Gå till innehåll

Osynliga gadgets på skrivbordet


e-son

Recommended Posts

Genom att redigera Windows sidebars konfigurationsfil kan man på ett enkelt sätt gör sina gadgets osynliga och se till så att dom bara syns när man för muspekaren över dom.., så kallat "Mouse over" eller "hovring".

Ett praktiskt sätt för den som vill ha ett helt rent skrivbord, att kunna använda gadgets utan att belamra skrivbordsytan. Så här går det till...!

  • Starta Aktivitetshanteraren, fliken "Processer". Högerklicka på "sidebar.exe" och välj "Avsluta processen".
  • Navigera till "C:\Users\<Användare>\AppData\Local\Microsoft\Windows Sidebar" och öppna "Settings.ini" med Anteckningar.
  • I Settings.ini representeras varje gadget av en "sektion" där alla inställningar finns... [section 1], [section 2]... o.s.v. I varje sektion finns en inställning som heter "PrivateSetting_GadgetOpacity" (förutsatt att man någon gång har ändrat transparensinställningen på gadgeten) Ändra värdet på denna inställning till "1" för att göra gadgeten osynlig. Raden skall alltså se ut som följer... PrivateSetting_GadgetOpacity="1"
    Glöm inte att spara innan du stänger Settings.ini!
  • Gå nu tillbaka till Aktivitetshanteraren och tryck på "Arkiv/Ny aktivitet (Kör)". I textboxen skriver du "sidebar.exe" och trycker [Enter].
  • Stäng Aktivitetshanteraren och andra öppna fönster! Har du gjort rätt, är dina gadgets nu osynliga tills du för muspekaren över dom.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Starta Aktivitetshanteraren, fliken "Processer". Högerklicka på "sidebar.exe" och välj "Avsluta processen".
  • Navigera till "C:\Users\<Användare>\AppData\Local\Microsoft\Windows Sidebar" och öppna "Settings.ini" med Anteckningar.
  • I Settings.ini representeras varje gadget av en "sektion" där alla inställningar finns... [section 1], [section 2]... o.s.v. I varje sektion finns en inställning som heter "PrivateSetting_GadgetOpacity"... ändra värdet på denna inställning till "1" för att göra gadgeten osynlig. Raden skall alltså se ut som följer... PrivateSetting_GadgetOpacity="1"
    Glöm inte att spara innan du stänger Settings.ini!
  • Gå nu tillbaka till Aktivitetshanteraren och tryck på "Arkiv/Ny aktivitet (Kör)". I textboxen skriver du "sidebar.exe" och trycker [Enter].
  • Stäng Aktivitetshanteraren och andra öppna fönster! Har du gjort rätt, är dina gadgets nu osynliga tills du för muspekaren över dom.

Kommer bara halvvägs. Hittar inte var jag ska ändra värdet till 1.

Bifogar hur Settings.ini ser ut i Anteckningar.

Settings.iniGadgets1.txt

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer bara halvvägs. Hittar inte var jag ska ändra värdet till 1.

Bifogar hur Settings.ini ser ut i Anteckningar.

Ser lite konstigt ut ja... inställningen finns överhuvudtaget inte med i din fil.

Prova att högerklicka på gadgeten och välj "Opacity"... sätt den på 20% eller något, och gå tillbaka till Settings.ini och kolla om strängen finns med nu!

Finns den fortfarande inte, kan du prova att själv lägga till nedanstående rad själv, lägg den i så fall sist i settingsfilen.

PrivateSetting_GadgetOpacity="1"

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då är det alltså så, att inställningen läggs till i Settings.ini först när man har ändrat transparensen på gadgeten minst en gång. Något jag hade missat fullständigt... :rolleyes: Bra att det kom fram här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då är det alltså så, att inställningen läggs till i Settings.ini först när man har ändrat transparensen på gadgeten minst en gång.

Se där. :)

Du råkar inte ha första versionen av Multi Meter som kom i och med Vista?

Har för mig att den såg annorlunda ut och till det bättre, än den som finns att hämta nu. Jag har den och många andra på min kraschade hårddisk, men har inte hittat någon lösning för hur jag ska komma åt filerna.

Så här ser den nya versionen ut:

post-591-079971900 1287591524_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, lite relaterat, men typ tvärtom eller något, så provar här. Gå det att göra så att de där fula knapparna inte dyker upp när man för musen över en gadget? Jag vill ju att de ska se ut som om de är en del av bakgrunden och då ska jag kunna dra musen över dem utan att knappar o skit blinkar fram. Samtidigt mnåste det ju finnas något annat sätt att komma åt dem för konfigurering eller borttagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog aldrig sett något sätt att slippa kontrollerna... oavsett om gadgets är synliga eller ej, så kommer knapparna fram vid hovring. Kan inte heller komma på något annat sätt att nå GUI för inställningar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...