Gå till innehåll

Datorn rusar(fläkten)


agakhan

Recommended Posts

Har installerat Norton Internet Security 2010. Datorn rusar(fläkten) till max var gång den kollar virus eller spionprogram. Detta sker så fort jag öppnar en site. Håller på i ett par sekunder vid varje rusning. Har kontaktat Norton men de slår ifrån sig och säger att det inte är deras program. Har kopplat bort alla program ett och ett i Norton och när jag kopplar bort virus eller spionprogramsökning så upphör "rusningen".

Körde Mc Affe tidigare och inga problem då.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Norton Internet Security 2010. Datorn rusar(fläkten) till max var gång den kollar virus eller spionprogram. Detta sker så fort jag öppnar en site. Håller på i ett par sekunder vid varje rusning. Har kontaktat Norton men de slår ifrån sig och säger att det inte är deras program. Har kopplat bort alla program ett och ett i Norton och när jag kopplar bort virus eller spionprogramsökning så upphör "rusningen".

Körde Mc Affe tidigare och inga problem då.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Har du tittat i Aktivitetshanteraren, under processer, för att se hur mycket kraft Norton och andra drar?

Kontrollera och svara här, så kanske man kan komma vidare med vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Mats H för att du bryr dig.

Ja jag har tittat där men inget oroväckande. CPU 0-20 % Norton 0-10 %. Misstänker att någon uppdatering från Microsoft satt igång det här. Har hänt förut att deras uppdateringar satt spöken i maskin ha ha. Får väl snart byta till Windows 7 och hoppas på det bästa.

Redigerad av agakhan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Personligen tycker jag att ett max på 20% verkar normalt i lägen när man installerar ett program, gör ngn större kopiering,

och att då Norton tar hälften av det, men det kanske ngn med mer kunskap om hur Norton jobbar kan uttala sig om!

Har sett liknande fenomen, med webbsidor som kräver Flashplayer, animerade spel o liknande.

Ja uppgradera till Windows 7, låter som en utmärkt ide! Jag gick från Vista till Windows 7 för 4 månader sedan, och är helnöjd!

Att det spökar, ja när det är Vista så är inget omöjligt! :D

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Norton Internet Security 2010. Datorn rusar(fläkten) till max var gång den kollar virus eller spionprogram. Detta sker så fort jag öppnar en site. Håller på i ett par sekunder vid varje rusning. Har kontaktat Norton men de slår ifrån sig och säger att det inte är deras program. Har kopplat bort alla program ett och ett i Norton och när jag kopplar bort virus eller spionprogramsökning så upphör "rusningen".

Körde Mc Affe tidigare och inga problem då.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Hur är det med damm i datorn? Det låter ju som att den blir väldigt varm av något som inte borde vara så ansträngande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte Nortons senaste, eftersom jag bojkottar dom pga deras oetiska marknadsföring. Men programmet har säkert en "real time web scanner"... eller vad den nu heter. Det är säkerligen denna modul som orsakar cpu-lasten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur är det med damm i datorn? Det låter ju som att den blir väldigt varm av något som inte borde vara så ansträngande.

Ja det problemet har jag haft flera ggr.

Har du möjligtvis katt som stryker runt den och den står på golvet

fylls fläktarna med katthår och damm snabbt som ögat.

Eller om det är laptop och den ligger och trycker precis bredvid.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte Nortons senaste, eftersom jag bojkottar dom pga deras oetiska marknadsföring. Men programmet har säkert en "real time web scanner"... eller vad den nu heter. Det är säkerligen denna modul som orsakar cpu-lasten.

e-son.

Här ett skärmklipp på Norton

post-851-1267622766,15_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son.

Här ett skärmklipp på Norton

ok... jag gissar på "Safe surfing"! Du kan ju prova med den avstängd! Vad "Webläsarskydd" gör exakt vet jag inte, men den kan möjligen spela en roll också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... jag gissar på "Safe surfing"! Du kan ju prova med den avstängd! Vad "Webläsarskydd" gör exakt vet jag inte, men den kan möjligen spela en roll också.

Thanks e-son. Jag har tidigare testat att stänga ner ett program i taget för att se vilket program som orsakade "rusningen". "Virusskydd" och "Skydd mot spionpogram" är de program som orsakar "rusningen".Om jag stänger av dem så upphör "rusningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks e-son. Jag har tidigare testat att stänga ner ett program i taget för att se vilket program som orsakade "rusningen". "Virusskydd" och "Skydd mot spionpogram" är de program som orsakar "rusningen".Om jag stänger av dem så upphör "rusningen".

Just dom 2 som du INTE skall stänga av.... det är ju liksom grundskyddet. Du kanske hade något skit i burken redan innan du installerade Norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just dom 2 som du INTE skall stänga av.... det är ju liksom grundskyddet. Du kanske hade något skit i burken redan innan du installerade Norton?

Jag vet, men så var fallet. Jag bara testade vilket/vilka program som orsakade "rusningen". Nej knappast troligt att det fanns skit i den innan då Norton installerades på en "rensad" fräsch dator.

Jag skall följa ditt råd att testa igen att stänga av "safe Surfing" och "webläsarskydd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just dom 2 som du INTE skall stänga av.... det är ju liksom grundskyddet. Du kanske hade något skit i burken redan innan du installerade Norton?

Gjorde som du sa,stängde av Safe surfing och Webläsarskydd. Det hjälpte ,men jag vet inte varför?Jag satte på dem igen och nu rusar inte fläkten trots att alla program är på!!!!!!! Det enda som hänt mera är att jag startat om datorn(står på jämt) och att Windows Defender fått en ny update. Den rusar kort när fullsökning av datorn utförs men det har den gjort tidigare också med annat Virusprogram.

