Gå till innehåll

�Here you have�-viruset


Recommended Posts

Tack!

Jag visste inte att det var kopplat till en webbserver, jag trodde faktiskt att hela viruset följde med i mejlet som förr i tiden.

Enda sättet att skicka elak kod som bilaga nuförtiden är väl att packa den i en krypterad zip-fil och bifoga lösenordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt mycket skadliga PDF-filer som sprids via mejl faktiskt, inte så mycket i Sverige men i engelskspråkiga länder. Om man får ett mejl som ger intryck av att det kommer från ens internetleverantör och det står typ "Enligt bifogad logg framgår att du har ägnat dig åt illegal fildelning och därför kommer vi att stänga av ditt abonnemang. Du har möjlighet att överklaga, se bifogad blankett." Då är det nog många som öppnar bilagorna även om antivirusprogrammet varnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, pdf-filer glömde jag helt bort i sammanhanget.

Får jag själv något skumt med eposten så skannar jag först med Clamwin, därefter skickar jag filen till mitt eget Hotmailkonto och får den skannad där också.

Skadliga pdf-filer hur beter dom sej egentligen, är det som jag tror att dom laddar ner skadlig kod via nätet?

Jag bara gissar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otäck utveckling, känns inte trevligt.

Tycker själv speciellt skickad skräppost har ökat dramatiskt under sensommaren och fram tills nu. Tänker man samtidigt på hur enkelt det faktiskt är att ordna "läskvitto" utan att mottagaren vet om detta så blir man ju ännu mer beskymmrad då det säkert kan slinka med en och annan ovälkommen kod med liknande teknik via e-post.

Hur som helst så har dessa jönsar med all säkerhet vetskap om dessa adressers existens.

Skapa nya adresser tycks vara enda botemedlet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, pdf-filer glömde jag helt bort i sammanhanget.

Får jag själv något skumt med eposten så skannar jag först med Clamwin, därefter skickar jag filen till mitt eget Hotmailkonto och får den skannad där också.

Skadliga pdf-filer hur beter dom sej egentligen, är det som jag tror att dom laddar ner skadlig kod via nätet?

Jag bara gissar...

Man kan även bädda in ett program (exe-fil) inne i en PDF-fil:

http://blog.didierstevens.com/2010/03/29/escape-from-pdf/

http://www.zdnet.com/blog/security/the-real-dangers-of-pdf-executable-trickery/6055

För att ta en metod som upptäcktes i våras.

En annan metod som utnyttjar javascript och säkerhetshål: http://community.ca.com/blogs/securityadvisor/archive/2009/07/20/unrelenting-attacks-via-pdf-exploits.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...