Gå till innehåll

ICS contrta router.


Recommended Posts

Mina datorer är i arbetsgruppen MSHOME.

Då borde både routern och "värden" kunna ha samma ip 192.168.0.1 då de inte är i samma grupp

men det går inte. IP numret finns redan.

Nej, arbetsgrupper och IP-adresser är på olika nivåer i protokollstacken. Det är mycket viktigt att två nätverkskort i samma dator har olika tal i tredje talet i en IP-adress.

"Värden"? Är det den jag kallade dator med ICS?

Nu när DHCP fungerar så måste den vara aktiv, stängs den av slutar "värden" helt att fungera.
Vad för DHCP gäller det? DHCP-servern i routern/bredbandsdelaren eller i värddatorn, eller gäller det t o m DHCP-klienten i någon dator?

Det är inte lätt att hjälpa dig när jag inte vet vad du gör. Nu låter det plötsligt som att du har flera datorer anslutna till routern/bredbandsdelaren och då blir ju allt helt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En natt till åt pipan. Jag vet jag är vimsig här men jag har hållit på nästan 6 månader nu.

Det fungerar allt utom den delade internet anslutningen.

Men LAN och internetanslutningen fungerar bara mycket kort tillsammans innan antingen nätverket eller internetanslutningen slutar fungera.

Men delad internetanslutning funkar aldrig.

Jag får till sist koppla ur antingen routern eller nätverket för att behålla det andra.

Alltså lossa en av kablarna för att få behålla det ena av internet eller nätverk.

Med båda datorerna anslutna till routern så fungerar nätverket stabilt och båda har internet men inte ICS.

Med routern urkopplad funkar ICS på USB modemet.

ICS har inbyggd DHCP som skall ge ip 192.168.0.1

Jag har satt routern till 192.168.0.10 och DHCP i routern får använda 192.168.0.2 till 9.

Nu är även gateway och DNS satt till 192.168.0.10 annars har det varit 192.168.0.1 som gällt.

Ja, jag har försökt med många andra och jag har inte gett första ip till någon enhet och routern kan inte göra det.

Då försöker ICS DHCP dela ut detta första ip men det är redan använt - men var?

192.1680.1 är upptaget eller blockerat oavsett vad jag gör.

Jag kan sätta in det manuellt men det funkar inte heller. Det är ett stort problem eftersom det går att sätta in manuellt så kan det inte vara upptaget. Man kan ju inte ge samma ip två gånger.

Jag har provat att ha fungerande internet och sedan konfigurera ICS med guiden och jag har börjat med fungerande nätverk och försökt lägga till internet men inget lyckas.

Ett till stort problem med routern är att konfigurations sidan INTE uppdateras. Det är underligt. Nu har den korsade kabeln varit urkopplad en lång stund medan jag skrivit för att kunna använda internet. Jag har uppdaterat sidan flera gånger men den visar fortfarande två datorer.

Byter jag ip så visas det inte fören efter omstart. Men det syns ju på egenskaper och status.

Det visas ju bara ett ip för den här datorn och internet finns på 192.168.0.3 klienten är ju bortkopplad men står kvar på sidan som 192.168.0.5 men var finns tredje ip? (192.168.0.1)Det är där nätverket skall vara.

OBS det här:

Det andra kortet står på automatisk tilldelning (för 192.168.0.1) men den konfigurationen misslyckades eftersom 192.168.0.1 var upptaget. Jag kan ge kortet rätt 192.168.0.1 men det tar bort ICS. (om det finns) Detta ip måste utdelas automatiskt av DHCP i ICS. 192.168.0.1 kan ges till routern också men den automatiska tilldelningen av 192.168.0.1 funkar inte därför att numret är upptaget MEN hade det verkligen varit upptaget så hade det inte gått att dela ut manuellt.

Vilket ip har då kortet för nätverket? Hur, var kan jag se det? och var finns den mystiska enheten som har 192.168.0.1?

Svaret på de frågorna saknas ju hela tiden.

