Jump to content

Hjälp med en översättning.

goranl

Recommended Posts

Hej!

Kan någon hjälpa mig med en översättning av ordet "Affinity" eller uttrycket "Affinity Insurance", jag kan inte bli klok på om det är ett vedertaget uttryck "Affinity försäkring" eller om det går att översätta till ren svenska och i så fall vad. Utrycket finns i en text om försäkring så alla konstiga synonymer som google mm föreslår får jag inte att passa ej heller det svenska (?) ordet "Affinitet".

Guest jens.p

Är det inte ett sådant företag som förmedlar olika försäkringar? I Sverige brukar man kalla sådana för försäkringsmäklare.

Jaa, men på ren svenska heter det; dobbleri & gambel -skojare, menar du nog? :lol:

Edited by jens.p

Jag skulle föreslå "Samfällighetsförsäkring", i den meningen att det handlar om en sorts gruppförsäkring. "Affinity" översätts annars med släktskap, frändskap, samhörighet.

Lite svårt att översätta utan att se sammanhanget.

Edited by e-son

Tack för alla förslag.

Ungefär samma som jag kommit fram till via google mm.

Det verkar vara ett begrepp då jag inte kan få fram en vettig översättning ens via ett av de bolag som använder begreppet.

Anser i och med detta att frågan är avslutad, skulle någon komma in och läsa tråden och ha en förklaring/översättning får ni gärna PM:a mig eller svara i tråden.