Gå till innehåll

Svensk manual för GIMP


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Sitter en hel del och testar i programmet GIMP. Intressant att se hur man kan förändra och förbättra sina digitala bilder.

Jag har provat lite att sätta mitt eget huvud på en annan kropp, exempelvis en med kostym för att se hur jag skulle se ut.

Men jag har ett problem. Det går ju att beskära bilden på huvudet så det blir så litet som möjligt, dvs bort med bakgrunden. Men det blir inte så bra för jag får hålla på och "måla" för att fylla i så huvudet går ihop med kroppen. Det ser inte naturligt ut, helt enkelt.

Jag har testat olika varianter i programmet samt försökt läsa mig till i den engelska manualen. Har inte hittat så mycket på svenska. Tyvärr har jag svårt att förstå teknikaliteter på engelska.

Undrar om någon vet hur man frilägger exempelvis ett ansikte. Jag menar att man skall kunna få ansiktets form och inte en fyrkant.

Hoppas att ni förstår hur jag menar.

Tackar på förhand för era svar.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan markera huvudet. Ofta ger en kombination av olika markeringsverktyg bäst resultat. Sedan kopierar du innehållet i markeringen (Ctrl+C) och klistrar in (Ctrl+V) det i bilden med bakgrunden. Huvudet hamnar då i ett eget lager (flytande markering), och du kan använda Suddningsverktyg för att ta bort oönskade delar av den inklistrade bilden. Du kan välja olika penslar (stora, små, hårda, mjuka) alltefter behov. Du kan också använda något markeringsverktyg och trycka på Del för att ta bort områden i den inklistrade bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Photoshop men GIMP ska vara ganska likt så det kanske kan vara till hjälp ändå.

- Börja med att zooma in så du precis ser hela objektet som ska klippas ut.

- Gör en ganska noggrann markerking med lasso-verktyget men se till att överallt ligga åtminstone några pixlar utanför objektet.

- Klipp ut det och klistra in det på bilden du vill montera det så att det hamnar i ett eget lager.

- Justera storlek, rotera osv den inklippta bilden så den passar in på bakgrundsbilden.

- Justera färg, ljus, kontrast på nya lagret så att t.ex hudfärg osv passar in med den bakomliggande bilden.

- Applicera en lagermask på ditt inklippta lager, den bestämmer lagrets transparens utifrån hur svart/vit masken är.

- Zooma in på kanten av ditt inklippta objekt som ska snyggas till i kanten.

- Ta fram en lagom stor mjuk pensel med flöde ca 10% och måla i lagermasken med svart färg på kanten, du kommer då se hur den tonas bort mer o mer ju fler gånger du drar över den. På så vis kan du få en mjuk fin kant som smälter in i bakgrundsbilden. Här kan du t.ex få halsen på ett inklippt huvud att mjukt smälta ihop med en hals på bakomliggande bilden. Skulle du råka tona bort för mycket bytar du bara till vit färg och målar så tonar bilden fram igen. I Photoshop finns snabbtangenten X för att växla mellan 2 färger, väldigt praktiskt för att snabbt finlira.

Nu är det ju inte alltid allting passar ihop perfekt så enkelt, då kan man använda t.ex klonverktyget för att bredda/smalna en hals eller ändra vinkel på en axel osv.

Vill man inte göra allt detta manuellt finns det dessutom smarta addons som hjälper till att maska ut objekt ur bakgrunden, t.ex onOne's Mask Pro. De kan såklart kosta en slant men kan göra fantastiska saker när man ska klippa ut t.ex hår som fladdrar i vinden eller genomskinligt glas.

Vill även passa på att tipsa om sajten moderskeppet.se som är en fantastik resurs med tips och videoguider för Photoshop på okomplicerad trevlig svenska, det mesta gratis! Mycket av det går säkert att ha nytta av när man jobbar med Gimp också, även om verktygen inte heter likadant finns de flesta säkert där. Om inget annat kan man få inspiration.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...