Gå till innehåll

USB-hårddisk orsakar problem vid avstängning av Windows


Thort

Recommended Posts

Hej!

Jag har en USB-hårddisk Seagate "Desktop External Drive" (1TB). Den går ner i viloläge när den inte används. Disken har ingen strömbrytare.

Om disken är i viloläge när jag stänger av Windows så dröjer det en bra stund innan Windows stänger av sig. Det verkar som om Windows väntar på disken. För efter en bra stund så varvar disken upp och Windows avslutar sig direkt.

Om jag går in i Utforskaren och klickar på disken så att den varvar upp, och sedan avslutar Windows, så avslutar Windows sig på ett ögonblick.

Är detta något jag får leva med, eller går det att göra något åt det?

Redigerad av Thort
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under energisparläge i W7 har du möjligheten att stänga av viloläge för hårddiskar, usb-enheter osv. Har samma problem vid nyinstallation men löser det den vägen. Du förlorar förvisso viloläget för disken men DET får du nog leva med... misstänker jag. Finns det en genväg via register eller liknande så tar jag själv tacksamt emot det i tråden.

Kontrollpanelen/Maskinvara & Ljud/Energialternativ/Redigera schemaställningar/Ändra Avancerade inställningar

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manneman och e-son!

Jag hittade inställningen.

stang_av_harddisken_efter.PNG

Om jag sätter värdet till noll så förlorar jag viloläget på disken. Lite synd.

Det hade varit bra om det fanns något värde som man kan ändra i registret så att Windows vid avstängning inte väntar så länge på att varva upp disken för att sedan stänga av sig. Är det någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta om du inte redan gjort det. Kontrollpanelen, Enhetshanterararen, Diskenheter, Principer, klicka i Bättre prestanda. Detta kan göra att windows släpper disken lite snabbare, men tänk på säker borttagning om du har detta ikryssat. Om inte annat så bör du ju få lite bättre prestanda på disken, som plåster på såren. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack CallmeAl!

Jag provade att klicka i "Bättre prestanda". Kanske att Windows avlutas lite snabbare, fast någon större skillnad är det inte.

Nåväl. Jag kan lägga en genväg till min USB-hårddisk på skrivbordet. Så klickar jag först på genvägen så att disken varvar upp. Sedan avslutar jag Windows. Då avslutas Windows fort, och den långa väntetiden på att Windows skall ge kommando till disken att varva upp, försvinner.

Eller så låter jag helt enkelt Windows-avslutet ta sin långa tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja, det är ju också en möjlighet. Jag provar. Det var väldigt sådan lång tid det tog innan disken varvade upp. Nästan en minut. Sedan kom meddelandet om att disken är frånkopplad.

Redigerad av Thort
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...