Gå till innehåll

Datorn Startar Inte


Recommended Posts

Hej,

min dator startar inte längre. Det är så att när man trycker på power knappen på framsidan så händer ingenting, det är helt dött. Inga fläktar startar och ingetp pip i datorn. Öppnar jag upp chassiet så ser jag att en lampa på moderkortet lyser och slocknar efter en stund. Vad kan det vara som är fel?

Min flickvän höll på dona igår och säger att i början lät det konstigt i datorn när hon försökte starta den (ett par ggr), sen lät hon den stå ett tag och povade igen och då fick hon igång den och kunde köra datorn flera timmar. Efter att vi stängt av den får inte igång då den är helt död.

Tacksam för snabb hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Vad kan det kosta att byta nätagreggat och måste det vara ett speciellt aggregat för just min dator?

Kan det inte vara så enkelt att on/off knappen på framsidan är trasig? Kan man koppla bort denna så att datorn startas på strömbrytaren på baksidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

min dator startar inte längre. Det är så att när man trycker på power knappen på framsidan så händer ingenting, det är helt dött. Inga fläktar startar och ingetp pip i datorn. Öppnar jag upp chassiet så ser jag att en lampa på moderkortet lyser och slocknar efter en stund. Vad kan det vara som är fel?

Min flickvän höll på dona igår och säger att i början lät det konstigt i datorn när hon försökte starta den (ett par ggr), sen lät hon den stå ett tag och povade igen och då fick hon igång den och kunde köra datorn flera timmar. Efter att vi stängt av den får inte igång då den är helt död.

Tacksam för snabb hjälp.

Det brukar sitta någon liten säkring i nätaggregatet (0.5 x 2-3 cm och med glashylsa)den kan ha begått självmord och hindrat start.

Dock är det med troligt att någon kondensator på MB har svettats ihjäl och successivt uppgivit andan, sånt brukar ta sin lilla tid och det går ibland att starta datorn där sen släcks när den blir varm.

Det finns "frysspray" på Kjell & Co och med en sån burk kan man felsöka kondensatorer (funkar i 90% fall när de kyls).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Vad kan det kosta att byta nätagreggat och måste det vara ett speciellt aggregat för just min dator?

Kan det inte vara så enkelt att on/off knappen på framsidan är trasig? Kan man koppla bort denna så att datorn startas på strömbrytaren på baksidan?

Att strömbrytaren skulle vara trasig är möjligt... men inte särskilt troligt! Vill du testa om nätaggregatet är trasigt kan du kolla den här sidan! Ett nytt nätaggregat är inte särskilt dyrt, (runt 500:-) och det är inte datorspecifikt... förutsatt att du har en normal standarddator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att strömbrytaren skulle vara trasig är möjligt... men inte särskilt troligt! Vill du testa om nätaggregatet är trasigt kan du kolla den här sidan! Ett nytt nätaggregat är inte särskilt dyrt, (runt 500:-) och det är inte datorspecifikt... förutsatt att du har en normal standarddator.

Ett mätapparat till en hundring kan vara värd att investera i, då kan man jo alltid kolla om det finns spänning fram till strömbrytaren...

F*n vad man har rivit hår i onödan ibland på grund av man inte har haft koll på det elektriska från vägguttaget till strömbrytaren på burken och det är jo så enkelt att kolla...

Trevlig helg e-son

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mätapparat till en hundring kan vara värd att investera i, då kan man jo alltid kolla om det finns spänning fram till strömbrytaren...

F*n vad man har rivit hår i onödan ibland på grund av man inte har haft koll på det elektriska från vägguttaget till strömbrytaren på burken och det är jo så enkelt att kolla...

Trevlig helg e-son

Mjoo... som den elektroniktekniker man är, sitter man naturligtvis på ett gammalt hederligt universalinstrument... något som man till och från har nytta av än i dag...! ;)

...och trevlig helg till dig med...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...