Gå till innehåll

Datorn stänger helt plötsligt av sig


brittlos

Recommended Posts

Hej alla jag behöver hjälp med min vista home premium 32bits acer amdphenom qudracore 4gb minne ati radeon 3650 grafik datorn är 1,5 år gammal. Helt plötsligt igår kväll stängde datorn bara av sig när jag starta så gick den igång och kom till acers skärm där det står setup del och boot f12 sen stängdes den igen. 3dje gången tog de 2 sek så jag tänkte den får vila över natten. Imorse starta den utan problem och var igångungefär 5 timmar sen stängde den sig igen.Varje gång när jag försöker starta frågar den hur jag vill starta.När jag försökte starta med felsäkert läge kom startrepation upp jag gjorde den sen startade datorn jag såg att processorn hela tiden låg uppe på 70-80 procent t.o.m 100 procent sen stängde den av dåhade den precis startat färdigt.ny startreparation datorn startade och pecis när den var färdigstartad startade jag om. Sen lyckades jag komma in på felsäkert läge tog bort några spel som jag trodde var orsaken gjorde en system återställning till 8/7. När datorn startat om och var färdig gick den i ungefär 5 minuter sen stängdes den igen. Nu valde jag alternativet reparera datorn och körde en minneskoll då stängdes den av mitt i sen ville den inte starta.Nu får den stå till i morgon nån som har en ide va de kan vara? snälla hjälp kan de vara nån hårdvara grafik el nätaggregat t.ex Med förhoppning om snabb hjälp. ps sitter just nu på en minipc med xp home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm.. bra att Du har en reservburk ( Mini PC ).

Nu valde jag alternativet reparera datorn och körde en minneskoll då stängdes den av mitt i sen ville den inte starta.

Gissar på mjukvara,, men inte helt säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit bort damm från ventilationshål, fläktar och kylflänsar under den här tiden? För nu när det blir så varmt inne på eftermiddagarna gäller det ju att datorn kan hålla nere temperaturen. Men rensa inte bort damm hur som helst utan fråga om det behövs så att datorn inte blir drabbad av statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Med tanke på den fuktiga värme som varit i Malmöområdet de senaste dagarna kan det vara ett värmeproblem, speciellt som det hjälpte en del att den var avstängd några timmar. Men som tidigare nämts städa burken på ev damm och liknande då även det drar till sig fukt och det blir en kompakt filtmatta i värsta fall.

Redigerad av goranl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren jo jag lyckades komma in en stund idag såg då att temperaturen ligger på 96grader och coretempen på 72grader då är datorn startad jag har ett program som heter siw.Jag tänkte köpa en tryckluftsburk på claes ohlsson och städa nåt mer som behövs? kanske kylspray eller nåt? Fast varför ska startrepareras måntro? hälsn brittlos :o ps glömde nämna i första inlägget att det är vista sp2 så det inte kommer nån fråga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför ska startrepareras måntro? hälsn brittlos :o

Det beror väl på att det blir skador/inkonsekvenser i filsystemet när datorn stängs rakt av i stället för via Windows Start - Stäng av.

Se till att där inte är någon ström alls i datorn när du blåser med tryckluften och håll datorn avstängd en stund efteråt också så att eventuellt kondensvatten hinner avdunsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Hej nu har jag städat datorn nu är temperaturen nere på 47 och core på 46 så tyst som den går nu har den inte gjort sen jag köpte den. Hur ofta ungefär måste man rengöra? Fast det ser jag kanske på temperaturen. Tack för hjälpen :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig. Hur ofta du behöver "damma" datorn är svårt att säga... det beror på miljön den står i osv. Men ta för vana att göra det 3-4 ggr per år kanske. Bra att hålla koll på temperaturen om du har den möjligheten. Det ger dig ju en vink om när det drar ihop sig.

Låste upp tråden, då du ställde en fråga i ditt sista inlägg... samtidigt satte jag den som löst.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TweekiE
Postad (redigerade)

Bra att det löste sig!

Annars så kan du avinstallera windows vista, det kommer att lösa framtida problem!

Redigerad av TweekiE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...