Gå till innehåll

Ladda ner .reg och andra text-format


e-son

Recommended Posts

Ni som kan med Firefox... hur löser ni att den här saken lägger till filändelsen .txt, till varenda jäkla nedladdning av t.ex registerfiler? Hur fasen jag än bär mig åt så lyckas jag inte ladda ner en färdig .reg-fil, utan får undantagslöst dubbel filändelse (.reg.txt)! :angry:

En av många egenskaper som gör att jag aldrig kan förlika mig med FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Får ni upp det här fönstret när ni klickar på filen eller laddas den bara ned?

Den varken laddas ner eller slänger upp någon dialog! Den öppnar ett nytt fönster med filinnehållet som ren text...! :blink:

Edit:

För att ladda ner måste jag högerklicka på länken och välja "Spara länk som...". Då öppnas spara-dialogen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar variera vad som sker. Till att börja med så brukar jag inte ladda ner reg-filer så jag har aldrig upplevt det som ett problem med Firefox.

När jag trycker på länken på http://www.alltomxp.se/forum/index.php/files/download/6-system-och-administrationsverktyg-i-hoegerklicken/ så kommer rutan om var det ska sparas upp och den sparade filen blir .reg.txt. När jag trycker på sista fixen på sidan http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm så visas reg-filens innehåll, men om jag högerklickar och väljer spara så sparas filen som .reg. Det jag kan se är en skillnad är att i första fallet så är filformatet "Text document" förvalt i Spara-fönstret medan i det andra fallet är "Alla format" förvalt.

post-7725-1268315528,99_thumb.png Notera att det där står textdokument

post-7725-1268315540,32_thumb.png i det andra fallet så är Alla filer valt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns filtypen med under Inställningar/Program i Firefox? I så fall kan du ändra till Spara fil. (Jag har inte den filtypen med i listan.)

Mitt standardprogram för regfiler i W7 är också registereditorn, kan vara något sånt?

Jag har inte .reg någonstans där men det finns tre rader som har med textfiler att göra. Här kommer de och motsvarande info i filen mimeTypes.rdf.

Text Document:

<RDF:Description RDF:about="urn:mimetype:text/plain" NC:fileExtensions="txt" NC:description="Text Document" NC:value="text/plain" NC:editable="true">

Textdokument (application/download):

<RDF:Description RDF:about="urn:mimetype:application/download" NC:value="application/download" NC:editable="true" NC:fileExtensions="txt" NC:description="Textdokument">

Textdokument (plain/text):

<RDF:Description RDF:about="urn:mimetype:plain/text" NC:fileExtensions="txt" NC:description="Textdokument" NC:value="plain/text" NC:editable="true">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar variera vad som sker. Till att börja med så brukar jag inte ladda ner reg-filer så jag har aldrig upplevt det som ett problem med Firefox.

När jag trycker på länken på http://www.alltomxp....-hoegerklicken/ så kommer rutan om var det ska sparas upp och den sparade filen blir .reg.txt. När jag trycker på sista fixen på sidan http://www.dougknox..../file_assoc.htm så visas reg-filens innehåll, men om jag högerklickar och väljer spara så sparas filen som .reg. Det jag kan se är en skillnad är att i första fallet så är filformatet "Text document" förvalt i Spara-fönstret medan i det andra fallet är "Alla format" förvalt.

post-7725-1268315528,99_thumb.png Notera att det där står textdokument

post-7725-1268315540,32_thumb.png i det andra fallet så är Alla filer valt

Jag fick samma resultat som dig där, så det har förmodligen att göra med hur filen refereras till på sidan.

Testa den här för skojs skull. http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/59080-reg-file.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en snygg .reg-fil där :)

Där kan man se att i första lilla rutan med frågan "Vill du spara ..." så står det "fil av typen: REG-fil" och filformat i dialogboxen om var filen ska sparas så är inget filformat valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sparas direkt i rätt format då jag har en standardkatalog för downloads.

Men varför det är så olika får nog någon htmlkodare svara på?

Den länken sparas direkt här hos mig med... har också standardkatalog konfad. Skulle gärna vilja veta hur man gör för att få till en sådan länk. Man tycker att det borde räcka med att ladda upp filen i rätt format, till servern. Har alltid fungerat med IE. Chrome sparar som sagt alltid som ren .txt, men där kan man åtminstone ändra till .reg i spara-dialogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns filtypen med under Inställningar/Program i Firefox? I så fall kan du ändra till Spara fil. (Jag har inte den filtypen med i listan.)

Mitt standardprogram för regfiler i W7 är också registereditorn, kan vara något sånt?

Finns inte med i min lista heller (...hur får man dit den?)! Registereditorn är standard här med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tydligen måste man redigera mimetypes.rdf som Cecilia nämner, men hur vet jag inte. (än i alla fall)

Jo tack, men jag tänkte närmast på vad man måste hitta på i webbkoden för att FF skall ladda ner en .reg-fil utan att krångla... för det går ju uppenbarligen.

Edit:

Bakgrunden är att en kille skulle ladda ner en .regfil från min sajt, och satt med FF alltså. Det gick åt ett antal mail och en hel del tid att hjälpa honom få ner en fungerande fil.

Hade ju varit smidigt att slippa det i framtiden, om det går att fixa med en kodsnutt på sajten.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...