Gå till innehåll

Svart bild


Recommended Posts

Hej.

När jag startade dator för några dagar sen så stod det på skärmen check video cable.

Jag la in mitt grafikkort i en annan datorn och det visade sig att grafikkortet inte fungerade.

Jag köpte ett nytt och la in det men det är fortfarande svart bild och datorn hörs väldigt högt.

Vad kan det bero på?

det känns som om det är fel på processorn...

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

När jag startade dator för några dagar sen så stod det på skärmen check video cable.

Jag la in mitt grafikkort i en annan datorn och det visade sig att grafikkortet inte fungerade.

Jag köpte ett nytt och la in det men det är fortfarande svart bild och datorn hörs väldigt högt.

Vad kan det bero på?

det känns som om det är fel på processorn...

mvh

Har du testat det nya grafik kortet efteråt i en annan dator?

Så att den som ger svart bild inte har förstört något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att fläktarna går på högvarv, vilket normalt beror på att regleringen av dem inte har startat. Troligen så innebär det att BIOS inte har börjat köra vilket kan bero på trasigt moderkort, processor eller nätaggregat, samt förstås att kablar mellan enheter har lossnat, glappar eller är trasiga.

Eftersom du har bytt grafikkort kan man ju tänka sig att nätaggregatet inte orkar med att driva både det och processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag testade både grafikkorten. Och det nya grafikkortet fungerar på den andra datorn men inte på denna som jag vill ha den på..

Ja då är det ju ngt hårdvaru relaterat problem.

Du bör nog kontakta ditt inköps ställe eller någon serviceverkstad för att få hårdvaran kontrollerad.

Vad och varför felet uppstått är det svårt att spekulera i.

Kanske någon annan här har ideer om vad detta kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat upp så att det går.

Men alltså jag bara vaknade en dag och startade datorn så var det helt svart. Sen kopplade jag skärmen till det inbyggda grafikkortet, och efter ett tag så slutade den också fungera.. sen har det bara hörts konstigt.

Allt händer bara plötsligt.. utan att jag ens gör något.

Om jag prövar och byta nätaggregat, kommer allt försvinna från hårddisken?

Kan jag lägga in min hårddisk i en annan dator och föra över allt jag behöver från den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med inbyggt grafikkort menar du väl ett sådant som är integrerat på moderkortet?

Så om du tar ut det nyinköpta fungerar inte det integrerade grafikkortet heller. Då är det mindre sannolikhet för att nätaggregatet bara inte orkar med längre, däremot så kan det ju vara delvis trasigt.

Hur gammal är datorn?

Om jag prövar och byta nätaggregat, kommer allt försvinna från hårddisken?
Nej
Kan jag lägga in min hårddisk i en annan dator och föra över allt jag behöver från den?
Ja, eventuellt så kan det behövas en adapter om inte anslutningarna passar rakt av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att kylpastan är hoptorkad och inte fungerar längre? Du måste avlägsna all gammal kylpasta innan du lägger på ny. Du ska endast lägga på ytterst lite, typ som ett risgryn, läs bruksanvisningen noga. Det står en del om hur du får bort kylpasta under punkt 4 på http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=578082

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.

jag var på en dataservice och dom felsökte min dator. dom sa att min processor måste bytas.

jag har i en amd athlon 2,2 ghz 64 x2. jag tänkte beställa en ny processor, men jag vet inte vilken passar.

men en kompis rekommenderade denna till mig, http://www.inet.se/artikel/5308639/amd-athlon2-x3-435-2-9ghz-am3, tror ni den hade fungerat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ditt moderkort som bestämmer vilka processorer du kan montera på det. Du måste alltså berätta vad du har för moderkort. Om du inte har kvar någon sådan information från det att du beställde datorn så se om det står något tryckt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...