Gå till innehåll

Ta bort IE7 uppdateringar?


VladAr

Recommended Posts

ASUS eeePC, 3 år gammal, hårddisk 12GB SSD, OS XP Home Edition, Version 5.1.2600 SP3.

Två användare (jag administratör).

C: ledigt utrymme 513MB av totalstorlek 3,72GB.

D: ledigt utrymme 6,72GB av totalstorlek 7,50GB.

Har två frågor som jag, vanlig användare, behöver hjälp med.

1. Använder MS sökmotor IE8 som har senare månaderna blivit för slö.

Scannar datorn med MS Security Sentials veckovis, ingen "ohyra" hittills.

Har inaktiverat tillägg i IE8 utan att det påverkade slöheten åt rätt håll.

Vad kan vara probemet? Vad kan göras för att få fart på IE8?

2. Försöker hålla det fria urymmet på C-disken så stort som möjligt, m.a.o. rensar onödigt dagligen med eller utan CCleaner. I utförskaren hittade jag mapp IE7 under C: disken. Egenskaper visar att mappen tillhör C:\Windows, storleken är 166MB, medan storleken på disk är 110MB.

Får jag ta bort IE7 uppdateringar utan att skapa några problem?

Tacksam för användbara råd & tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ett sätt kan ju faktiskt vara att backa till IE7 genom att avinstallera IE8 och då behövs mappen IE7.

Har du flyttat Mina dokument till D:?

Är alla program installerade på D:?

Frågor på 1.:

1a. Ska jag köra IE7 istället för IE8? Är inte IE8 bättre än IE7?

1b. Ligger inte IE8, efter avinstallering, kvar på C: och tar upp diskutrymme med sina 134MB (av totalt 207MB enl. utforskaren)?

1c. Var liger resterande 73MB?

1d. För ingen utgåva av IE går att helt ta bort (utplåna från C:), eller hur?

1e. Snart släpps IE9, som jag inte har "råd med" utöver IE7 & IE8 som ligger kvar & tar upp 244MB av C: (totalt 373MB), eller hur?

1f. Kan jag installera Opera på D: och köra den som huvudsökmotor utan att få mera strul med datorn?

Svar 2: Ja, det har jag, utom "Document settings" som inte får flyttas, såvitt jag vet.

Svar 3: Ja, utom samtliga MS OS som ska ligga på C:, enligt råd från kvalificerade källor.

Tacksam för din tid, Cecilia !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att frigöra utrymme på C:/... och förhoppningsvis få lite bättre fart på systemet...

Har du tagit bort alla gamla avinstallationsfiler för alla uppdateringar som har installerats med tiden? I windows-mappen har du annars en försvarlig mängd blåmarkerade filer med namn som "$NtUninstallKB956803$"... samtliga dessa filer kan raderas om du inte tänker avinstallera några uppdateringar (vilket knappast är troligt). Du har även en dold mapp som heter "ie8"... den kan du också ta bort, men då blir IE8 permanent och kan inte avinstalleras. Gör dock inget av detta förrän efter du eventuellt har gjort nedanstående.

Vad gäller din IE7-mapp är jag lite osäker, men eftersom ordinarie webbläsare i XP är IE6 så bör den gå att få bort, troligen är det korrekta sättet följande...

1. Avinstallera IE8 via "Lägg till och ta bort program" (bocka i "Visa uppdateringar") Förmodligen återställs då IE7 som standardläsare.

2. Avinstallera IE7 på samma sätt som ovan, och IE6 återställs.

3. Radera eventuella rester av IE7 från systemmapparna.

4. Installera IE8 på nytt

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att frigöra utrymme på C:/... och förhoppningsvis få lite bättre fart på systemet...

Har du tagit bort alla gamla avinstallationsfiler för alla uppdateringar som har installerats med tiden? I windows-mappen har du annars en försvarlig mängd blåmarkerade filer med namn som "$NtUninstallKB956803$"... samtliga dessa filer kan raderas om du inte tänker avinstallera några uppdateringar (vilket knappast är troligt). Du har även en dold mapp som heter "ie8"... den kan du också ta bort, men då blir IE8 permanent och kan inte avinstalleras. Gör dock inget av detta förrän efter du eventuellt har gjort nedanstående.

Vad gäller din IE7-mapp är jag lite osäker, men eftersom ordinarie webbläsare i XP är IE6 så bör den gå att få bort, troligen är det korrekta sättet följande...

Tack för tipsen "e-son" ! Återvänder hem från utlandet om tre dagar så jag gör det hemma. Sköter allt i datorn så den får inte paja innan jag är hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor på 1.:

1a. Ska jag köra IE7 istället för IE8? Är inte IE8 bättre än IE7?

1b. Ligger inte IE8, efter avinstallering, kvar på C: och tar upp diskutrymme med sina 134MB (av totalt 207MB enl. utforskaren)?

1c. Var liger resterande 73MB?

1d. För ingen utgåva av IE går att helt ta bort (utplåna från C:), eller hur?

1e. Snart släpps IE9, som jag inte har "råd med" utöver IE7 & IE8 som ligger kvar & tar upp 244MB av C: (totalt 373MB), eller hur?

1f. Kan jag installera Opera på D: och köra den som huvudsökmotor utan att få mera strul med datorn?

Svar 2: Ja, det har jag, utom "Document settings" som inte får flyttas, såvitt jag vet.

Svar 3: Ja, utom samtliga MS OS som ska ligga på C:, enligt råd från kvalificerade källor.

Tacksam för din tid, Cecilia !

1a. Visst är IE8 bättre, men fler funktioner brukar innebära större utrymmesbehov och längre exekveringstid.

1e. IE9 kommer väl inte till XP?

1f. Ja, i princip, men svårt för mig att veta om det skulle bli något strul i just din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...