Gå till innehåll

Windows Home Server v2


e-son

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hade tänkt ta mig en första titt virtuellt... men det verkar inte fungera! :(

Edit:

Verkar som jag trots allt är på väg att lyckas i VirtualBox... måste bara skapa 160 GB HDD! :D

Microsoft får ställa sig i skamvrån...! :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jodå... det fungerade! :)

Jag satte upp den i VirtualBox, som Windows 7 x64 på en 160 GB fixerad hårddisk, och med 1536 MB RAM tilldelat... ifall någon annan vill testa utan den sedvanliga strulöppningen. ;)

post-1936-1272366780,02_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

kan jag munta filen istället för bränna den på en skiva?

det blir (windows failed to start.A recent hardware or software change might be the cause.to fix the problem :

1 insert your windows installation disc and restart your.

2 c´hoose your language settings and then click next

3 click "Repair your computer".

if you do not have this disc , contact your system administrator or copmuter manuacturer for assistance.

status: 0xc0000225

info: an unexected error has occurred

Redigerad av Rebom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad beror fel meddelandet på?

Jag fick samma felmeddelande några gånger innan jag lyckades, fel arkitektur (måste vara 64-bit), för liten virtuell hårddisk ( måste anges till minst 160 GB), m.m. Svårt att säga exakt vilket fel du har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick samma felmeddelande några gånger innan jag lyckades, fel arkitektur (måste vara 64-bit), för liten virtuell hårddisk ( måste anges till minst 160 GB), m.m. Svårt att säga exakt vilket fel du har gjort.

Hmm har ändrat från 20GN till 160GB och samma fel,men att vara 64-bit menar du min Windows måste vara det eller iso filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm har ändrat från 20GN till 160GB och samma fel,men att vara 64-bit menar du min Windows måste vara det eller iso filen?

iso-filen är en 64-bit installation (misstänker att det aldrig blir någon x86-version av WHS v2), så den virtuella maskinen måste anges som Windows7 x64. Sen provade jag aldrig med dynamiskt växande hårddisk, utan satte den till 160GB fixerad, eftersom jag hade gott om plats på den disk där jag förvarar mina virtuella maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iso-filen är en 64-bit installation (misstänker att det aldrig blir någon x86-version av WHS v2), så den virtuella maskinen måste anges som Windows7 x64. Sen provade jag aldrig med dynamiskt växande hårddisk, utan satte den till 160GB fixerad, eftersom jag hade gott om plats på den disk där jag förvarar mina virtuella maskiner.

Nu håller den på fixa HDD på 165 och återstår och se efter det. tänkte passa på fråga dig om en bra länk där jag kan läsa mer om Windows Home Server. Jag har 4 datorer hemma och tänkte börja använda mig av denna Windows för att styra och ha lite mer kolla på dem inte på Familjen utan stoppa alla onödiga skit och virus dem laddar hem med spel, hastighet och allt windows home server erbjuder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet egentligen inte mer än man kan hitta på Microsofts officiella sidor, men när du väl har installerat och fått igång servern så finns det en del länkar som handlar om v2 där. Tills dess kanske WHS hemsida kan vara en bra start! ;)

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu blev det framgång=)

Jag var tvungen och fixa en 160GB HDD fast som du skrev e-son.

tack för tipset

Om jag vill att alla datorer styrs via server HDDn måste jag har den igång alltid?

Redigerad av Rebom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill att alla datorer styrs via server HDDn måste jag har den igång alltid?

Det beror på vad du menar med "styrs". Vill du att servern skall fungera som domänkontroll så måste den naturligtvis vara igång. Nu är jag ingen stjärna på serveroperativ, så här får någon annan gärna ta över... innan jag gör bort mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst på jätte mycket och har fått svar på många av mina frågor.

Men nu installerade jag den på en 500GB i samma dator som jag har min win 7, nu ville jag starta om burken och komma in på min Win7 då får jag inget val att välje mellan Windows / och Windows Home server vad beror det på? jag har dragit ut kablarna på WHS HDD för att starta win 7!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

För informationens skull:

Jag har en virtuell WHS2 "Vail" på en ESXi. Fungerar hur bra som helst. Har även haft den igång i VMware Workstation.

Fungerar således även under "VMware".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu installerade jag den på en 500GB i samma dator som jag har min win 7, nu ville jag starta om burken och komma in på min Win7 då får jag inget val att välje mellan Windows / och Windows Home server vad beror det på? jag har dragit ut kablarna på WHS HDD för att starta win 7!

När du installerar Home Server blåser den innehållet på alla diskar i din dator, därmed försvann din Windows 7-installation under installationen av Home Server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller den på fixa HDD på 165 och återstår och se efter det. tänkte passa på fråga dig om en bra länk där jag kan läsa mer om Windows Home Server. Jag har 4 datorer hemma och tänkte börja använda mig av denna Windows för att styra och ha lite mer kolla på dem inte på Familjen utan stoppa alla onödiga skit och virus dem laddar hem med spel, hastighet och allt windows home server erbjuder?

Gå till www.wegotserved.com. Där har man börjat med en artikelserie om vad man kan göra mer med HomeServern. I artikelarkivet finns fler än tio artiklar om nyheter i Vail. Läs dom. TA dig också till forumet på We got served - där finns ännu mer att botanisera i. Ett podprogram som är MYCKET intressant att följa är HomeserverShow www.homeservershow.com. Paul Thurrott på www.winsupersite.com har en hel del artiklar om Windows Home server.

Det finns en del böcker att läsa också om du är intresserad.

Som du kanske vet finns det flera märken och modeller på hemmaservern att få tag på i Sverige och HP planerar ytterligare en modell under hösten (HP Data Vault X311 för Europa utom Tyskland, ej prissatt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...