Gå till innehåll

Host filen är bara borta


power

Recommended Posts

Hejsan igen!

Skulle redigera lite i host filen, men till min stora förvåning var den bara borta, den som ligger i

C:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Tänkte då att jag skulle göra en ny men då jag inte har mappen /etc så skulle jag göra en ny men det gick inte heller, vad är det som har hänt?

Tacksam för snabb hjälp

MVH Power

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det finns kanske ngn anledning till att den försvunnit?

Skannat datorn med t.ex. Malwarebytes, hiittas här:

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Kör en snabbskanner och återkom med resultatet.

Här kan du börja med att återställa hostsfilen:

http://support.microsoft.com/kb/972034

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

Skulle redigera lite i host filen, men till min stora förvåning var den bara borta, den som ligger i

C:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Tänkte då att jag skulle göra en ny men då jag inte har mappen /etc så skulle jag göra en ny men det gick inte heller, vad är det som har hänt?

Tacksam för snabb hjälp

MVH Power

Det är inte så att mappen etc har blivit markerad som dold eller operativsystemmapp så att du behöver slå på visningen av de två typerna av filer/mappar?

Har du något annat problem med datorn för det är ju inte bara hosts-filen som ligger i etc-mappen utan även andra filer som har med nätverkskommunikationen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde Total Commander för när jag kollade upp host filen, där finns inte mappen etc trots att jag har visa dolda och systemfiler. Går jag in i utforskaren så hittar jag mappen etc, men där ligger en host fil med filändelsen old, sen ligger dom andra filerna där som dom ska. Kan man ändra hostfilen och ta bort .old bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen, men beror ju lite på om det är en normalt Hosts-fil eller om det har hänt något med den. För säkerhets skull kan du ju använda Mats länk för att få in en standard Hostsfil.

Det var ju bra att mappen etc fanns i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade namnet på hostfilen till bara host, verkade funka som det skulle ändå. Jag testade även att köra fixen från länken jag fick och då ändrade sig host till host.old vilken var lite förvånande men det verkar fungera vilket jag än använder. Vet någon hur det SKA se ut i hostfilen när den är original så att säga? Jag har gjort lite tillägg i den så jag kommer inte ihåg vad som fanns i den från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde Total Commander för när jag kollade upp host filen, där finns inte mappen etc trots att jag har visa dolda och systemfiler. Går jag in i utforskaren så hittar jag mappen etc, men där ligger en host fil med filändelsen old, sen ligger dom andra filerna där som dom ska. Kan man ändra hostfilen och ta bort .old bara?

Hej!

Ja du kan låta undersöka vad HOSTS.old innehåller.

Förslagsvis, ersätt filändelsen old med txt och öppna filen med lämplig textredigerare som NotePad eller vilken som, då själva hosts-filen från början är en helt vanlig enkel text-fil. Vad som står efter tecknet # på samma rad har ingen innebörd för funktionen på datorn utan bara ett sätt som gör de möjligt att kunna gömma information i filen för användaren att läsa. Viktigast dock att raden 127.0.0.1 localhost finns med någonstans och att filen ligger i rätt mapp och heter HOSTS.

Hittade ett exempel här ifrån XP.

127.0.0.1  localhost
::1  localhost
127.0.0.1  localhost
# Copyright (c) 1993-2010 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Jag har scannat med Malware och inte hittat nåt, men jag har döpt om den som hette .old och bara kallat den HOST utan filändelse. Alt verkar fungera som det ska i alla fall. Så tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...