en fråga när något program vill lägga in sig i autostarten och då är det ju bara att säga nej. Det innebär ju att man slipper steget med att starta ett program för att kolla och vid behov ytterligare ett för att ta bort ur registret.

När det gäller tjänster så är det ju bättre att använda Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster än msconfig, ger mer info t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju andra program som man kan använda i stället, t ex Autoruns och WinPatrol. Med WinPatrol så får man ju automatiskt en fråga när något program vill lägga in sig i autostarten och då är det ju bara att säga nej. Det innebär ju att man slipper steget med att starta ett program för att kolla och vid behov ytterligare ett för att ta bort ur registret.

Så har jag lärt mig något nytt även idag - men tycker fortfarande att Microsoft kunde fixat lite större ruta till msconfig :-)

Tack för det Cecilia

PS Funkar både AutoRuns & WinPatrol i W7-x64

/Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...