Gå till innehåll

Jag har övergivit Thunderbird


JoWa

Recommended Posts

Japp, efter att ha använt Thunderbird i fem år (och dessförinnan Outlook Express i flera år) har jag nu övergått till en annan lösning. Den andra lösningen är förstås webbmail, närmare bestämt Gmail.

Att kunna komma åt all e-post från vilken uppkopplad dator som helst, utan annat program än en webbläsare, vilken som helst, och att ha alla meddelanden i (förhoppningsvis) tryggt förvar på en server är anledningen till bytet.

Problemet var att jag hade nära 1 GB lokalt lagrade meddelanden, som jag ville ha tillgängliga i Gmail, d.v.s. all e-post på ett ställe.

Fann en lösning, Google GMail Loader, men fick det inte att fungera. Sökte vidare, och fann Googles lösning, Google Email Uploader. Installerade programmet, trots att det kräver .Net Framework, men det fungerade inte. Man måste ha ett Premium-konto… Programmet och .Net Framework åkte ut!

Sökte vidare, och fann att lösningen finns i Thunderbird! Skapade ett Gmail-konto (IMAP) i Thunderbird. Kopierade sedan e-posten i mina Thunderbird-mappar till Gmail-kontots inkorg respektive skickat-mapp. Allt som kopieras till dessa mappar skickas också upp på servern. Mycket enkelt, men inte direkt hisnande snabbt… Efter åtskilliga timmar har jag dock mina 989 MB på servern… Det går att ha en lokal kopia av all e-post också. Kan nog vara bra… ;)

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Gmail som "huvudkonto" sedan det kom för många år sedan men har alltid POP3'at ner det till Outlook och senare Thunderbird. Jag har väl alltid tyckt att gränssnittet varit snabbare/smidigare än att hantera mailen via webbläsaren men nu kommer jag snart göra slag i saken och göra likadant som du JoWa. Detta eftersom jag snart får min nya (första) smartphone! Den har Android OS som ju utvecklas av Google så det borde vara extremt smidigt att synca den med GMail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan förstås använda Thunderbird och skapa t.ex. ett IMAP-konto, och då ha Thunderbird som ett bättre webbmailgränssnitt.

Nu kör jag dock med webbläsaren, och i Chromium finns funktionen Skapa programgenvägar, som skapar en genväg till (i mitt fall) Dragon, som öppnar min Gmail-sida, men utan adressfält och flikar, mer som ett fristående program.

Aja, vi får se hur jag trivs med detta arrangemang. ;) POP3 kommer jag nog inte återgå till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl inget som hindrar att man kör både och...! Använd Thunderbird, men lämna kvar mailen på servern! ;)

Jag har inte mycket erfarenhet av imap. Hur funkar det om jag sorterar inkommande mail med filter i Thunderbird, kan man göra så de automatiskt sorteras likadant online på Gmail? Annars kan det kanske bli lite förvirrande när man växlar mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mycket erfarenhet av imap. Hur funkar det om jag sorterar inkommande mail med filter i Thunderbird, kan man göra så de automatiskt sorteras likadant online på Gmail? Annars kan det kanske bli lite förvirrande när man växlar mellan dem.

Ingen aning egentligen... har bara användt gmail på webben vid några enstaka tillfällen. Det var bara en tanke jag fick, att det måste gå att köra dom paralellt... det finns ju t.o.m möjlighet att ställa in att Thunderbird skall lämna kvar mailen på servern, även med pop3. Gissar att det bara gäller inkommande då förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till information om hur man överför adressboken: Öppna adressboken i Thunderbird, gå till Verktyg, Exportera Välj filformatet Kommaseparerad fil.

I Gmail: Gå till Kontakter, Importera, bläddra till .csv-filen som skapades med Thunderbird. Klart. Se även Gmail-hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åt en annan Thunderbird-användare har jag gjort samma överföring av alla meddelanden till Gmail, men han använder alltjämt Thunderbird, med Gmail-kontot som IMAP. Jag har där valt att Thunderbird inte skall spara meddelanden på datorn. Det alternativet finns i Kontoinställningar, Synkronisering & lagring.

post-7701-1271742266,96_thumb.png

Denna inställning är lämplig vid överföringen till Gmail, då den eliminerar all nedladdning, och således minskar tiden det tar att överföra alla meddelanden.

Vill man spara meddelanden lokalt, kan det vara bra att klicka på Avancerat och välja bort mappen Alla mail, som annars får Thunderbiord att spara alla meddelanden i två exemplar.

post-7701-1271742566,31_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag också lämnat Thunderbird. Eller det ligger kvar ett tag med IMAP konfigurerat ifall det skulle behövas nån gång men jag har inte använt det på flera dagar. Men än så länge funkar det finfint att använda Gmails webmail samt även synka med mobilen. Har i sin tur satt Gmail att importera ett par andra mailkonton via POP3 så jag får allt samlat på ett ställe och slipper konfigurera/scanna flera mailservrar i mobilen och/eller surfa till olika webmailar. Sedan tilldelas de mailen automatiskt olika etiketter så man lätt ser var de kommer ifrån.

Appropå etiketter så stämde det fint som nämnts tidigare att katalogstruktur i t.ex Thunderbird klienten automatiskt omvandlades till etiketter i Gmail. MEN det går inte att ha "underetiketter" på samma sätt som man har undermappar i Klienten. Men går man i på Labs avdelningen på Gmail så finns där ett litet tillägg man kan aktivera som gör att man åtminstone kan ha 1 underetikett vilket gör att man kan organisera mail betydligt bättre.

Det var lite rörigt innan man fattade och vande sig vid etikettsystemet på Gmail men det är nog inte så tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två veckor har gått Jag har inte börjat sakna Thunderbird. ;)

Har aktiverat två Labs-funktioner i Gmail: för att kunna infoga bilder och för att kunna välja standardtypsnitt. Nu är Georgia förvalt då jag skriver ett brev. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...