Gå till innehåll

Installera till Windows 7 , kommer det att fungera?


Just_me

Recommended Posts

Jag köpte nyligen en Compaq CQ5144SC med installerat Vista 64-bitars. Men jag vill byta operativsystem till Windows 7 och ska köpa en Retail skiva.

När jag köpte datorn följde ju inga cd-skivor med drivrutiner till moderkort, grafikkort med mera.

Jag gick in på HP hemsida och laddade ner följande drivrutiner:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=4063&lc=sv&dlc=sv&cc=se〈=sv&product=4001037

Jag har kört Windows 7 Upgrade Advisor och allt är kompatibelt med Windows 7 förutom 'Realtek RTL8168D8111D Family PCI-E GBE NIC' för då säger den Status: Unknown, Details: we don't have compatility information about this device.

Men så var det någon som sa att man behöver filer så att mina SATA hårddiskar hittas vid installation av Windows 7 och drivrutiner till mitt moderkort (Pegatron IPIEL-LA3). På HP's hemsida står det inget om SATA drivrutiner och drivrutiner till mitt moderkort, inte vad jag kan se iallafall.

Jag undrar helt enkelt om jag kommer att kunna installera Windows 7 på min dator utan problem? (Känns lite dumt att betala 2000 kr så fungerar det inte.)

PS mina hårddiskar är av märket Samsung HD642JJ

Redigerad av Just_me
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en Compaq CQ5144SC med installerat Vista 64-bitars. Men jag vill byta operativsystem till Windows 7 och ska köpa en Retail skiva.

När jag köpte datorn följde ju inga cd-skivor med drivrutiner till moderkort, grafikkort med mera.

Jag gick in på HP hemsida och laddade ner följande drivrutiner:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=4063&lc=sv&dlc=sv&cc=se〈=sv&product=4001037

Jag har kört Windows 7 Upgrade Advisor och allt är kompatibelt med Windows 7 förutom 'Realtek RTL8168D8111D Family PCI-E GBE NIC' för då säger den Status: Unknown, Details: we don't have compatility information about this device.

Men så var det någon som sa att man behöver filer så att mina SATA hårddiskar hittas vid installation av Windows 7 och drivrutiner till mitt moderkort (Pegatron IPIEL-LA3). På HP's hemsida står det inget om SATA drivrutiner och drivrutiner till mitt moderkort, inte vad jag kan se iallafall.

Jag undrar helt enkelt om jag kommer att kunna installera Windows 7 på min dator utan problem? (Känns lite dumt att betala 2000 kr så fungerar det inte.)

PS mina hårddiskar är av märket Samsung HD642JJ

Jag skulle tippa att det funkar, men kontakta HP's support för att försäkra dig.

I vissa fall är drivrutiner identiska för Vista och Windows 7.

Jag uppgraderade från Vista 32 till Windows 7 64bit, har ju HP Pavillion stationär, det har funkat alldeles utmärkt.

En "ren installation, är att föredra, alltså att formatera disken helt.

Men som sagt, prata lite med HP, eller om någon annan här kan utveckla lite djupare angående drivrutinerna.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan med drivrutiner finns ju även en länk "Uppgradera till Windows 7". Har du studerat den noga?

Installationsprogrammet för Windows 7 brukar inte ha problem med att hitta SATA-anslutna hårddiskar till skillnad från XPs installation.

När det gäller 'Realtek RTL8168D8111D Family PCI-E GBE NIC' så borde det vara den drivrutin som på HP-sidan heter "Uppdatering av drivrutin för Realtek nätverkskontroller".

Både ljud- och nätverksdrivrutiner är drivrutiner för moderkortet.

Se till att du har senaste BIOS-versionen som finns på sidan med XP-drivrutiner för datorn.

Du har väl gjort "recovery"-skivor så att du kan återinstallera Vista om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju drivrutiner för Windows 7 både x32 och x64 publicerade för datorn så det borde inte vara något problem.

Och innan du köper en retailskiva så ska du kolla så att du inte är berättigad till att uppdatera ditt vista till win7 gratis!

