Gå till innehåll

Fråga ang CCleaner


Lasse B

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Gick in i CCleaner, och skulle söka efter problem i registret.

1. Sök efter problem, gjorde det, fick opp 24 st registerposter.

2. Reparera valda problem, gjorde det.

3. Frågan kommer opp, vill du spara dina registerändringar, ja svarade jag, kan välan vara bra att ha om det blir problem.

Sen roade jag mig med att lägga tillbaka registerändringarna, och gjorde om samma procedur, då var det bara 21 st ??som kom opp.

Vad beror det på, har nyligen lagt in ett fotoprogram i datorn, bara en undran, nu är dom 21 åter tillbaka.

Kan man utan risk nu ta bort dom 21 registerposterna ??, självfallet sparar jag dom.

Tacksam för ett svar.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan bara göra ett antagande,

utan att ha sett din logg för ändringen, att de 3 som inte kom tillbaka härstammar från installationen av Fotoprogrammet.

Och eftersom det installerat, så är de ändringarna inte relevanta längre!

Kan inte säga ngt om du kan ta bort ngt eller låta vara kvar, eftersom jag inte vet vilka det är fråga om.

Men generellt sett, brukar det vara tämligen riskfritt att lita på CCleaner.

Har funkat klanderfritt för mig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

kan bara göra ett antagande,

utan att ha sett din logg för ändringen, att de 3 som inte kom tillbaka härstammar från installationen av Fotoprogrammet.

Och eftersom det installerat, så är de ändringarna inte relevanta längre!

Kan inte säga ngt om du kan ta bort ngt eller låta vara kvar, eftersom jag inte vet vilka det är fråga om.

Men generellt sett, brukar det vara tämligen riskfritt att lita på CCleaner.

Har funkat klanderfritt för mig.

Mvh

Mats H

Jag har tagit bort dom 21 som kommer opp, men jag har sparat dom i en katalog,så att jag om det skulle hända något konstigt kan lägga tillbaka dom.

Tackar

Ha en bra dag.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I och med att jag känner mig lite osäker gör jag det, kanske raderar det efter ett tag.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Fråga / Råd.

I inställningarna i CCleaner Avancerat, finns följande inställning.

Ta bort filer som är äldre än 24 timmar i Windows tempmappar.

Vad är rådet ??skall man bocka ur den, eller ha den ibockad, vilket rekomenderas.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I inställningarna i CCleaner Avancerat, finns följande inställning.

Ta bort filer som är äldre än 24 timmar i Windows tempmappar.

Vad är rådet ??skall man bocka ur den, eller ha den ibockad, vilket rekomenderas.

Jag hör också till dem som efter lång tids framgångsrikt städande med CCleaner litar fullt på det och låter det städa i princip allt det vill utan backup. Men just den inställningen har jag faktiskt aktiverad, hinner inte byggas upp så mycket skit på 24 timmar ändå.

Du tolkar den lite fel föresten. Det ska vara typ "Ta endast bort filer som är äldre än..." CCleaner tar alltså alltid bort tempfilerna om det är inställt så, just den inställningen anger att man inte ska ta bort tempfiler som är mindre än 24 timmar gamla.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Tänk vad detta lilla simpla progg ccleaner ger många en goo huvud kudde.

Att få rensa datorn på några megaBAJT, och ta bort "jättemånga" onödiga strängar i registret,

visst känns det bra? ..sen somnar man gott efter den operationen och känner att datorn är i topptrim till morrondagen.

Men så är inte fallet alltid, detta "lilla söta" program raderar ofta fel strängar, så vissa delar bråkar helt utan förvarning.

Sedan kommer folk tillbaka i forumet och gnäller över att "windows djävlas"

My opinion.. använd gärna skitet.. men sluta gärna rekommendera det för allt å alla. Det är totalt överskattat.

Det vimlar av tweek-progg som sabbar operativet..!

jens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad detta lilla simpla progg ccleaner ger många en goo huvud kudde.

Att få rensa datorn på några megaBAJT, och ta bort "jättemånga" onödiga strängar i registret,

visst känns det bra? ..sen somnar man gott efter den operationen och känner att datorn är i topptrim till morrondagen.

Men så är inte fallet alltid, detta "lilla söta" program raderar ofta fel strängar, så vissa delar bråkar helt utan förvarning.

Sedan kommer folk tillbaka i forumet och gnäller över att "windows djävlas"

My opinion.. använd gärna skitet.. men sluta gärna rekommendera det för allt å alla. Det är totalt överskattat.

Det vimlar av tweek-progg som sabbar operativet..!

jens.

Glad för din skull om du är nöjd med ditt system utan att städa det, själv är jag inte det. Har som sagt använt CCleaner länge och upplever en förbättring och har aldrig haft några problem som rimligen kan härledas till CCleaners städning.

My opinion, sluta gärna snacka skit o skrämma upp folk i onödan.

Visst finns det tweak-program som städar bort väldigt mycket, ofta för mycket, CCleaner är dock inte ett av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Glad för din skull om du är nöjd med ditt system utan att städa det, själv är jag inte det. Har som sagt använt CCleaner länge och upplever en förbättring och har aldrig haft några problem som rimligen kan härledas till CCleaners städning.

My opinion, sluta gärna snacka skit o skrämma upp folk i onödan.

