Gå till innehåll

Uppgradera till W7 från vista


bosse2

Recommended Posts

Hej alla smarta där ute. Jag har en hd med vista home och en tom disk,frågan är. Kan jag lägga uppgraderingen på den tomma disken och behålla vistan på den disk den ligger på nu. Vistan är 32bit har tänkt köra 7an i 64bit. Kommer det att funka eller raderas vistans id hos microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har köpt en uppgraderingslicens!

Inköpet av datorn och din nuvarande Windows licens har du då bekräftat vid köpet av Windows 7, eller??

Om jag tolkar dig rätt, då skall du ju uppgradera Vistan till Windows 7, vilket innebär att Vista licensen försvinner.

Att uppgradera innebär ju att Vistan ska skrivas över, endera genom en "ren Installation" eller anpassad.

Om du köpt en Windows 7 licens som ej är "uppgraderings licens", så skulle du ju kunna installera den på den tomma disken.

Ditt problem kan senare bli att Vista 32 bitars och Windows 7 64 bitars, kan få vissa drivrutins konflikter.

Så mitt råd är att installera över Vistan oavsett!

Att installera:

http://www.tipsomvista.se/windows-7/system/794-sa-uppgraderar-du-windows-vista-till-windows-7.html

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att koppla in den tomma disken ock köra vistans återställningsskivor först sedan uppgraderingen med förhoppning att vistan funkar om jag kopplar in den disken

Skapa en Vista återställningspartition? Och därefter en Windows 7 programpartion, på samma disk, ja det borde nog fungera, eftersom du då inte har ett "aktivt" Vista, men ska kunna rulla tillbaks vid ev. fel osv.

Känner mig inte riktigt säker här, men jag installerade en ren Windows 7 x64 över min Vista x32, och behöll, D:partionen med Vistans återställningsfiler. Raderade den senare.

Du har tydligen köpt en uppgraderingslicens, vilket avtalsmässigt innebär att Vista licensen avaktiveras när du aktiverar din Windows 7 uppgraderingslicens.

Oavsett, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Får väl kolla lite olika lösningar, tack för svaren

Du kan säkert få fler svar här under kvällen!!

Mina kanske inte rent tekniskt gav dig det du ville!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen. Det gick fint, drog in uppgraderingen på en ny disk o den gick aktivera utan protest, sedan provade jag orginal disken med vista och den funkade också, även win update på båda.

Redigerad av Manneman
Hur licensavtalet har brutits är ointressant på detta forum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen. Det gick fint, drog in uppgraderingen på en ny disk o den gick aktivera utan protest, sedan provade jag orginal disken med vista och den funkade också, även win update på båda.

Kul att du fick till det!

Hoppas att allt går som du önskar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade just en 3 år gammal Compaq Presario Notebook... inte en enda drivrutin behövde jag leta efter. Allt damp ner från MS update, touchpad, webcam, wireless... rubbet! Väldigt imponerande måste jag säga! :)

T.om hjälpprogrammet för att styra det trådlåsa nätverket var med...!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat detta rätt så har du en uppgraderingslicens på Windows 7 och du kör nu både Windows Vista och Windows 7 på olika diskar? Som det nämns tidigare i tråden så är detta ett brott mot licensavtalet... detta betyder att du, genom detta sättet, förbrukat dessa. Har du riktig otur kommer BÅDA bli ogiltiga så småningom.

Jag är inte främmande för "roliga" lösningar... Men vad gäller beskrivningar samt lösningar kring hur man går förbi licensavtal ställer jag mig emot på detta forum. Det står klart och tydligt i forumreglerna hur detta hanteras. Av denna anledningen har jag redigerat bort delar av vissa inlägg.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat detta rätt så har du en uppgraderingslicens på Windows 7 och du kör nu både Windows Vista och Windows 7 på olika diskar? Som det nämns tidigare i tråden så är detta ett brott mot licensavtalet... detta betyder att du, genom detta sättet, förbrukat dessa. Har du riktig otur kommer BÅDA bli ogiltiga så småningom.

Jag är inte främmande för "roliga" lösningar... Men vad gäller beskrivningar samt lösningar kring hur man går förbi licensavtal ställer jag mig emot på detta forum. Det står klart och tydligt i forumreglerna hur detta hanteras. Av denna anledningen har jag redigerat bort delar av vissa inlägg.

// Manneman

Min tanke i det hela är inte att kringgå licensavtalet utan att testa detta förfarande vid ex.vis en hårddiskkrach. För att lugna alla så kommer vistadisken att formateras och sättas in som slave disk så fort jag konstaterat att detta förfarande funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke i det hela är inte att kringgå licensavtalet utan att testa detta förfarande vid ex.vis en hårddiskkrach. För att lugna alla så kommer vistadisken att formateras och sättas in som slave disk så fort jag konstaterat att detta förfarande funkar.

Bra, bosse2... då har vi rett ut det. Som jag skrev... jag är inte själv främmande för att mixtra och fixa. Och det faktum ATT du gjorde detta är helt upp till dig... det var det faktum att du beskrev hur du gjorde det som föranledde redigeringen.

Att du gjorde detta för att "känna dig för" är en anledning så god som någon!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...