Gå till innehåll

Utdelade mappar slutar att fungera


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Två datorer. En XP med utdelade mappar och skrivare. En Vista.

Vistan har tidigare haft tillgång till de utdelade mapparna och skrivarna. Nu plötsligt kommer den inte åt mapparna men väl skrivarna.

I Vistas utforskare kan jag dock fortfarande se alla de utdelade mapparna och skrivarna.

Några idéer om vad som kan vara fel.

Har nu prövat att dela ut en mapp på Vistan och kan då komma åt den från XP:n.

Använder Microsoft Security Essentials och Windows brandväggen på bägge datorerna. Har nu stängt av brandväggen på båda utan resultat.

Felmeddelandet lyder: Media (Mappen) är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Det finns inte tillräckligt med utrymme på servern för att utföra detta kommando.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag ligger på rättigheterna, kontrollera att din användare som du loggar in med (från w7 till xp) har de rättigheter som behövs på xp-maskinen. Du kan också kolla hur mycket ledigt utrymme som finns på Xp-maskinen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag går till de utdelade mapparna på XP datorn via nätverksikonen kommer jag inte in i de utdelade mapparna på samma XP datorn. Går jag den vanliga vägen via Windows explorer är det inga problem.

Jag har även prövat att göra en helt ny katalog och sedan dela ut den. Samma resultat som på de tidigare.

Så även om jag på de ordinarie utdelade mapparna satt olika tillstånd så har det ju fungerat. Men den nygjorda mappen som jag jag nu delar ut har ju standardinställningarna. Vilket är alla.

Tilläggas skall kanske att jag kör klassisk fildelning. Jag vill kunna styra rättigheterna. Tillfälliga datorer på nätverket får inte komma åt alla mappar och de ordinarie användarna får inte komma åt varandras mappar vare sig lokalt eller över nätverket.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...