Gå till innehåll

teavoe.exe


Recommended Posts

Råkade starta en exe fil som såg ut som en rar fil och fick bland en massa annat denna fil. Vet någon vad det är. Annat som jag fick är fspro.exe och rnd. Jag vet inte vad som mer kom med, för rar.exe filen var på 64 MB men jag tryckte omedelbart på strömbrytaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något skadligt som infekterade datorn ser det ut som. Vi kan se vad DDS visar till att börja med. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för din vilja att hjälpa till.

Men jag vill inte lämna ut min dator, som för närvarande är en lånedator. Däremot har jag kört programmet och hittar inget som jag inte kan förklara och jag sökte "teavoe" på Google men inget hittades så jag undrar bara vad detta är. Jag har själv inte filen kvar och jag raderade den innan jag kom på att jag kunde skicka den till antivirusföretagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta skadliga program använder slumpmässiga namn på filer för att det inte ska gå att hitta information om dem på internet. Därför går det förstås inte att säga något närmare vad det var för fil och vad för andra filer som kommit in i datorn osv.

Jag vet inte vad du menar med att "lämna ut" datorn, internet vimlar av DDS-loggar. Den enda information i loggen som går att knyta till dig personligen är om det står något namn i loggen och det kan du förstås byta ut mot något annat.

Du har två alternativ, antingen rensa datorn med hjälp av någon som är kunnig i det eller formatera och installera om Windows. Utan rensning kan det hända att allt du gör iakttas av någon annan, dvs datorn blir verkligen utlämnad, se t ex sidan http://mnin.blogspot.com/2009/02/why-i-enjoyed-tiggersyzor.html som beskriver ett skadligt program som spionerar genom att ta skärmbilder, logga tangentbordsnedtryckningar och läsa lösenord som är lagrade i webbläsare, epostprogram etc.

Tillägg:

Har du en länk till filen till exe-filen som såg ut som en rar-fil eller kan du ladda upp den någonstans? Då kan man ju undersöka den och se vad det kan vara.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...