Gå till innehåll

Ändra partitionsstorlek för systempartitionen


andreas72

Recommended Posts

Du behöver inte ens göra det, starta Datorhantering och gå till Diskhantering, högerklicka disken och välja krymp. Beroende på hur disken är partitonerad kan det bli svårt att utöka den, men krympa går "alltid".

Okay, Windows 7 innehåller alltså ett slags inbyggt Partition Magic. Det jag vill göra är att utöka systempartitionen. Hårddisken har två partitioner C och E. Fungerar det att krympa F då och sedan öka C med motsvarande värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur! Jag vet ingen som har lyckats bestämma storleken på partitionerna själv, med Windows partitioneringsverktyg. Storleken blir vad den blir helt enkelt. Vill du ha specificerad storlek får du ta till externt program... därav mitt förslag.

Dessutom är det så att all partitionering på aktiv partition är betydligt mer vansklig än att göra det "offline". Större risk att något går snett helt enkelt (korrupt eller förlorad data). Alltså ytterligare en anledning att välja t.ex GParted.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill göra är att utöka systempartitionen. Hårddisken har två partitioner C och E. Fungerar det att krympa F då och sedan öka C med motsvarande värde?

Om du tänker använda Windows 7 diskhanteringsverktyg, så går inte det. Du måste ha oallokerat utrymme efter den partition du vill utöka. I ditt fall alltså, ta bort partition E och sedan utöka C med önskat antal GB. Sedan skapar du en ny partition på det överblivna lediga utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker använda Windows 7 diskhanteringsverktyg, så går inte det. Du måste ha oallokerat utrymme efter den partition du vill utöka. I ditt fall alltså, ta bort partition E och sedan utöka C med önskat antal GB. Sedan skapar du en ny partition på det överblivna lediga utrymmet.

Okay, så det antal GB som man krymper partition E med kommer alltså inte att bli oallokerat utrymme med vilket man kan utöka partition C? Vad händer då med det bortkrympta utrymmet?

Annars är det inget problem för mig att ta bort partition E, speciellt som jag inte hunnit lagra något där ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur! Jag vet ingen som har lyckats bestämma storleken på partitionerna själv, med Windows partitioneringsverktyg. Storleken blir vad den blir helt enkelt. Vill du ha specificerad storlek får du ta till externt program... därav mitt förslag.

Dessutom är det så att all partitionering på aktiv partition är betydligt mer vansklig än att göra det "offline". Större risk att något går snett helt enkelt (korrupt eller förlorad data). Alltså ytterligare en anledning att välja t.ex GParted.

Ok, jag ser poängen. Dock är jag tyvärr helt lost på Linux som denna Live-CD verkar vara baserad på. Så risken finns väl att jag inte kommer så långt när jag väl bootat från skivan :) Finns det någon guide som beskriver hur man ska använda detta verktyg?

Edit: Hittade denna guide, som påstår att Windows inte kommer att kunna boota om man inte gör en reparation efter en resize av systempartitionen. Något du håller med om?

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det inget problem för mig att ta bort partition E, speciellt som jag inte hunnit lagra något där ännu.

Som de andra skrev, det inbyggda diskhanteringsverktyget har sina begränsningar. För att utöka en partition måste det finnas oallokerat utrymme efter den partition man vill utöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ser poängen. Dock är jag tyvärr helt lost på Linux som denna Live-CD verkar vara baserad på. Så risken finns väl att jag inte kommer så långt när jag väl bootat från skivan :) Finns det någon guide som beskriver hur man ska använda detta verktyg?

Att det är linuxbaserat är inget du kommer att märka. Live-CD´n bootar rakt in i själva programmet... precis som att starta vilket program som helst. Någon Guide har jag aldrig letat efter, men du tycks ju ha hittat en själv...! ;)

Edit: Hittade denna guide, som påstår att Windows inte kommer att kunna boota om man inte gör en reparation efter en resize av systempartitionen. Något du håller med om?

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Första gången jag ser att någon haft sådana problem. Jag skall se om jag kan simulera ett test, och återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra skrev, det inbyggda diskhanteringsverktyget har sina begränsningar. För att utöka en partition måste det finnas oallokerat utrymme efter den partition man vill utöka.