Compaq Presario CQ5100 Series (giltig modell för uppdatering)

  1. Datorn* måste ha inköpts mellan den 26 juni 2009 och den 31 januari 2010
  2. Någon av följande Windows Vista®-versioner måste vara fabriksinstallerad i datorn*: Äkta Windows Vista Home Premium» Äkta Windows Vista Business» Äkta Windows Vista Ultimate

http://h41112.www4.hp.com/promo/win7web/se/sv/

om du har den möjligheten så skynda 15/2 är sista dagen att beställa!

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde uppgraderingsskivor till Windows 7 förra året och gjorde samtidigt återställningsskivor. När jag skulle installera dessa Windows 7 skivor så gick datorn 100% sönder. Något hände under installationen, datorn låste sig och när jag skulle starta om den, ja då gick det inte. Jag skickade tillbaka datorn till HP, 4 veckor senare kom den tillbaka och då hade de bytt moderkort, grafikkort och hårddisk. Säkerligen inte Windows 7 skivorna fel men nej, jag vågar inte göra om detta igen. Jag har dessutom hört fler som haft problem med dessa Windows 7 uppdateringsskivor.

Jag har bestämt mig att köpa Windows 7 och göra en ren installation istället.

Men som ni säger bör det inte vara problem att installera till Windows 7, den bör hitta min hårddisk. Och jag har ju laddat ner drivrutiner från HP hemsida. Vill ändå höra vad experterna säger så att jag känner mig säker på att det kommer fungera :)

Redigerad av Just_me
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde uppgraderingsskivor till Windows 7 förra året och gjorde samtidigt återställningsskivor. När jag skulle installera dessa Windows 7 skivor så gick datorn 100% sönder. Något hände under installationen, datorn låste sig och när jag skulle starta om den, ja då gick det inte. Jag skickade tillbaka datorn till HP, 4 veckor senare kom den tillbaka och då hade de bytt moderkort, grafikkort och hårddisk. Säkerligen inte Windows 7 skivorna fel men nej, jag vågar inte göra om detta igen. Jag har dessutom hört fler som haft problem med dessa Windows 7 uppdateringsskivor.

Jag har bestämt mig att köpa Windows 7 och göra en ren installation istället.

Men som ni säger bör det inte vara problem att installera till Windows 7, den bör hitta min hårddisk. Och jag har ju laddat ner drivrutiner från HP hemsida. Vill ändå höra vad experterna säger så att jag känner mig säker på att det kommer fungera :)

Hej hej.

Vad gäller HP/Compaq så brukar dom ha en dold partition på hårddisken där det även finns en separat mapp med

alla drivrutiner samlade.

Om du aktiverar att visa dolda filer och skyddade operativsystemsfiler i Windows så kommer du att se dessa mappar

och kan då manuellt kopiera dom till en USB-disk/motsvarande för att peka ut och använda Vistadrivrutinerna om du inte

hittar några drivrutiner till Windows 7.

Om Windows 7 inte hittar en enhet/komponent och du då nyttjar Vistadrivrutinerna så ökar chansen markant att Windows 7

sedan hittar "egna" drivrutiner via Windows Update som du kan använda istället.

Det finns dock med största sannolikhet inget samband mellan att du installerade Windows 7 förra gången och att datorn

gick sönder, det måste vara ett olyckligt sammanträffande.

Om du vill spara pengar (och har flera datorer) så är dock FamilyPack av Windows 7 Home Premium att föredra i och med

att du kan installera det på 3 datorer och priset hamnar på cirka 1 400 kr plus frakt.

http://www.inet.se/artikel/9123036/windows-7-home-premium-engelsk-family-pack-uppgrad

Fördelen är att du får en ren installation av Windows 7 samt du får media för både 32- och 64-bitars operativsystem.

Nackdelen är att du får en engelsk version av Windows 7 men om du googlar ordet "Vistalizator" så hittar du nog en lösning

(även om jag inte ser några problem med att använda en engelsk version).

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppgraderingsskiva du redan fått & testat kan du förmodligen använda till att göra en ren ominstallation med.

Du ska då se att du kan välja Avancerad install på första / andra sidan som öppnas då du startat med skivan.

