Gå till innehåll

Från Win7 64-bit till 32-bit?


PumiCissi

Recommended Posts

Är på gång att köpa en ny laptop, men i princip alla som sälj idag har Windows 7 installerat i butiken. Och då 64-bitars versionen. Jag har programvara som inte är kompatibel med 64-bitars och måste alltså köra 32-bitars.

Svammel, svammel... frågan är alltså om jag köper en burk med 64-bitarsversionen installerad kan jag (och hur meckigt?) är det att byta till 32-bitars i stället?

Tacksam för svar av ngn Guru! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guru vet jag inte men du lär inte stöta på så stora problem om du installerar ett 32 bits program på en 64 bits dator

Vilka program tror du kommer att få problem????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Använder i jobbet ngt som heter GIT (Golfens It-System, jobbar mot central server) som inte pratar snällt med en 64-bitars Win 7, vissa bra att ha funktioner försvinner... som att skriva ut listor eller att exportera fakturor. Detta är känt och leverantören av systemet har ingen prio på ngn fix för det.

Måste jag alltså blåsa datorn det första jag gör och köpa en helt ny Windows 7???

Sorry för dumma frågor... är XP-fan. ;)

Redigerad av PumiCissi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag alltså blåsa datorn det första jag gör och köpa en helt ny Windows 7???
Ja, det måste du eftersom man inte enkelt kan byta mellan 32- och 64-bitars Windows. Det är ju mängder av Windows-filer som ska bytas ut och en annan mappstruktur.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta en bärbar utan OS är inte lätt, men prisjakt har 243 bärbara med 32-bitars Windows 7. Sedan antar jag att du har andra krav också som skärmstorlek etc så alla är ju inte intressant för dig men du borde väl kunna hitta någon.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s54282709&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Är på gång att köpa en ny laptop, men i princip alla som sälj idag har Windows 7 installerat i butiken. Och då 64-bitars versionen. Jag har programvara som inte är kompatibel med 64-bitars och måste alltså köra 32-bitars.

Svammel, svammel... frågan är alltså om jag köper en burk med 64-bitarsversionen installerad kan jag (och hur meckigt?) är det att byta till 32-bitars i stället?

Tacksam för svar av ngn Guru! :)

?? Inga problem att köra gamla windows program i W7, kör vituell PC så fungerar alla dina gamla program! Kruxet är att du måste ha minst Windows 7 Pro 64. Det är egentligen heller inget större problem, en Internet uppgradering finns att köpa billigare nu i sommar. Flera säljbolag har kampanj för kring 800,- just nu.

Så gjorde jag och nu kör jag en W7 Pro 64 för under 1800,- och Virtuell PC fungerar alldeles utmärkt, tom. min gamla usb scanner fungerar (windows 95), bokföringen från SPCS mm. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Mode kan vara en nödlösning - det är till för att man ska kunna köra program som inte är kompatibla med Windows 7 och som inte kan uppgraderas av nåt skäl.

Det är bara tillgängligt för vissa Windows 7-utgåvor; http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx har mer info & hämtningslänkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...