stefan683 Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Fått ett lustigt problem efter uppdatering från Vista Home premium 32bitar till Windows 7 Ultimate 32 bitar. Mitt Bluetooth hittar routern men inget annat Bluetoothbaserat och som är synligt.Fungerade problemfritt med Vista. Bäddrat igenom ett otal olika forum och det verkar vara ett inbyggt fel just i Delldatorn.Sökningsfunktionen i Windows hittar inte något heller. Laddat ner och installerat drivisar från Dell men utan framgång. Nokia PC Suite hittar inte heller mobilerna med Bluetooth, men det går bra med kabel.Men Bluetoothet SKALL banne mig fungera Något forum ansåg att man skall installera drivisarna till Bluetooth som tillhör Vista 64bitars och köra på Windows 7 32bitars som jag har,men jag vet inte..... Nu är jag helslut i huvvet och hoppas att ngn här på forumet har några ideer. MVH/Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Men om du har en nätvkerksrouter? varför hittar bluetooth denna? Och hur kan den hitta denna om bluetooth inte ens fungerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 Tack för Din glasklara frågeställning Det är ju därför jag blir helslut i huvve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 (edited) Men 1. har datorn bluetooth? (klicka på bluetooth ikonen vid klockan och sen på fliken enhter, finns det enheter där t.ex Bluetoot radio osv?) Är bluetoot aktiverat? brukar vara en tangentkombination t.ex fn + fX (någon av F knapparna, brukar vara en bluetoot ikon på den knappen) Är du säker på att det är bluetooth du ska använda då du nämner din stationära dator samt din router? Är det inte wifi/wlan du menar? edit: If you press FN + F2 this should turn on the bluetooth Edited November 2, 2010 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 Men läs startinlägget igen! Ja datorn har bluetooth med en egen knapp för av och på.Som jag sa så fungerade det tidigare ua Stänger jag av bluetooth så kommer jag i ett läge för uppkoppling med kabel för internetanslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 Nu har problemet kokat ner till att Bluetooth inte går att sätta på med Fn+f2.Har ikonen på skrivbordet och i aktivitetsfältet.Inget händer då datorn skall söka b-enheter men inget dyker upp så förm är b-tooth avstängt och jag kan inte sätta på det heller.I kontrpanelen på Dell wireless händer inget och jag hittar ingen ikon för b-tooth heller! Blir knäpp snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CallmeAl Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 (edited) Har du installerat senaste "Dell Wireless 365 Bluetooth Module" för win7 32bit på datorn? version: 6.2.0.9600, A02-1, om inte så testa det och se. Här har du en länk om det behövs -> http://support.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&releaseid=R228749&SystemID=INSPIRON1545&servicetag=&os=W732&osl=en&deviceid=16167&devlib=0&typecnt=0&vercnt=2&catid=-1&impid=-1&formatcnt=0&libid=5&typeid=-1&dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=329196 Edited November 2, 2010 by CallmeAl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 En liten fråga till bara. Skall jag avinstallera drivrutinerna till bluetooth i enhetshanteraren först? den säger att jag har de senaste drivrutinerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 Och felsökaren säger att drivrutiner saknas till den här utgåvan av Windows dvs 7!! Ja vad säger man???? Glider så sakta mot ett sammanbrott snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 2, 2010 Author Share Posted November 2, 2010 Mobiltelefonen identifierar datorn via BT men det går inte att koppla ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CallmeAl Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Har du verkligen installerat drivarna som jag länkade till i tidigare inlägg? Du måste ha rätt drivrutiner för att det ska fungera. Har du uppgraderat operativet så är det inte säkert att det fungerar med dom gamla som var till Vista. Det kan ju vara fel på nån hårdvara åxå, men för att eliminera det som är enklast att fixa så måste du testa att uppgradera drivrutinerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 3, 2010 Author Share Posted November 3, 2010 Enligt enhetshanteraren är senaste drivisarna installerade på BTenheten 365 men det funkar ändå inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 3, 2010 Author Share Posted November 3, 2010 Kanske avinstallera alal drivisar på BT och installera på nytt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CallmeAl Posted November 4, 2010 Share Posted November 4, 2010 Du ska _inte_ gå via enhetshanteraren, du skall ladda hem filen som jag länkat till i tidigare inlägg ifrån Dell's hemsida. När du gjorts så dubbelklickar du på filen och följer anvisningarna. Allt står tydligt och klart på deras hemsida om du är osäker. Nej, du behöver inte avinstallera något. Hoppas det ordnar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 5, 2010 Author Share Posted November 5, 2010 Har laddat ner senast rekomenderade uppdateringar för W7 för min Dell 1545 från hemsidan inkl den du nämnde med datorns egna Tagnr.Inatallerat(unzippningen placerar väl filerna på rätt stälel på C?) startat om. BT vill fortfarande inte hitta några synliga mobiler eller andra stationära datorn.Telefonerna känner igen datorn så det är bara en envägskommunikation.Det går dock inte att koppla ihop.Telefonerna kräver ett lösenord!!!!!!Va????? Går heller inte att öppna BT via högerklick på BTikonen i aktivitetsfältet. Denna problemlösning verkar KNEPIG!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CallmeAl Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Jag undrar om du verkligen fick igång installationen av drivrutinerna, det låter inte så på din förklaring. Detta står att läsa på Dells sida där du hämtade filen: ------------------------------------- Hard Drive Installation (via WinZip) with HTML Pop-Up Window for R228749.exe Download 1.Click Download Now, to download the file. 2.When the File Download window appears, click Save this program to disk (Windows XP users, click Save) and click OK. The Save In: window appears. 