Läs mer här speciellt steg 3 & 4:

http://www.tipsomvista.se/windows-7/alla/113-system/558-sa-kommer-du-igang-med-windows-7.html

Jag köpte en s.k uppgraderingsskiva för Vista fast jag hade XP Home 32 bit & inte just en sådan som man får från en

PC-tillverkare utan min skiva kommer från El-giganten.

Installerade W7 64 bit på en drygt 3,5 år gammal Pavillion burk & i princip allt gick bra förutom en del drivers som

fixades med aut via Windows update plus driver för en Lexmark skrivare. Skrivaren fick jag hämta samma driver som den svenska siten hade &

som inte funkade. Men den de hade på Lexmark i USA funkade & t.o.m med svensak menyer i skrivarprogrammet.

Även ljudkortet fick jag labba en del med. Det var Creatives ljudkort men speciellt tillverkat för HP så Creative hade ingen ny driver till det.

Fixades via google & ett pgm fr Creative för att uppdatera / söka driver till ljudkort... Skumt så det förslår, men det funkade iaf.

Gådd lökk

björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller HP/Compaq så brukar dom ha en dold partition på hårddisken där det även finns en separat mapp med

alla drivrutiner samlade.

Jag har aktiverat visa dolda filer. I utforskaren hittar jag en mapp som heter "My drivers" och i den mappen finns en mapp som heter "System".

I den mappen finns en del filer med ändelser ".sys" och ".dll", ".inf", ".man"

Om jag sparar dessa på ett USB minne, var ska man sen placera dessa filer?

Finns det inga installation filer till dessa, man typ dubbelklickar på dem så installerar de sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min HP med Vista förinstallerat, så fanns det en partition (:D) med HP's "sk. hjälp program, samt systemåterställningsfilerna. (På min dator, vet ju ej vad du har där)!

Detta anser jag att man inte har någon användning för, om man inte tänker återgå till Vista vid något tillfälle.

I det tillfälle att du vid installationen väljer att formatera hela den fysiska disken, C: o D: så försvinner ju denna partition.

Windows Update för Windows 7 är bra på att hitta de drivrutiner som behövs.

De filändelser som du refererar till är troligen drivrutiner och systemfiler för Vista, och ska inte användas i Windows 7.

Men eftersom man inte enbart kan avgöra på filändelser vad de är till för, så låter jag det vara osagt.

Ngn som tycker annorlunda??

Titta även på sysk167's inlägg 7 i din tråd!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aktiverat visa dolda filer. I utforskaren hittar jag en mapp som heter "My drivers" och i den mappen finns en mapp som heter "System".

I den mappen finns en del filer med ändelser ".sys" och ".dll", ".inf", ".man"

Om jag sparar dessa på ett USB minne, var ska man sen placera dessa filer?

Finns det inga installation filer till dessa, man typ dubbelklickar på dem så installerar de sig?

Hej hej

Spara undan den mappen och eventuella andra mappar som kan tänkas innehålla drivrutiner på en annan hårddisk/USB-minne för framtida bruk

och se dessutom till att ha skapat dina återställningsskivor (för Vista) innan du börjar installera Windows 7.

När du sedan installerar Windows 7 och om det mot förmodan skulle saknas en drivrutin för någon enhet och drivrutinen inte kan hittas via

Windows Update heller så kan du i Enhetshanteraren dubbelklicka på den enhet som Windows 7 inte lyckats med och välja att uppdatera

drivrutinen. När sedan guiden startar så kan du peka utsökvägen till mappen/hårddisken/USB-minnet där du sparade undan drivrutinerna enligt ovan

så borde Windows 7 hitta de saknade enheterna.

Därefter ska du köra Windows Update igen.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med hakbr ovan förutom att drivrutinerna på USB-minnet är sista utvägen.

Innan du installerar om bör du ta ner alla eventuella uppdaterade drivrutiner från HP's hemsida och spara även dem på USB-minnet och vid behov använda dem i första hand.

Tänk även på att även om Windows 7 automatiskt har en drivrutin som fungerar så kan det med t.ex grafikkort, ljudkort och mus löna sig att lägga in en annan drivrutin från tillverkaren istället då de kan ge tillgång till mer funktionalitet/prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...