Gå till innehåll

Förstärka W-Lan


Recommended Posts

Behöver lite tips och råd. Jag har just fått 100 mbit/s bredband via fiber och jag och grannen tänkte göra ett tappert försök att dela på denna anslutningen.

Vi bor båda i hus med ca 20 meter mellan fasaderna. I nuläget kör jag mitt helt trådlöst via en vanlig 108-router och har kanonfin anslutning i hela huset. Utan förstärkning så får grannen upp mitt nätverk i vardagsrumsfönstret (full signal) men inne i huset blir det dåligt. Kan jag sätta en Extender/Repeater i hans fönster och koppla på en extern antenn som ska sitta på hans fasad utanför fönstret. Samma antenn sätter jag på min egen router på vår fasad. Antennerna i fråga passar både min router och den tänkta Repeatern. Antennerna har riktad verkan.

Hur kommer detta att te sig? Kommer signalen bli förstärkt inne i hans hus?

Tacksam får tankar kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är fortfarande lite villrådig kring det här med att brygga routrar.

Jag läste att man kan ha en extra router och använda den som accesspunkt. Hur kan det förbättra för oss? Förslaget enligt mitt översta inlägg fungerar riktigt bra men det är lite si och så med signalstyrkan i vissa delar av hans hus.

Jag har idag ett SSID som vi kan kalla A. Detta ligger inlagt i min router som är kopplad UTAN någon kabel alls mer än själva nätverkskabeln i vägguttaget. Alla datorerna är trådlöst uppkopplade via A med nätverksnyckel. Hos grannen har vi konfigurerat Extendern via en laptop och kabel att identifiera nätverk A och dess nätverksnyckel. Funkar jättebra. Han får anslutning i alla datorer och telefoner. Nu är frågan om det fungerar att sätta en router som Accespunkt i en annan del av hans hus för att förstärka signalen t ex nere i källaren? Den extra router vi har liggande här har inställningsmöjligheter att använda just som Accespunkt men jag förstår inte riktigt vad jag ska göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... blev inte så mycket klokare på det. Jag ska naturligtvis sätta den tilltänkta routern i läge för User Access Point och SSID på samma som mitt nätverk? Men de IP-nummer jag ska specificera? Är det adressen för min "huvudrouter" i detta fallet 198.168.1.1?

Då kommer vi till ytterligare en fråga. Vi får ju redan upp det befintliga nätverket A när vi gör en sökning med en laptop... signalen är ganska dålig. Om jag nu har en Accesspunkt med samma SSIS så får jag väl upp 2 av samma i nätverkslistan... ? Kommer accesspunkten automatiskt ge mig internet från mitt ursprungliga nätverk?

Ursäkta att jag ställer så korkade frågor... är nybörjare vad gäller nätverk på denna nivå.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte köra en accesspunkt då den är tänkt att ge en trådlös anslutning till en kabelbunden router. Du behöver en repeater för att förstärka/förlänga signalen i det befintliga nätet. Du bör få bara ett SSID.

Exempel på koppling.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm fattar inget men det funkar....

Så här gjorde jag... trots att det står annat i manualen för den router vi tänkte använda som accesspunkt.

Från mitt fiberuttag i väggen rakt in i en ASUS-router. Från denna router får jag själv åtkomst till alla mina datorer via nätverk SSID kallat A. Grannen har en repeater i fönstret konfigurerad till SSID A och det ger bra signal i hela hans hus utom i källaren. I trappen har jag nu satt en Belkinrouter N1 helt trådlöst och den är konfigurerad med SSID A men inget annat... i sista datorn får jag nu perfekt signal och W7 anger att den tar emot signal med standard 802.11 g och N. N kan den endast få från Belkinroutern.

Som sagt... fattar inte riktigt med det fungerar....

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna lösningen visade sig funka si och så. Har fått plocka bort routern (som accesspunkt). Har ok mottagning i huset på markplan men behöver ändå ytterligare kräm. Ska försöka med andra nätverkskort... Har hittat en variant av USB-sticka med antenn. Det borde väl vara snäppet bättre än de inbyggda trådlösa korten i lite äldre bärbara datorer. Det märks nästan att det är det allt hänger på. Går man runt med en iPhone i huset så fungerar allt fiiiint.

Återkommer med rapport...hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering...

Nu visar det sig följande:

Nu har det dock börjat kladda...så fort extendern är påslagen så får vi perfekt mottagning men ingen åtkomst till internet. Stänger jag av extendern så får jag signal direkt från min router (från huset intill) men desto sämre mottagning, men allt fungerar. Vad kan detta bero på? Fungerar inte en extender som en typ av förstärkning? Det handlar om en D-link DWL-G710.

För säkerhets skull har jag gjort en total reset på all utrustning och börjat från noll... hjälper inte. Naturligtvis stämmer SSID och nyckeln...

Tankar och idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsguiden är ju tämligen enkel så det borde inte vara några problem tycker jag. Det kritiska är väl steg 2, att välja rätt SSID i Site Survey om det finns fler att välja på.

Set Wireless LAN Connection

The SSID and Channel should now

be set to the same settings as the

SSID that you selected.

Kryptering och nyckel du väljer är ju mellan dator och repeatern/extendern och den kontakten får du så vitt jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah... det var fel på antennerna. Inte så konstigt att det funkade trots full styrka... har jag ingen tillräcklig signal till extendern så är det ju självklart att det blir krasst. Ett besök hos en god vän, med ett reservdelslager som heter duga, så har jag nu satt rejäla 9 dPI-antenner på både Router, extender och USB-kort (ja, jag har en modell där det är möjligt). Sen blev det klös i maskineriet. Har nu pressat systemen i några timmar och det funkar klanderfritt med full styrka och hastighet.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Uppdatering...

Nu visar det sig följande:

Fungerar inte en extender som en typ av förstärkning? Det handlar om en D-link DWL-G710.

Jag bråka med en sådan extender som du har, för mej bugga det samma som för dej, jag anser det är rena skiten.

Jag låg i gränslandet som du.. så jag bytte till en starkare router.. samt friska Wlankort, PCMCIA.

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en uppdatering av extenderns firmware och rejäla antenner gjorde susen. Har gått på högvarv sen de monterades. Inga avbrott alls...

Nu ser det å andra sidan lite småkomiskt ut med en liten extender på väggen med en överdimensionerad antenn... men vem bryr sig? Det funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...