Gå till innehåll

Byta enhetsbeteckning


Trut

Recommended Posts

Hej

Jag har lagt in xp på min dator. Jag hade 2 st hårddiskar i den. Konstigt nog så döpte ex min disk som jag vill ha som C till E. Jag vill ju så klart att den ska heta C och inget annat. När jag försöker att byta till c så går inte det.

Hur ska man lösa detta? Vill ju inte formatera och lägga in på nytt eftersom jag gjort det för en tim sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du blir nog tvungen att bita i det sura äpplet och ominstallera igen...

När du bootar på xp cd'n, var noga när du läser alternativen och när du kommer till valet av partion, ta bort den som du vill ha som c och skapa en ny på den tomma platsen. Formatera med NTFS...ej snabbformatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på den som gjort programen du installerar.

I de flesta fall så installeras allt på c: som standard och vill du sitta och göra customized installationer varje gång, är det upp till dig.

Det är enklare och snabbare att göra en ny installation, och när du gjort den, gör en backup enl http://alltomxp.se/modules.php?name=Forums...opic&t=1906

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med risk att jag klampar in på något som jag missförstått eller inte kan, men jag har döpt om enheter utan omformatering.

Högerklicka Den här datorn > Hantering > Diskhantering. Högerklicka den enhet som skall döpas om, välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Om en viss enhetsbeteckning är upptagen. kan man få flytta runt lite tills man får det på önskat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med risk att jag klampar in på något som jag missförstått eller inte kan, men jag har döpt om enheter utan omformatering.

Högerklicka Den här datorn > Hantering > Diskhantering. Högerklicka den enhet som skall döpas om, välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Om en viss enhetsbeteckning är upptagen. kan man få flytta runt lite tills man får det på önskat sätt.

Hej

Visst kan man byta enhetsbeteckning ganska enkelt.

Här gäller det den partion som operativsystemet ligger på, och då funkar det inte riktigt lika enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här gäller det den partion som operativsystemet ligger på, och då funkar det inte riktigt lika enkelt...

...men det går. Jag har lyckats med det en gång.

How to restore the system/boot drive letter in Windows:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;223188

Hej

Läste du inte varningen...

Warning Do not use the procedure that is described in this article to change a drive on a computer where the drive letter has not changed. If you do so, you may not be able to start your operating system. Follow the procedure that is described in this article only to recover from a drive letter change, not to change an existing computer drive to something else. Back up your registry keys before you make this change.

Och den gäller i detta fallet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms skriver.

Visst kan man byta enhetsbeteckning ganska enkelt.

Här gäller det den partion som operativsystemet ligger på, och då funkar det inte riktigt lika enkelt...Visst kan man byta enhetsbeteckning ganska enkelt.

Här gäller det den partion som operativsystemet ligger på, och då funkar det inte riktigt lika enkelt...

OK! En liten klocka ringde, därav min gardering. Du brukar kunna det här... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...