Gå till innehåll

[b]HJÄLP !!! ATT DEKRYPTERA FILER I WINDOWS XP[/b]


Pilgrim

Recommended Posts

Hej själv allihopa

Till Pilgrim:

Hade MS något svar ?

MS är som de är men de brukar kunna hjälpa till om man bara

kan lägga fram sitt ärende på ett bra sätt.

För de allra flesta blir det fram med Recovery eller "installera om" svaret.

Ditt ärende är principiellt viktigt för MS att sköta på ett bra sätt tycker jag.

Filerna går att öppna men då förmodligen via ett företag som sysslar med dataräddning.

Till Venoms:

Jo det skulle vara intressant att se "bakdörren :twisted:

iofs skulle jag bli ytterst irriterad om någon snodde min burk med krypterade filer och svaret hur man öppnade filerna fanns på XP Guidens forum :evil:

Lycka till !

EDIT

Föreslår en PM lösning kring ev "bakdörrar" eller "Brute Force" för den som vill hjälpa Pilgrim och litar på hans historia.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår en PM lösning kring ev "bakdörrar" eller "Brute Force" för den som vill hjälpa Pilgrim och litar på hans historia.

Jag lämnar gärna mina personuppgifter till den som ite tror mig. Jag förstår oron och funderigar i detta sammanhnag men det enda jag behöver är hjälp att öppna mina .doc filer, detta är allt.

Har testat med elcomsoft. Laddade ner en test version men deen kunde inte koda av någon av filerna,

varför? det vet jag inte men det kan vara för att det står så här på deras hemsida:

Known problems and limitations: ·
The program can decrypt protected files only if encryption keys (at least, some of them) are still exist in the system and have not been tampered.

· Only Basic (but not Dynamic) NTFS partitions are supported.

· For files encrypted on Windows 2000, if Account Database Key (SYSKEY) is stored on floppy disk, or if Password Startup option has been set, you should know/have one of the following in order to be able to decrypt the files:

· startup password or startup floppy disk

· the password of user who encrypted the files

· the password of Recovery Agent (if one is available)

· If password of the user (who encrypted the files) has been changed after encryption, you may need to enter the old password into the program.

· If files were encrypted under Windows XP (with or without SP1) or Windows Server 2003, the password of user who encrypted the files (or Recovery Agent) is needed for decryption.

· The program has been tested only on files encrypted on U.S. versions of Windows; if any other (international) version has been used, correct work is not guaranteed.

Så så är det,

Tackar igen för alla tips, skall testa "cipher" lösning om jag klarar av det,

vill någon ledda mig detaljerat i den kan den maila det till pilgrimen@msn.com

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pilgrim

Om inte den tidigare posten med hur du använder "cipher" fungerar, får du nog vända dig till ms.

Jag trodde att du skulle få det att fungera med elcomsoft...men där måste du ha nycklar tillgängligt antingen för den som krypterade eller från Recovery Agent...ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer red_cry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Vi får ropa hit Stenis som kanske har något via sitt kontaktnät.

Allt som skrivs här är ju i slutändan en FPgroup fråga.

Jag ifrågasätter inte din historia Pilgrim men jag kan ju

enkelt gå in som "Pilgrim2" och be om hjälp för att

dekryptera filer till en dator som jag hittade via "Blocket"..............

Så PMa moderatorerna, Stenis och/eller plastex så kanske

de kan få till en lösning.

Venoms, CGD och jag känner nog att det är ett "minerat område".

mvh

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som ni skriver här så finns det mig veterligen inget sätt att få tillbaka filer som krypterats och där både den krypterande användarens certifikat och recovery-agentens är borta. Ingenting är omöjligt i datorernas värld men då man använder krypteringsfunktionen är syftet att inte låta någon annan dig själv (och recovery agents) att se filerna du krypterat. Jag skulle vilja påstå att XP gör ett utmärkt jobb, men tyvärr hjälper det inte dig mycket pilgrim.

Att anlita en firma för att återfå informationen får man nog sätta i relation till hur mycket informationen är värd. Samma princip som när en hårddisk kraschar, dvs är det värt att lämna in den till iBas och eventuellt få den fixad för femsiffriga belopp eller ska man själv återskapa informationen?

Dessutom tror (och hoppas) jag att den firma som tar sig an att på något vis dektyptera filerna kontrollerar att man verkligen kan styrka att det är sin egen dator. Jag tror knappast att man kan köpa en stulen dator på blocket och sedan gå till närmast säkerhetsfirma för att de gladeligen ska dekryptera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom tror (och hoppas) jag att den firma som tar sig an att på något vis dektyptera filerna kontrollerar att man verkligen kan styrka att det är sin egen dator. Jag tror knappast att man kan köpa en stulen dator på blocket och sedan gå till närmast säkerhetsfirma för att de gladeligen ska dekryptera den.

Hej

Vad jag menade var att göra ett nytt inlägg i forumet kring detta dilemma och få lösningen, det här är då fel ställe för den här informationen. Givetvist kollar en dataräddninsfirma vem som äger burken. :wink:

men nog om detta.

Hursomhelst om man har papperen i sin ordning så är jag nästan spiksäker på att man kan få till en lösning mha Microsoft.

Det här är en mycket illa dokumenterad fälla som även proffsen inte riktigt vet. Om man slår på kryptering ska man banne mig varnas att nu måste nycklarna/certifikaten backupas på ett säkert sätt.

