Gå till innehåll

Kan inte starta från CD


lenabj

Recommended Posts

Jag har en gammal stationär Dell-dator som jag håller på att rensa och fixa till lite. Tydligen har det hänt något med någon systemfil eller så för nu startar inte datorn. Jag försöker starta med xp-skivan, men det går inte. Jag har en DVD-spelare som är trasig och en CD-RW som fungerar, men det går inte att välja att datorn ska starta från CD-RW-spelaren, utan den försöker bara med DVD-spelaren. Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ta bort kabeln (det breda bandet, IDE? Strömkabeln? med flerfärgade kablar satt så hårt att jag inte fick loss den). Då finns inte alternativet CD-ROM kvar längre, och den läser inte från CD-RW. Läste på något annat forum om master/slave och någon "switch" på enheterna? Kan det vara något???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 cm bred kabel låter som IDE-kabel, så om du inte fick bort den så var det strömkabeln du tog bort. Det kan nog bli konstigt om där sitter något på kabeln som inte har någon ström, det kan nog bli störningar i signalen mellan moderkortet och CD-läsaren, med andra ord inte någon bra lösning att bara ta bort strömkabeln.

Det finns byglar på enheterna där man ställer in om de ska vara Master eller Slave på kabeln. Det sitter en klisteretikett på enheterna som förklarar vad som gäller just den bygeln. Du skulle kunna pröva med att sätta CDn som Master och DVDn som Slave, så kanske startordningen blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den breda IDE-kabeln jag tog bort, men det funkade inte ändå. Sedan testade jag att flytta på "jumprarna" men det funkade inte hur jag än gjorde... Så jag satte tillbaka dem där de var från början, och då, helt plötsligt, så funkade det att starta upp från CD-RW! Just nu pågår reparationen/installation, det tar ett tag. Men förhoppningsvis så ska jag kunna använda datorn sedan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...