Gå till innehåll

Problem efter åska?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

i torsdags em, i samband med att jag skulle sända ett email, med 3 bilder från Picasa, dyker internet, och en gul varningstriangel dyker upp på nätverksikonen.

Jaha ja, tänkte jag, åskan från dygnet tidigare och ett hyper instabilt internet, många avbrott, samt en antal strömavbrott, har väl tagit knäcken på det hela! Så bara att vänta, det kommer säkert tillbaka! Men kör ju en felsökning med hjälp av Windows, DNS problem, så pingar lite hittar inte min leverantör, men kommer ut till t.ex 127.0.0.1.

Så min tanke då är ju att min antenn, (radiobaserat), är OK, men att min leverantör är nere pga av väder o vind kanske!

Fixar mig ett Ice.net USB modem i vilket fall så att jag kan maila osv, mailar min ISP, på fredagen utan resultat, så ringer deras support vid 15 tiden, får vänta i 40 min. innan ngn svarar.

Man kollar och ser min antenn, och hävdar då att min Ethernet injector är felaktig, och ska skicka en i posten!

Jag skaffar mig själv då ett par lokalt, en som sagts vara trasig, och en som ska vara hel.

Monterar den "hela", Windows säger att jag har ett kabelbrott, monterar den trasiga, får då veta att DNS en har ett IP resolving problem., Återställer TCP/IP i datorn, startar om och ingen lycka!

Inaktiverar då nätverkskortet, tar bort "hemgruppen", drar ur strömmen till antennen, startar datorn med Ice.net modemet i kopplat, trycker i kontakten till antennströmmen, och VIPS, normal förbindelse upprättad!

Ja vad var egentligen fel? Vet ju ej om "Support" gjort ngt i sin ände av tråden, men underligt ändå!

Ska ta hem en montör som får byta ut allt kablage och antenn, kan ju vara en "åskskada"! :)

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Redigerat titeln
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jaja då är det ju löst tills doktorn kommer och kikar på det då.

Att du kan pinga 127.0.0.1 innebär inte att du "kommer ut" någonstans. Det är nätverkskortets s.k. loopback adress och visar bara att nätverkskortet är "korrekt" installerat, ingen trafik går utanför nätverkskortet vid en sådan ping. Men det är en lämplig början vid pingtest. Därefter går du vidare och pingar enheten nätverkskortet är anslutet till, alltså insidan på din router/modem osv för att se var felet (första, det kan ju finnas flera) uppstår.

En mer beskrivande rubrik på tråden vore bra.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja då är det ju löst tills doktorn kommer och kikar på det då.

Att du kan pinga 127.0.0.1 innebär inte att du "kommer ut" någonstans. Det är nätverkskortets s.k. loopback adress och visar bara att nätverkskortet är "korrekt" installerat, ingen trafik går utanför nätverkskortet vid en sådan ping. Men det är en lämplig början vid pingtest. Därefter går du vidare och pingar enheten nätverkskortet är anslutet till, alltså insidan på din router/modem osv för att se var felet (första, det kan ju finnas flera) uppstår.

En mer beskrivande rubrik på tråden vore bra.

Hej,

ja titeln kan ju vara missvisande kanske, men problemet är löst. Alla saker fungerar som de ska, mera fundersam på hur det kom igång!

"så pingar lite hittar inte min leverantör, men kommer ut till t.ex 127.0.0.1." Det fanns fler IP, men tog med denna som ett exempel.

Vitsen var ju att se om det fanns svar! För att få veta att antennen hade kommunikation.

Tack för din synpunkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag råkar ut för den där varningstriangel ibland också. Antagit det är ISP som bökar med något då och då. Den kommer alltid tillbaka efter en stund. Jag drabbas utav det här ca 2-3 gånger/månad. Oftast vara det bara nån menut men ibland ganska länge innan man kommer ut och kan surfa osv.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Stim så händer det mig också nån gång då och då att jag tappar nätet och får gul triangel, kanske nån gång i månaden. Ibland vet jag inte riktigt varför det inträffar men ibland beror det på att min billiga skit-switch inte pallar med trycket när man kört torrents för fullt oavbrutet några dagar. Jag brukar bara starta om dator, switch och modem så brukar det lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att återstarta den externa utrustningen med olika intervall är ju inget underligt! Själv har jag ingen router eller modem.