Man blir aldrig klok på hur en dator "tänker eller handlar" ha ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, har du aktiverat/ändrat "fläktprofilen" i bios från grund inställning?

Själv ändrar jag alltid min och får då betydligt tystare fläktar, kan ju vara så att fläktarna inte påverkas av Norton om du aktiverar fläktstyrningen i bios till en profil som passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, har du aktiverat/ändrat "fläktprofilen" i bios från grund inställning?

Själv ändrar jag alltid min och får då betydligt tystare fläktar, kan ju vara så att fläktarna inte påverkas av Norton om du aktiverar fläktstyrningen i bios till en profil som passar dig.

Hi cbj!. Nu är det tillbaka igen. Nej jag har inte ändrat något vad jag vet. Jag är en glad amatör på datorer och 100 år gammal och dessutom livrädd för Bios.

Om det är enkelt att checka /ändra, vänligen ge mig instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta lite.

I samband med att du installerat Norton 2010, så började denna rusning i samband med att du öppnar en webbsida, (Norton utför ngn form av kontroll).

Min fråga är, viken typ av webbsida, sidor, är det fråga om?

T.ex. en sida med animeringar, spel, film, eller är det fråga om vilken vanligt sida som helst, t.ex här på forumet, som är mest text, inget Flashplayer användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta lite.

I samband med att du installerat Norton 2010, så började denna rusning i samband med att du öppnar en webbsida, (Norton utför ngn form av kontroll).

Min fråga är, viken typ av webbsida, sidor, är det fråga om?

T.ex. en sida med animeringar, spel, film, eller är det fråga om vilken vanligt sida som helst, t.ex här på forumet, som är mest text, inget Flashplayer användande.

Ja jag tror att det började vid installation av Norton. Nej det är inga specifika siter med hög belastning som film animering etc,Aftonbladet räcker.Det kommer som om Norton gör en kontroll. Men belastningen på cpu låg och även på Norton. Jag har stängt av alla programmen i Norton men fläktrusningen kommer i alla fall, fast den går inte upp i maxfart.Ska kolla att hålla en site med bara text öppen och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror att det började vid installation av Norton. Nej det är inga specifika siter med hög belastning som film animering etc,Aftonbladet räcker.Det kommer som om Norton gör en kontroll. Men belastningen på cpu låg och även på Norton. Jag har stängt av alla programmen i Norton men fläktrusningen kommer i alla fall, fast den går inte upp i maxfart.Ska kolla att hålla en site med bara text öppen och se vad som händer.

Kört med enbart Windows Mail,en Excelsida samt Super Start-Din startsida. Norton kör Bakgrundsaktivitet: Fullständig systemsökning var 10:e minut och då rusar fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är en hemsk sida med alla flashannonser som kan belasta en dator väldigt mycket, om man inte stoppar dem. Aftonbladet får min fläkt att gå upp i varv också.

Tack Cecilia.

Yeah jag kan förstå detta.Men fläkten rusar på systemsökning när jag bara har textsidor öppna. Kan jag stänga av programmet för flash och ändå se bilder och tv-inslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kört med enbart Windows Mail,en Excelsida samt Super Start-Din startsida. Norton kör Bakgrundsaktivitet: Fullständig systemsökning var 10:e minut och då rusar fläkten.

OK! Kanske en vild gissning, men vad med att öka det virtuella minnet, "växlingsfilen"! Lägg in värdet för max. som du ser nederst i rutan!

(Jag har2 partitioner på min dator, har satt c: till maxvärdet, och låter Windows bestämma på d:)

Ändra storlek på virtuellt minne, hur du går till väga står i Vista hjälpen.

Kontrollpanelen/System

Klicka på Avancerade systeminställningar i det vänstra fönstret. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Gå till fliken Avancerat och klicka på Inställningar under Prestanda.

Klicka på Ändra under Virtuellt minne på fliken Avancerat.

Avmarkera kryssrutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.

Klicka på den enhet som innehåller växlingsfilen du vill ändra under Enhet [volymetikett].

Klicka på Anpassad storlek, skriv in en ny storlek i megabyte i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller Maximal storlek (MB), klicka på Aktivera och sedan på OK.

Obs!

Att öka storleken kräver vanligen inte att datorn måste startas om, men om du minskar storleken måste du starta om datorn. Vi rekommenderar att du inte inaktiverar eller tar bort växlingsfilen.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Kanske en vild gissning, men vad med att öka det virtuella minnet, "växlingsfilen"! Lägg in värdet för max. som du ser nederst i rutan!

(Jag har2 partitioner på min dator, har satt c: till maxvärdet, och låter Windows bestämma på d:)

Ändra storlek på virtuellt minne, hur du går till väga står i Vista hjälpen.

Kontrollpanelen/System

Klicka på Avancerade systeminställningar i det vänstra fönstret. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Gå till fliken Avancerat och klicka på Inställningar under Prestanda.

Klicka på Ändra under Virtuellt minne på fliken Avancerat.

Avmarkera kryssrutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.

Klicka på den enhet som innehåller växlingsfilen du vill ändra under Enhet [volymetikett].

Klicka på Anpassad storlek, skriv in en ny storlek i megabyte i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller Maximal storlek (MB), klicka på Aktivera och sedan på OK.

Obs!

Att öka storleken kräver vanligen inte att datorn måste startas om, men om du minskar storleken måste du starta om datorn. Vi rekommenderar att du inte inaktiverar eller tar bort växlingsfilen.

Utfört Mats H! Se om det händer något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...