Jag är helt övertygad om att man hos MS hjälpt ett antal XP Pro ägare att

få tillbaka sina filer efter liknande missöden via någon partnerfirma.

I annat fall skulle jag iaf direkt anmäla ett sådant här ärende till ARN, i USA skulle MS vara överfallna av en hord skadeståndsadvokater kring

denna fälla.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå ingen fälla Plun. Köper man ett operativsystem som inte är tänkt för hämamvändare och dessutom inte kan hanterar det så får man skylla sig själv. Tänk bara på så många datorer som hanteras fel och måste ominstalleras. Inte står Microsft för det.

Dom borde däremot vara mycket tydligare på sina hjälpsidor vad som händer med krypterade filer vid en omistallation.

Men det är ju klart de som läser detta Forumet vet nog vid det här laget att de skall passa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå ingen fälla Plun.

Men det är ju klart de som läser detta Forumet vet nog vid det här laget att de skall passa sig.

Hej

Det är den värsta fällan jag läst om och varit omedveten om, värre än

värsta slagets "otyg". :evil:

På den amerikanska marknaden skulle aldrig en pivatanvändare acceptera att hans filer bara blev oanvändbara om han gjorde det naturliga att installera om sitt operativ vid en krasch. Om han däremot blev "promptad" när han slog på krypteringen att han måste göra en certifikats backup är det en annan femma.

Så jag är spiksäker att MS ordnat detta i godo med ett antal XP Pro privatkunder.

8)

Ps Sänder även ett PM om lite mer Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft kontakt med MS på ett annat forum och ni få läsa själva här: jag klistrar in svaren fron itproffs.se:

Det har inte att göra med att någon gett upp eller inte utan det här forumet är inte till för att hjälpa till med hacking i något avseende. Vilket är oavsett om det är dina egna filer eller någon annans.

Jag får heller inte uppfattningen om att du är en yrkesverksam IT-Tekniker vilket är den målgruppen som det här forumet vänder sig till och kommer därför stänga tråden efter klagomål från forumets medlemmar.

quote:

Microsoft has added password protection to programs and files to help prevent unauthorized access to important information. In many Microsoft products, you can apply a password to help prevent unauthorized users from performing certain actions, such as opening a file or program. When a user tries to perform the action, the user is prompted for a password. If the user does not type the correct password, the user cannot perform the action. Microsoft support engineers cannot help you retrieve passwords that have been lost or forgotten and applied to files and features in Microsoft products.

Third-party password tools

Some third-party companies claim to be able to circumvent passwords that have been applied to files and features that Microsoft programs use. For legal reasons, we cannot recommend or endorse any one of these companies. If you need help to break or to reset a password, you can locate and contact a third-party company for this help. You use such third-party products and services at your own risk.

Information about the Microsoft policy on forgotten password assistance with Microsoft Access

http://support.microsoft.com/kb/259134/en-us

Microsoft policy regarding missing or incorrect passwords

http://support.microsoft.com/kb/189126/

Microsoft kan hjälpa dig om du har en domstolsorder i USA, annars inte.

Dock har Marcus Murray har i ett tidigare inlägg skrivit att han ev kan hjälpa dig via det företaget han arbetar på.

Eller så kan du prova med något annat forum t.ex http://eforum.idg.se/ eller http://www.gratisdatasupport.nu/

_____________________________

Med vänliga hälsningar,

Markus Lassfolk

Microsoft

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights. Use of included script samples are subject to the terms specified at http://www.microsoft.com/info/cpyright.htm

-----------------därefter beklagade jag mig i ett mail och fick detta svar....

Hej,

Jag tror att det är dina egna filer i det här fallet. Men om du ser det från vår sida (dvs medlemmarna i forumet) så skulle det mycket väl kunna vara någon annans filer du försöker att dekrypter och få tillgång till.

Just pga det är så svårt att veta så hjälper vi ytterst sällan någon med liknande saker i det här forumet. Att tala om hur man säkrar upp och skyddar sig är en sak, men att hjälpa till att ta sig in är någonting helt annat.

Din situation är ingenting jag avundas, det måste vara väldigt jobbigt att ha så mycket data och arbete som riskerar att gå förlorat, men tyvärr är jag ansälld av Microsoft och Microsoft har en policy som jag då måste följa.

Orsaken till detta är bl.a att vid en domstolsorder så har man säkerställt att informationen som skall kommas åt verkligen är din din. Du kan ju tänka dig rubrikerna i tidningen om Microsoft skulle hjälpa till att dekryptera någon annans filer åt t.ex dig. Eller om Microsoft skulle hjälpa någon av dina konkurrenter att dekryptera just dina skyddade filer.

Men det finns som sagt företag som påstår sig ha möjlighet att komma åt informationen och det är nog dem du skall ta kontakt med för att få hjälp.

Lycka till och hoppas det löser sig,

Markus Lassfolk

Microsoft

Ni kan själva dra slutsaster hur uppmuntrad jag är ...

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan själva dra slutsaster hur uppmuntrad jag är ...

Hej

Det du kan göra är att kontakta Murrays firma och fråga vad det kostar samt

vilka förutsättningar som gäller.

Ring sedan MS igen och be att få prata med någon "högre upp" och lägg

fram ditt ärende på ett lugnt o sakligt sätt.

Orimligt läge , satt man med tex ett nästan färdigt exjobb "inlåst" på det här sättet så skulle det vara katastrof.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...