Så jag får väl invänta morgondagen och höra efter om det gjordes något från leverantören under lördagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har nån slags stadsnät där man för några år sen drog in fiberkabel in till lägenheten. En liten platslåda sitter på väggen strax ovanför och innanför ytterdörren. Dosan är ungefär stor som ett cigg paket fast något mindre. Mer kanske som en läkerolask. Sladden går att lösgöras från dosan och har samma eller liknande kontakt som den änden som pluggas in till nätvärkskortet på datorn.

Ser att trådrubriken fått nytt namn. Jag tror inte triangeln beror på efter åska men jag vet inte. Själv får jag problemet då och då i månaden och vore intressant att veta vad det beror på.

Jag har för mig om man håller muspekaren över ikonen så står det något i stil med begränsad anslutning. Går inte surfa ut eller göra nåt och är ungefär som med ingen anslutning och där man istället har ett kryss.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur har du det kopplat hos dig då? Du nämner ju att du har nätverkskort och att du har modem i försa inlägget.

Jo jag skreva att jag fixade mig ett USB modem, Ice.net, det var för att återfå kontakten med omvärlden!

Innan jag bytt ut ethernetnet dosan!

Min konfig ser ut som följer.

Dator, stationär, kopplad med ethernet kabel till en Ethernet injector, den är spänningsatt med 220V, den ansluter och strömförsörjer en 145W antenn.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har nån slags stadsnät där man för några år sen drog in fiberkabel in till lägenheten. En liten platslåda sitter på väggen strax ovanför och innanför ytterdörren. Dosan är ungefär stor som ett cigg paket fast något mindre. Mer kanske som en läkerolask. Sladden går att lösgöras från dosan och har samma eller liknande kontakt som den änden som pluggas in till nätvärkskortet på datorn.

Ser att trådrubriken fått nytt namn. Jag tror inte triangeln beror på efter åska men jag vet inte. Själv får jag problemet då och då i månaden och vore intressant att veta vad det beror på.

Jag har för mig om man håller muspekaren över ikonen så står det något i stil med begränsad anslutning. Går inte surfa ut eller göra nåt och är ungefär som med ingen anslutning och där man istället har ett kryss.

Helt korrekt!

Ngt som får datorn att tappa sina korrekta inställningar, jag tror att påverkan kommer utifrån, via ISP'n system, ser ingen anledning att mina grejor utan vidare slutar at funka!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har nu fått svar från ISP'n.

Vi har dessvärre ingen forklaring på hur detta gick till, men jag har kollat bredbandet de sista 45 timmarna och allt ser stabilt och bra ut. Signalerna på radioantennen är väldig fina, och ethernet-trafiken mellan antenn och injektor går på 100 mbps, något som typer på god kabelkvalitet. Finner ingen orsak till problemen du hade. Jag tror nog inte montören skulle finna ngt om vi hade sändt ut en, men om du däremot skulle uppleva detta igen önskar vi att du tar kontakt.

Så är väl att betrakta som löst i från deras håll.

Jag funderar på om det skulle kunna vara ethernet injectorn som skulle kunna felsignalera, alt. störa ut nätverkskortet, eller att nätverkskortet, typ Realtek PCIe FE Family Controller, har någon lite bugg i hårdvara eller i mjukvara som skulle kunna förorsaka detta fel.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgrävd kabel i samband med åskväder. ? :unsure:

Hej,

nej, vi har allt kablage i huset, förutom ledningen genom väggen upp på masten till antennen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni någon specialversion av internet i skogen där du bor eller???

Nja, vet inte om det är en specialare, men radiobaserad i stället för dyrbar kabel!, funkar bra för det mesta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har nu fått svar från ISP'n.

Vi har dessvärre ingen forklaring på hur detta gick till, men jag har kollat bredbandet de sista 45 timmarna och allt ser stabilt och bra ut. Signalerna på radioantennen är väldig fina, och ethernet-trafiken mellan antenn och injektor går på 100 mbps, något som typer på god kabelkvalitet. Finner ingen orsak till problemen du hade. Jag tror nog inte montören skulle finna ngt om vi hade sändt ut en, men om du däremot skulle uppleva detta igen önskar vi att du tar kontakt.

Så är väl att betrakta som löst i från deras håll.

Jag funderar på om det skulle kunna vara ethernet injectorn som skulle kunna felsignalera, alt. störa ut nätverkskortet, eller att nätverkskortet, typ Realtek PCIe FE Family Controller, har någon lite bugg i hårdvara eller i mjukvara som skulle kunna förorsaka detta fel.

Mvh

Mats H

Då kanske man kan förvänta sig något liknande svar med ISP här. Jag kan mejla dem nån dag så får vi se, om man kanske får något liknande svar eller om de kanske vet vad problemet kan bero på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...