Ja ok, du menar alltså att det oallokerade utrymmet uppstår EFTER den partition jag krymper (i mitt fall E), men att det istället skulle behöva finnas direkt efter C, dvs. FÖRE den partition jag krymper, för att det ska gå att utöka partition C. Därmed är enda sättet att ta bort E.

Tänkte på ett annat sätt:

Går det inte att använda t.ex. Windows inbyggda backupverktyg för att klona systempartitionen, boota från installationsskivan och formatera om disken med rätt storlekar på partitionerna och sedan återställa C från diskklonen? Någon som vet ifall det fungerar att återställa en diskklon till en partition av annan storlek än den ursprungliga med Windows egna verktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag ser att någon haft sådana problem. Jag skall se om jag kan simulera ett test, och återkommer!

Sorry, men det gick inte att boota GParted på en virtuell Windows 7, och jag har ingen testmaskin tillgänglig just nu, så jag kan dessvärre inte testa.

Det enda jag kan tänka mig att howtogeek har råkat ut för är möjligen att grub, Linux bootloader har tagit över på något sätt, så att dom har måst göra en startreparation... men jag kan som sagt inte testa, och jag kan inte minnas att jag själv har råkat ut för något liknande. Inte med GParted i alla fall.

Edit:

Eftersom E-partitionen är tom, blir mitt förslag att du ändå använder Windows inbyggda verktyg. Ta helt enkelt bort E:\, starta om datorn och utöka C:\.

Du kanske inte får exakt den storlek du vill på C:\... men det blir åtminstone enkelt och smidigt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Eftersom E-partitionen är tom, blir mitt förslag att du ändå använder Windows inbyggda verktyg. Ta helt enkelt bort E:\, starta om datorn och utöka C:\.

Du kanske inte får exakt den storlek du vill på C:\... men det blir åtminstone enkelt och smidigt.

Jag har gjort detta nu och det verkar ha gått som en dans än så länge. Maskinen bootade upp som den skulle och det gick att surfa :) Får väl se om det dyker upp något problem senare. Tyckte inte att det var något problem att utöka exakt med den storlek man ville heller. Det verkar ha blivit precis det värde jag angav.

Förresten, visst borde det vara mer riskabelt att krympa systempartitionen om man råkar på filer som inte går att flytta? Men det kanske man får en varning om i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är linuxbaserat är inget du kommer att märka. Live-CD´n bootar rakt in i själva programmet... precis som att starta vilket program som helst. Någon Guide har jag aldrig letat efter, men du tycks ju ha hittat en själv...! ;)

Aha, var det så enkelt :). Hur fungerar det förresten om man skapar ett bootbart USB-minne enligt länken du hänvisade till ovan. Då blir det väl som att köra Linux som vanligt och man måste installera GParted under Linuxmiljön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, var det så enkelt :). Hur fungerar det förresten om man skapar ett bootbart USB-minne enligt länken du hänvisade till ovan. Då blir det väl som att köra Linux som vanligt och man måste installera GParted under Linuxmiljön?

Nej det blir exakt samma sak som att boota från CD. Linux är bara det underliggande operativsystemet med en enda uppgift i det här fallet... att driva GParted.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, visst borde det vara mer riskabelt att krympa systempartitionen om man råkar på filer som inte går att flytta? Men det kanske man får en varning om i så fall.

Det var ungefär därför jag föreslog GParted... jag trodde att du skulle krympa en partition utan att förlora data. Eftersom du istället skulle utöka en partition och inte hade något du måste spara på resten så fungerade Windows-programmet bra. Det var också anledningen till att du fick dom värden du ville ha... ingen data som måste flyttas alltså.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar om inte jag hade samma fråga för ca 1 år sedan i Forum och fick då ovärderlig hjälp som klarade av det hela som jag ville ha det och det var via Vistas inbyggda diskhantering - kommer inte ihåg hur den omfattande hjälpen utfördes men slutade lyckligt. det bör ju finnas nånstans under partitionering - som sagt för ca 1 år sen. vet att jag har namnet Lokala diskar (inkl C) på 3 partitioneringar och den 4e blev "ny volym". kan ju vara 1 tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...