Gå till innehåll

Uppdatera drivrutiner i Windows 7


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon vet varifrån Windows 7 hämtar sina drivrutiner om man högerklickar i Enhetshanteraren och väljer "Uppdatera drivrutin"? Har Microsoft en egen databas med drivrutiner? Det känns som att man får dålig koll på vad man verkligen installerar för drivrutin när man använder det här tillvägagångssättet för att uppdatera en drivrutin.

Skulle ni vilja säga att det nyss beskrivna sättet är ett lämpligt sätt att uppdatera sina drivrutiner på eller bör man istället gå till hårdvarutillverkarnas hemsidor och hämta hem den senaste? Detta sätt brukar ju dock innebära att man uppdaterar drivaren genom att köra ett installationsprogram och inte genom enhetshanteraren. Och då är frågan, fungerar alternativet "Återställ tidigare drivrutin" med detta tillvägagångsätt eller fungerar det bara när man gått via enhetshanterarens uppdateringsfunktion?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att först kolla datortilverkarens hemsida. Där kan du ladda ner allt som hör till maskinvaran. Så gjorde jag till min Toshiba laptop, inköpt 2008. I våras installerade jag Windows 7 Ultimate på den. När jag köpte den fanns Vista Buisness på den. Jag laddade ner allt jag behövde för Windows 7 och lade det på en extern disk. Först körde jag Windows 7 Upgrade Advisor och fick reda på det mesta om datorn och dom program som jag hade på den.Detta funkade för mig, utan några som helst problem. Jag tror inte Microsoft hade dom drivrutiner jag behövde, till själva datorn, däremot uppdaterades det som behövdes till Windows 7 via MS.

Har inte behövt uppdaterat några drivrutiner efter denna beskrivning ovan, däremot inte sagt att man kan kolla efter nya, men det behövde jag aldrig under tiden jag körde Vista under ca 2 år. Datorn fungerade felfritt och har så även gjort nu, efter att jag köpte Windows 7 Ultimate och gjorde en anpassad ren installation på den.

http://www.microsoft...de-advisor.aspx

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag undrar om någon vet varifrån Windows 7 hämtar sina drivrutiner om man högerklickar i Enhetshanteraren och väljer "Uppdatera drivrutin"? Har Microsoft en egen databas med drivrutiner? Det känns som att man får dålig koll på vad man verkligen installerar för drivrutin när man använder det här tillvägagångssättet för att uppdatera en drivrutin.

Skulle ni vilja säga att det nyss beskrivna sättet är ett lämpligt sätt att uppdatera sina drivrutiner på eller bör man istället gå till hårdvarutillverkarnas hemsidor och hämta hem den senaste? Detta sätt brukar ju dock innebära att man uppdaterar drivaren genom att köra ett installationsprogram och inte genom enhetshanteraren. Och då är frågan, fungerar alternativet "Återställ tidigare drivrutin" med detta tillvägagångsätt eller fungerar det bara när man gått via enhetshanterarens uppdateringsfunktion?

Jag har på någon HP-sida läst att de normalt distribuerar nya drivrutiner för Windows 7 via Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har på någon HP-sida läst att de normalt distribuerar nya drivrutiner för Windows 7 via Windows Update."

Okay, men då menar du att det är en annan databas än det "vanliga" Windows Update som man administrerar i kontrollpanelen, för där brukar man ju sällan få några nya drivrutiner. Dvs. det verkar som att man oftare kan hitta en ny drivrutin via "Uppdatera drivrutin" i enhetshanteraren än via det vanliga Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...