Gå till innehåll

Administrator


britt1

Recommended Posts

Är sedan installationen av VISTA "Administrator". Inte så bra, om jag förstår det hela rätt.

Hur ändrar jag - och till vad, så att datorn känns trygg?

Det är Du som har datorn? Det är Du som installerat VISTA? I och med det så är Du Administratör för denna! Du har fulla rättigheter att sköta om datorn som Du vill. Därmed så kan Du känna Dig trygg, eller rättare sagt/skrivet, datorn kan känna sig trygg med Dig! Det är Du som bestämmer vad som skall finnas på datorn och kan göra så att ingen annan kommer åt Din information osv...osv.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret. Datorn kan vara trygg i sin fysiska omgivning - men jag känner mig inte trygg, då jag läst så mycket om att just för att jag är registrerad som administrator, finns det risk för att somliga kan få åtkomst till information på datorn, som jag vill behålla för mig själv.

Har jag tolkat så fel? (Följer IDG.se.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså för att förtydliga, kontot "Administratör" är inaktiverat i Vista / Windows 7 som standard, ditt konto som heter Administratör är INTE det konto som har 100%iga rättigheter till hela systemet och dess funktioner, utan ett användarkonto med förhöjda rättigheter.

Detta till skillnad från t.ex NT/2000/XP där administratör var just administratör.

Har du dessutom UAC aktivt så borde det vara tryggt. (för en vanlig svensson)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här något jag läst i kommentarerna till artikeln: Bugg i Windows kärna (IDG.se <bounce@utskick.idg.se>) 9 augusti:

Nja, det är snarare:

Van datoranvändare:

Använt sunt förnuft.

Ovan datoranvändare:

Min data gick sönder när jag surfade. Modermodemet lyser inte.´

Alla operativsystem har buggar och säkerhetshål, men med sunt förnuft så klarar mn sig väldigt långt. Med sunt förnuft syftar jag på att installera uppdateringar, säkra upp systemet, kör inte konstiga program och kör inte som administratör. Ovana användare har en tendens att bryta mot alla dessa. Vimp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med själva kontots namn att göra utan med de rättigheter det har. Om du vill kan du skapa ett standardkonto med begränsade rättigheter som du normalt sett använder och så använder du administratörskontot när du måste göra sådant som ett standardkonto inte får lov att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...