Gå till innehåll

Köp av processor?


Recommended Posts

Tjenare, det är så att jag håller på att "renovera" min dator, jag har hitills köpt nya fläktar och ett grafikkort, nu är det dags att köpa ny processor.

Jag har ungefär 3500 ;- att spendera.

Det jag använder min dator till är WoW mestadels.

Då jag inte är någon datortekniker så har jag ingen aning om vad jag ska köpa för någon, jag vill bara ha en som har sjukt bra prestanda och höjer min fps/spelupplevelse sjukt mkt. 3500 ;- borde räcka för det tycker jag.

Just nu har jag en: AMD PHenom 8550 Triple-Core Processor.

3gb ram, 550W nätagg och ATI radeon HD 5700 series(Om detta ens spelar någon roll)

Oerhört tacksam för hjälp.

/Gorling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Tjenare, det är så att jag håller på att "renovera" min dator, jag har hitills köpt nya fläktar och ett grafikkort, nu är det dags att köpa ny processor.

Jag har ungefär 3500 ;- att spendera.

Det jag använder min dator till är WoW mestadels.

Då jag inte är någon datortekniker så har jag ingen aning om vad jag ska köpa för någon, jag vill bara ha en som har sjukt bra prestanda och höjer min fps/spelupplevelse sjukt mkt. 3500 ;- borde räcka för det tycker jag.

Just nu har jag en: AMD PHenom 8550 Triple-Core Processor.

3gb ram, 550W nätagg och ATI radeon HD 5700 series(Om detta ens spelar någon roll)

Oerhört tacksam för hjälp.

/Gorling

Din CPU räcker lätt.

Det finns vissa eller få spel idag som använder sej av CPU.. du skall satsa på en bra GPU.

Sedan kör du AMD & ATI.

Jag hade lätt valt Intel & nVidia - mao tvärtom.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din CPU räcker lätt.

Det finns vissa eller få spel idag som använder sej av CPU.. du skall satsa på en bra GPU.

Sedan kör du AMD & ATI.

Jag hade lätt valt Intel & nVidia - mao tvärtom.

jens

Jag sitter med 15 fps i wow, och jag kan inte köra maxupplösning på min 22" ... Sjukt trött på det. Jag har bytt ut graffekortet, men sen fick jag reda på att wow är ett spel som kräver CPU och inte så mkt grafik, efter jag bytt grafikkortet fick jag cirka 200% bättre fps NÄR INGET HÄNDER, så fort det blir lite eld eller något så tjoff!!! Ner på 10 fps, ligger på 100+ vanligtvis ...

Om det inte är CPU:en som gör att wow/andra spel flyter på bättre vad är det?

Vad är det för skillnad på en CPU & GPU?

Grafikkortet är det väl inget fel på? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du har alla drivrutiner installerade och uppdaterade? När det gäller online-spel så är ju även rätt drivrutin för nätverkskortet viktig och inte bara chipset, grafikkort och DirectX.

När det gäller prestandakrav så kan du kolla på http://cyri.systemrequirementslab.com/CYRI/

Wrath of the Lich King kom ju ut för 1,5 år sedan och din processor måste ju vara i klass med de bästa som fanns då.

För övrigt så är det moderkortet som bestämmer vilken processor du kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är du säker på att du har alla drivrutiner installerade och uppdaterade? När det gäller online-spel så är ju även rätt drivrutin för nätverkskortet viktig och inte bara chipset, grafikkort och DirectX.

När det gäller prestandakrav så kan du kolla på http://cyri.systemrequirementslab.com/CYRI/

Wrath of the Lich King kom ju ut för 1,5 år sedan och din processor måste ju vara i klass med de bästa som fanns då.

För övrigt så är det moderkortet som bestämmer vilken processor du kan ha.

Datorn jag har just nu köpte jag för 2 år sedan, den kostade 5000 ;- från SIBA lr någon sådan skit affär ... så allt som är i datorn ska väl vara väderlöst ? :D enda jag har bytt ut är fläktar o grafikkort

Asså det enda problemet jag har med min FPS i WoW är i raids, och det är ju lixom det som är roligt i wow ;P

Det med drivrutiner, jag är bara säker på att jag har rätt grafikkorts drivrutiner då jag fick dem på skiva. Men drivrutinerna "internet" får jag med mina ljudkorts drivrutiner, så jag är osäker på dem..

Redigerad av gorling
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Siba eller liknande lär ju betyda att det är en märkesdator. Vad är det för datortillverkare och datormodell? För du behöver hämta uppdaterade drivrutiner från datortillverkarens webbplats.

Samma sak med grafikkortet, de drivrutiner som kommer med kortet blir ju snabbt gamla och behöver uppdateras med nya drivrutiner från http://ati.amd.com/support/driver.HTML

DirectX kommer det också ut en ny version av då och då, fast alla heter likadant, 9.0c. Maj månads version: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Siba eller liknande lär ju betyda att det är en märkesdator. Vad är det för datortillverkare och datormodell? För du behöver hämta uppdaterade drivrutiner från datortillverkarens webbplats.

Samma sak med grafikkortet, de drivrutiner som kommer med kortet blir ju snabbt gamla och behöver uppdateras med nya drivrutiner från http://ati.amd.com/support/driver.HTML

DirectX kommer det också ut en ny version av då och då, fast alla heter likadant, 9.0c. Maj månads version: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3

Dem drivrutinerna funkar ej, var vista när jag köpte datorn men jag har fixat XP ist .. tog 3 veckor o hitta drivrutinerna så att internet funkerade ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då har man ju ingen aning om vad du har för drivrutiner och då kan det ju bli väldigt mycket konstigt.

Mjo, eller jag vet ju vilka dirvrutiner jag har för dem verkar ju funka ...

Men om jag köper ett nytt nätverkskort och ljudkort, är det separata drivrutinerna till dem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju något som inte funkar som det ska när den datorn inte klarar av WoW.

Normalt följer det med drivrutiner när man köper nätverkskort och ljudkort.

Det är oftast väldigt svårt att få reda på vilka processorer man kan byta till i en märkesdator, för att återgå till din första fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Det är ju något som inte funkar som det ska när den datorn inte klarar av WoW.

Normalt följer det med drivrutiner när man köper nätverkskort och ljudkort.

Det är oftast väldigt svårt att få reda på vilka processorer man kan byta till i en märkesdator, för att återgå till din första fråga.

Ingen mening (prestandaökning) att uppgradera CPU'n, vilket han kan göra några pinnhål.

Görling!

Du sitter ju på siba-onoff-ala-elgigant -skit som du själv insett, jag gissar på PackardBell eller HP, med en suggig busshastighet.

Bygg nytt.. bygg rätt. Lådan, nätagg, minne & CD kan du kanske spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen mening (prestandaökning) att uppgradera CPU'n, vilket han kan göra några pinnhål.

Görling!

Du sitter ju på siba-onoff-ala-elgigant -skit som du själv insett, jag gissar på PackardBell eller HP, med en suggig busshastighet.

Bygg nytt.. bygg rätt. Lådan, nätagg, minne & CD kan du kanske spara.

Mjo jag har tänkt på att göra det, fast jag har ju ingen aning om hur man gör ;P, vad för grejjer som passa i vilket moderkort osv :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...