Gå till innehåll

Office 2007 kraschar ständigt


Recommended Posts

Jag har ett jobbigt problem med Office 2007 SP2 som ständigt kraschar när man försöker spara (Word och Excel).

Det är samma sak på 2 datorer, bägge identiska förutom att moderkorten skiljer sig (XFX 680SLI resp. XFX 780SL)I. Processorer är Q9550, 4GB RAM, Windows 7 Home Premium x64. Allt uppdaterat via Windows Update.

Jag har kört diagnostikverktyget i Office 2007, men den hittar inget fel. Inte heller åtgärdscenter klarar att ge någon ledtråd.

Hittills har jag gjort följande:

Avinstallerat Norton 2010

Avinstallerat Tune Up Utilities

Avinstallerat Sharepoint Designer

Bytt moderkort på ena datorn till ett splitter nytt Gigabyte

Kört mem test

Avinstallerat och ominstallerat Office 2007

Avinstallerat Adobe Version Que server

Jag ser dagligen Office 2007 som fungerar till 100%, utan några som helst problem. Den stora frågan är varför det kraschar på just de här 2 datorerna?!?

Edit:

Bägge datorerna körde tidigare Vista x64 och sedan W7 RC, hur stabilt som helst. Installationerna av W7 Home premium är rena installationer, inga uppgraderingar.

Pratade med en tekniker på jobbet, han rekommenderade att installera Vista x86 (Jag har inte lust att köpa 32 bitars W7 när jag har skarpa versioner av Vista i garderoben, både x86 och x64)

En tillfällig lösning som jag nu använder är att köra Open Office, men det känns lite surt...

Redigerad av hanspahlen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med Office 2007 i början och då var det en pdf-skrivare som krånglade. Den var satt som standard skrivare och tydligen så trivdes inte Word och Excel med det. När jag bytte standardskrivare till Windows inbyggda XPS.skrivare så funkade det felfritt. I samband med att jag hade problem läste jag om liknande problem där det var nätverksskrivare som bråkade.

Så testa och byt standardskrivare och se om det hjälper.

Annars vet jag inte vad som skulle kunna vara fel. Har du installerat SP2 till Office 2007?

Edit: Jag kör Office 2007 utan problem under Windows 7 Professional x64.

Redigerad av RyuuShujin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör redan Office 2007 SP2. Men jag skall följa ditt råd och stänga av en trådlös skrivare som finns i nätverket. Nånstans googlade jag också fram att en NAS-enhet kunde ställa till problem.

Altså stängde jag av min Netgear-NAS (men Word karschade ändå...), och nu stänger jag av den trådlösa skrivaren så får vi se. Det är ju inga problem att koppla den med USB-kabel i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör redan Office 2007 SP2. Men jag skall följa ditt råd och stänga av en trådlös skrivare som finns i nätverket. Nånstans googlade jag också fram att en NAS-enhet kunde ställa till problem.

Altså stängde jag av min Netgear-NAS (men Word karschade ändå...), och nu stänger jag av den trådlösa skrivaren så får vi se. Det är ju inga problem att koppla den med USB-kabel i stället.

Du ska inte behöva stänga av själva skrivaren utan välja en annan skrivare som standardskrivare via kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om vi är lösningen nära nu.

Jag har som sagt uppdaterat skrivardrivrutinen till standardskrivaren (HP 1120 ansluten till ena datorn och som nätverksskrivare hos den andra).

Office-programmen har blivit mer stabila (faktiskt 100% på datorn som inte har HP 1120 som standardskrivare).

På den andra datorn där HP 1120 fortfarande var standardskrivare (med nya drivrutinen) kraschade LIveMail när användaren skulle bifoga en Word-fil.

Krascherna sker alltid i samband med dialogrutan för visning av filer. antingen vid spara-som i Office, eller som nu för att bläddra fram och bifoga fil till ett mail.

Åtgärd:

Tog bort HP 1120 som standardskrivare, under viss protest från användaren (min fru).

Hoppas det skall funka nu.

Återkommer efter ytterligare utvärdering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så börjar krasherna igen, både Word och Excel, alltid när man skall spara eller öppna en fil. En gång av 3 blir alltid en krasch,

Jag "tror" att det är en bristfällig drivrutin från HP till Win 7 x64.

För att få igång åtminstone en stabil dator, så bytte jag hårddiskar och ägnade gårdagen åt att installera Vista x86 och alla andra program. Hoppas att HP har en stabilare driver till detta operativ... Det hade säkert också funkat att köpa en Win 7 x86, men nu hade jag Vista i garderoben.

Saker jag funderar på:

-Hur tar man bort en skrivardrivrutin när den inte finns i kontrallpanelen-program? Ta bort skrivare verkar ju bara ta bort ikonen.

-Windows filöverföring funkar inte mellan x86 och x64 operativ. Jag fick överföra adressbok osv manuellt, men så är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske inte hjälper dig mycket, men vill bara säga att jag själv kör Windows 7 64-bit, med Office 2007 installerat, varav skrivaren är en HP-skrivare. När jag anslöt skrivaren för första gången till datorn via USB, installerades den som en helt vanlig USB-enhet, dvs. jag behövde inte ladda ner drivrutiner eller sätta in en skiva för att installera skrivaren. Skrivaren jag använder är inte ny, därför är det imponerande att stöd fanns så pass tillgängligt.

Dvs. om det går, låt Windows 7 sköta installationen själv av skrivaren när du kopplar in den via USB, och se om den kan hitta rätt drivrutiner för den. Kanske fungerar bättre. I och med att du kör med Windows 7 på alla datorerna, kan du enkelt dela ut skrivaren, vilket jag gör, helt utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är en HP 1120, en multifunktionsskrivare som också kan scanna och kopiera. Den fanns inte på Windows Update när Win 7 lanserades.

Jag hittade lite info på MS Technet om hur man tar bort skrivardrivrutiner:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc732946.aspx#BKMK_RemoveDrivers

Skall testa att ta bort alla spår av HP 1120. Om det då blir stabilt, så skall jag testa ditt tips och låt Windows Update sköta installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att du avinstallerat TuneUp Utilities vilket är bra. Programmet kan ställa till problem, det har tidigare valsat runt frågor om detta.. Enklast när det gäller optimering, är att endast använda CCleaner.

Märkte när jag testade programmet, var ett tag sedan, så blev det mycket kvar i datorn när jag tog bort det. Tidigare för flera år sedan långt innan CCleaner dök upp, fungerade programmet ganska säkert. Nu skulle jag inte våga använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är saken klar. Bägge datorerna och Office 2007 går stabilt sedan jag bytte skrivare till en billig Samsung-laser.

HP M1120 får gå som kopiator tills HP kommer med en bättre drivrutin än den som kom i oktober för Windows 7 x64.

Tänk att en skrivardrivrutin kan ställa till så mycket besvär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...