Visst finns det tweak-program som städar bort väldigt mycket, ofta för mycket, CCleaner är dock inte ett av dem.

Du har fel..!

CCleaner kasta ut sist två strängar för mej som tillhörde office (outlook),

så när jag skulle uppdatera skräpostfiltret, så gick inte det, den säger då "du har redan den senaste uppdateringen".

Jag googla och hitta felet. Laga registret. Sedan körde jag ccleaner,och då ville den kasta ut dessa strängar igen...!!

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel..!

CCleaner kasta ut sist två strängar för mej som tillhörde office (outlook),

så när jag skulle uppdatera skräpostfiltret, så gick inte det, den säger då "du har redan den senaste uppdateringen".

Jag googla och hitta felet. Laga registret. Sedan körde jag ccleaner,och då ville den kasta ut dessa strängar igen...!!

Jag tyckte du överdrev extremt och därför vände jag bara på det hela. Bara för att CCleaner hittar något betyder det inte att man alltid ska ta bort det, men CCleaner städar jämfört med många andra produkter "dåligt" för att undvika sådana problem. Det skulle kunna ta bort så mycket mer som skulle funka för majoriteten men med risken att några fler skulle uppleva problemen likt det du nämner.

Men som gebe skriver, vad fint att det finns en backupfunktion i CCleaner då! Sedan när du vet om "problemet" så lägger du enkelt till nycklarna till undantagslistan så rör CCleaner inte dem i framtiden.

Själv använder jag inte MS Office eller något annat program som råkar illa ut. Detta har jag kommit fram till efter hundra/tusen-tals städningar med backup och därför känner jag mig så trygg med CCleaner att jag slutat ta backup. Det är ju dumt av mig OM olyckan skulle vara framme men som sagt jag anser risken så obefintlig att jag är beredd att installera om hela mitt system om det skulle behövas, om det skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

[...] Jag tyckte du överdrev extremt [...]

[...] Detta har jag kommit fram till efter hundra/tusen-tals städningar [...]

Hur har du lyckats med 1000-tals städningar? Finns det inget roligare du kan göra med datorn?

Jag tycker många överdiver extremt med alla era tilläggsprogram, och dom är många nu.

Ni har ju även "avinstallationsprogram" har jag läst. Medans vista/w7 sköter detta utmärkt idag.

Ni får verkligen windows att framstå som ett korkat operativ - än idag med nya W7'an.

Jag hävdar ni städar och defraggar sönder os'et. Sen segar ni ner hela systemet med ett real-time-protection-malware-program.

Vi tar bilen som jämförelse igen.

Är det bra att högtryckstvätta bilen efter varje färd? Ja, det skall funka,

men huxflux kommer strålen på en liten flaga och sliter med sej lacken, ritschhh..

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då har vi här ett exempel på en av tio tusen rensningar där backupfunktionen kommit till användning!!

Det är ju svårt att veta att det beror på CCleaner när man får problem flera månader efteråt. Skräppostfiltret uppdateras ju inte så ofta. Det är ju en annan sak när man får problem direkt efter att man kört CCleaner eller vid nästa omstart då kan man ju förstå att det hänger ihop.

Bara för att CCleaner hittar något betyder det inte att man alltid ska ta bort det, ...

Men hur ska någon med normala datorkunskaper veta vad som ska vara kvar i registret?

Den som är intresserad kan ju kolla på den test som finns på http://www.reghardware.co.uk/2009/10/08/review_pc_tune_up_sofware_vista/ Där användningen av CCleaner förlängde uppstarten med ca 10%, minskade storleken av registret med 0,2% (någon som tror att det märks?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker många överdiver extremt med alla era tilläggsprogram, och dom är många nu.

Ni har ju även "avinstallationsprogram" har jag läst. Medans vista/w7 sköter detta utmärkt idag.

Windows använder programmets egen avinstallationsfunktion så det är helt upp till resp. program vad som tas bort.

Tyvärr så lämnar många program en massa skräp efter sig.

Testa Revo Uninstaller t.ex. så kan du se hur mycket som blir kvar ibland. Inte bara i registret utan också filer och mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Windows använder programmets egen avinstallationsfunktion så det är helt upp till resp. program vad som tas bort.

Tyvärr så lämnar många program en massa skräp efter sig.

Jodå, det händer ibland att mappen ligger kvar, ofta tom, ibland nån fil kvar. cracken stannar alltid kvar. :D

MEN, men.. det är inget som ccleaner tar bort eller?, kanske nån kvarglömd sträng i registret.

Sedan testa jag nu "RegistryBooster".. den rensar mycket "flitigare" och bättre/mer än ccleaner

och den komprimerar också. Innebär detta att RegistryBooster är bättre, eller hur förklarar ni detta fenomen?

edit: vart blev nicklas inlägg av?

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan testa jag nu "RegistryBooster".. den rensar mycket "flitigare" och bättre/mer än ccleaner

och den komprimerar också. Innebär detta att RegistryBooster är bättre, eller hur förklarar ni detta fenomen?

edit: vart blev nicklas inlägg av?

Jag tog bort det eftersom jag inte orkar med meningslös polemik.

Men eftersom jag nu ändå skriver igen kan jag tipsa om att det finns ett svar på ovanstående fråga i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...