3.From the Save In: field, click the down arrow then click to select Desktop and click Save. The file will download to your desktop. 4.If the Download Complete window appears, click Close. The file name icon appears on your desktop. Install 1.Double-click the new icon on the desktop labeled R228749.exe. The Self-Extractor window appears. 2.Click OK or Continue. The Self-Extracting Driver Installation window appears and prompts to extract files to C:\DELL\DRIVERS\R228749. 3.Leave all of the default settings and click Unzip or OK. If the directory doesn't exist, you'll be prompted to create one. Click Yes. A Self Extractor window appears and indicates C:\DELL\DRIVERS\R228749 files were extracted. 4.Click OK. Follow the on-screen installation instructions in the window. -------------------- Har inte installationen startat automatiskt så går du till mappen där du packade upp filerna och klickar på filen Setup.exe Fungerar det inte efter detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då ligger problemet på ett annat plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 5, 2010 Author Share Posted November 5, 2010 Har nu kollat Det är 9600 installerat som uppdaterad sista drivis fast jag har uppdaterat och installerat 9600 dvs sista vers för W7!?!?!?!? WTF????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 5, 2010 Author Share Posted November 5, 2010 Menar att drivrutinen 9600 verkar installeras men enhetshanteraren visar att 9000 är senaste drivrutinen så BT funkar inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Alltså telefonerna kräver lösenord, det lösenordet kan du välja att skapa själv eller låta windows skapa det åt dig i anslutningsguiden. Varför ska du se den stationära datorn, vad har du för kommunikation til den via bluetooth? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 6, 2010 Author Share Posted November 6, 2010 Vi struntar i telefonerna så länge.PROBLEMET är att 9600 packar upp men installeras tydligen inte på rätt vis.Gamla 9000 i enhetshanteraren för BT Fortfarande....Bt funkar följaktligen inte annat att andra enheter ser den här datorn men inte tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 (edited) Alltså jag är inte helt med på problem och det börjar bli lite rörigt, kan du bifoga några skärmdumpar på vad som inte fungerar, t.ex enhetshanteraren samt inställningar för bluetooth Edited November 6, 2010 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Är det Bluetooth-drivrutinen http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&releaseid=R228749&SystemID=INSPIRON1545&servicetag=&os=W732&osl=se&deviceid=16167&devlib=0&typecnt=0&vercnt=2&catid=-1&impid=-1&formatcnt=0&libid=5&typeid=-1&dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=329196 du har installerat? Har du avinstallerat den gamla drivrutinen från Enhetshanteraren och startat om datorn innan du installerat den nya? Det kan också vara viktigt att det är en korrekt chipset-drivrutin innan man installerar Bluetooth-drivrutinen. http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&releaseid=R237653&SystemID=INSPIRON1545&servicetag=&os=W732&osl=se&deviceid=18283&devlib=0&typecnt=0&vercnt=1&catid=-1&impid=-1&formatcnt=0&libid=27&typeid=-1&dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=342057 Dell har också något program de kallar System Software under rubriken Systemverktyg på http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=W732&catid=-1&dateid=-1&impid=-1&osl=SE&typeid=-1&formatid=-1&servicetag=&SystemID=INSPIRON1545&hidos=WLH&hidlang=se&TabIndex=&scanSupported=False&scanConsent=False som kanske hjälper till att se till att allt är uppdaterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Du har ju redan en tråd i detta ämne, håll dig till den är du snäll : http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/23214-dell-1545-med-bluetoothproblem/page__p__172744 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Instämmer... slår ihop de båda trådarna och redigerar tråden inom kort. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan683 Posted November 9, 2010 Author Share Posted November 9, 2010 Är det Bluetooth-drivrutinen http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&releaseid=R228749&SystemID=INSPIRON1545&servicetag=&os=W732&osl=se&deviceid=16167&devlib=0&typecnt=0&vercnt=2&catid=-1&impid=-1&formatcnt=0&libid=5&typeid=-1&dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=329196 du har installerat? Har du avinstallerat den gamla drivrutinen från Enhetshanteraren och startat om datorn innan du installerat den nya? Det kan också vara viktigt att det är en korrekt chipset-drivrutin innan man installerar Bluetooth-drivrutinen. http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&releaseid=R237653&SystemID=INSPIRON1545&servicetag=&os=W732&osl=se&deviceid=18283&devlib=0&typecnt=0&vercnt=1&catid=-1&impid=-1&formatcnt=0&libid=27&typeid=-1&dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=342057 Dell har också något program de kallar System Software under rubriken Systemverktyg på http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=W732&catid=-1&dateid=-1&impid=-1&osl=SE&typeid=-1&formatid=-1&servicetag=&SystemID=INSPIRON1545&hidos=WLH&hidlang=se&TabIndex=&scanSupported=False&scanConsent=False som kanske hjälper till att se till att allt är uppdaterat. Uppdaterat all rekommenderade drivrutiner. Ja det är den senaste 9600 som jag har problem att installera.Avinstallera från enhetshanteraren? Då försvinner ju Vidcomm som tydligen hanterar BT enheten i datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts