Gå till innehåll

L2 Cache


2stroke

Recommended Posts

Hej !

Hittade denna text rörande att ställa in L2 Cache minnet optimalt för XP

" Ordna registret så att Windows-XP använder L2 cache minnet bättre !

En sak som blivit vanligt på våra nya processorer är en större Level 2 cache.

XP är bara konfigurerat för att använda 512Kb och har du mer, som i de flesta av dagens cpu har,

så talar du om för registret detta så här >>>

För att få Windows-XP att utnyttja din L2 cache gör du så här

När Windows-XP började säljas fanns det inte mycket till cache på processorn.

De största L2 cacherna hade 256MB och det var inte förrän SP-1 kom ut den upptäckte 512MB L2 cache.

De senaste processorerna har ända upp till 2 MB L2 cache och för att Windows-XP skall utnyttja hela denna cache

är du tvungen att även här göra en liten modifiering :

Du går in i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ och väljer här SecondLevelDataCache

markera sedan HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ SecondLevelDataCache:och högerklicka.

Du högerklickar och väljer ändra.

Här får du klicka i decimal och skriver värde 1024 om du har 1MB L2 cache och 2048 om du har 2MB L2 cache.

Klicka sedan o.k och du märker en avsevärd skillnad.

Denna modifiering gör att Windows-XP utnyttjar ditt cacheminne på processorn bättre och gör att saker flyter avsevärt smidigare.

Datorer med mer än 512 KB L2 cacheminne bör utnyttja denna inställning. "

Min fråga är : Var hittar jag uppgifter på vad min processor har för L2 Cache minnes storlek så att jag kan ställa in ovanstående optimalt ?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är : Var hittar jag uppgifter på vad min processor har för L2 Cache minnes storlek så att jag kan ställa in ovanstående optimalt ?

Har Du SIW? annars ladda hem denna och titta under CPU information.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Mvh// Sunshine :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju ge en obefintlig ökning...

Setting SecondLevelDataCache to 256 KB rather than 2 MB (when the computer has a 2 MB L2 cache) would probably have about a 0.4 percent performance penalty.

Prova annars att sätta värdet till 0, så kommer windows fråga HAL* efter l2 storleken (*Hardware access layer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är total nybörjare på datorer så förklara gärna i steg för steg hur jag skall göra ! :)

Hej,

Du kan ju alltid ladda hem t.ex. Speccy: http://www.piriform.com/speccy/downloadMvh

Mvh / Mats H

Ok , skall prova det...

Har Du SIW ?

Annars ladda hem det och titta under CPU information.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Mvh// Sunshine :)

Gratis programmet verkar ju finnas i 3 olika versioner...

Vilket skall jag ladda ner ?

Prova annars att sätta värdet till 0, så kommer windows fråga HAL* efter l2 storleken (*Hardware access layer)

Exakt var skall jag skriva in det ?

/2stroke

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du har nu fått fram din L2 cahce storlek, 2048kb.

Hur du gör resten, och om du ska göra det ,det överlåter jag med varm hand till någon som kan detta.

Rent generellt tror jag inte att du har mycket att tjäna på det. Men men!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst lite mer på mytsidan:

it is only useful for computers with direct-mapped L2 caches. Pentium II and later processors do not have direct- mapped L2 caches. SecondLevelDataCache can increase performance by approximately 2 percent in certain cases for older computers with ample memory (more than 64 MB) by scattering physical pages better in the address space so there are not so many L2 cache collisions.
Jag drar slutsatsen att när det gäller Pentium 4, vilket det gällde här, och senare processorer har detta registervärde ingen som helst betydelse.

När Microsoft på http://support.microsoft.com/kb/183063 skriver om detta registervärde gäller det datorer med Windows NT och på den tiden förekom det fortfarande datorer som hade äldre processorer än Pentium II.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ och väljer här SecondLevelDataCache

markera sedan HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ SecondLevelDataCache:och högerklicka.

Du högerklickar och väljer ändra.

Här får du klicka i decimal och skriver värde 1024 om du har 1MB L2 cache och 2048 om du har 2MB L2 cache.

Klicka sedan o.k och du märker en avsevärd skillnad.

Denna modifiering gör att Windows-XP utnyttjar ditt cacheminne på processorn bättre och gör att saker flyter avsevärt smidigare.

Datorer med mer än 512 KB L2 cacheminne bör utnyttja denna inställning. " [/i]

Jag kan inte se : SecondLevelDataCache

Varför inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...