Gå till innehåll

En nätverkskabel är inte ansluten!


Recommended Posts

Hej.

Har problem med en dator här hemma som inte vill ansluta till internet. Har en router Belkin, provat att ansluta från routern till en annan dator med kabel och det funkar, provat trådlös och det fungerar också. Provat att ansluta trådlöst från den dator jag har problem med, och det fungerar ,men när jag ska ansluta via kabel så går det inte. Det står att en nätverkskabel inte är ansluten. Inget fel på kabeln eller routern, men går ändå inte. Drivrutiner är installerade på nätverkskortet.

Har dock märkt att det inte blinkar gult där bak när jag kopplar in kabeln i nätverkskortet utan bara grönt, om det kan vara till någon hjälp.

Har även provat komma in på routerns hemsida också (192.168.2.1) men det gick inte heller. Hört om något som heter pinga, men vet inte så mycket om det, så om någon har något förslag på vad jag ska göra eller försöka med, så säg till. Om mer info behövs, säg till :)

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så låter det som att det är fel på kontakten för nätverkskabeln eller på någon elektronik som hanterar anslutningen för nätverkskabeln eftersom datorn anser att det inte kommer in någon elektrisk signal från routern på det sätt som det ska.

Om datorn inte anser att det finns någon nätverkskabel så går det inte att komma till routerns inställningssidor eller pinga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma kabel du använt till den andra datorn, så är antingen drivrutinen till nätverkskortet felaktig eller så är kortet trasigt.

Kabeln fungerar så det är inte den, drivrutiner har jag testat olika och fick inget annat resultat, blir nog det att den är trasig -.-

För mig så låter det som att det är fel på kontakten för nätverkskabeln eller på någon elektronik som hanterar anslutningen för nätverkskabeln eftersom datorn anser att det inte kommer in någon elektrisk signal från routern på det sätt som det ska.

Om datorn inte anser att det finns någon nätverkskabel så går det inte att komma till routerns inställningssidor eller pinga.

Ingen anning, darför jag tänkte här om någon har något förslag eller något sånt.

En polare testade något och han sa något med media är avstängt, men vet inte så mycket om någon media som hör ihop med nätverkskortet :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört media nämnas i samband med nätverkskort, man brukar ju mena bilder och filmer med ordet media. Kan du fråga om ett förtydligande?

Om nätverkskortet är trasigt, oavsett om det är kontakten eller elektroniken, så är det nog inte mycket annat att göra än att köpa ett nytt. Hur uppför sig lysdioden på routern jämfört med lysdioden för en anslutning till en fungerande dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...