Det visas bara två datorer med varsitt ip, var finns det tredje? Nu är det kortet bortkopplat så det går inte att se status för det

Jag tror kortet har fått ett 169. - nummer eftersom den automatiska tilldelningen inte funkade. *****

Problemet är detsamma oavsett vilken dator som är värden/ICS datorn och det gör ingen skillnad att växla nätverkskorten heller. Så alla kombinationer är provade. 192.168.0.1 är alltid upptaget men kan trots det delas ut manuellt vilket är omöjligt. OM det hade varit upptaget så hade det inte gått att dela ut.

Jag har provat 2 hårddiskar i varje dator så vi kan säga 4 datorer då är testade.

***avbröt för att kolla, ip är 0.0.0.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICS har inbyggd DHCP som skall ge ip 192.168.0.1

Jag har satt routern till 192.168.0.10 och DHCP i routern får använda 192.168.0.2 till 9.

Som jag skrivit flera gånger, tredje talet i IP-adressen måste vara olika för två nätverkskort i samma dator, dvs i datorn med ICS. Om du måste ha 192.168.0.1 i datorn med ICS för nätverkskortet som går till en annan dator måste nätverkskortet mot routern ha en IP-adress som inte har 0 i tredje talet, dvs routern får inte ha en IP-adress som har 0 i tredje talet utan något annat (t ex 192.168.10.1) och då också dela ut IP-adresser med samma tredje siffra (t ex 192.168.10.2 - 192.168.10.254). Det är meningslöst för mig att fortsätta försöka hjälpa dig innan du har accepterat detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju missat det, tyvärr, men jag har provat.

Jag provade nyss 192.168.2.1 och det har tagit runt 1.5 tim att kunna återansluta till internet igen.

Det hjälpte inte att ge tillbaka det ip som funkade strax innan 192.168.0.3 men nu har jag det igen efter att ha provat en mängd ip däremellan och då gäller det bara att ansluta till internet och hålla kontakt med routern. Inget ICS och inget nätverk fungerar och det har förvärrats.

Nu funkar inte USB modemet heller med ICS. Serverns ip sätts till 0.0.0.0 om det har med saken att göra. Jag vet absolut ingenting längre.

Det är väldigt tidsödade att chansa på en mängd ip nummer.

Det vore bra om jag fick alla ip. För routern, för kortet som ansluter till routern och för ICS kortet men det måste ha 192.168.0.1 och det måste vara automatiskt tilldelat annars funkar det bara för nätverket, inte för ICS. DHCP i routern kan väl vara inaktivt?

Routern måste ha tredje siffra 0, jag satte ju 10 en gång och då fick supporten återställa. (kan ha varit tillfällighet)

Vill jag att DHCP i routern delar ut något annat än 0 som tredje siffra så tappar jag kontakten med routern.

Det verkar rent tur och slump när jag lyckas ansluta till internet.

Om jag har internet och ansluter den korsade kabeln så tappar jag genast internet men det kommer tillbaka direkt när jag lossar den korsade kabeln.

Men nu är problemet även på USB och då har jag bara ett kort aktivt.

Det varierar hela tiden så det är väl ett hårdvarufel någonstans. Det som inte funkar kanske funkar en halvtimma senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är annat än 192.168.0.1 möjligt för ICS? Det kan ju vara att det alltid blir så för det är första numret.

Problemet började med det. Routern hade 192.168.0.1 och då svarade ICS att det redan var upptaget. Varför då inte bara ge ett annat nummer då om nu inte 192.168.0.1 är möjligt? Supporten ändrade ip på routern - det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag bootade om några minuter senare och det har tagit timmar att få kontakt med routern igen.

Jag har ju stängt av DHCP för använder jag ett automatiskt tilldelat IP så hittar jag routern lätt men då går det inte att konfigurera LAN.

Så nu försökte jag automatisk tilldelning 192.168.1.1 till 4 men 192.168.1.1 och högre är "invalid number" så det går inte ens att spara.

Ger jag ett sådant ip till routern så kan jag inte få tillbaka den själv. Så vi måste nog utesluta den möjligheten. Den är testad rejält nu.

DHCP i ICS (eller Windows, vad vet jag) är mycket mera tolerant när det gäller nätverks ip men när det gäller själva ICS, delat internet, så verkar det vara enbart 192.168.0.1 som gäller. Det kan sättas manuellt som ip nummer i nätverket men internetdelningen måste tydligen ha detta nummer automatiskt tilldelat.

Tidigare idag. Jag satte 192.168.0.1 manuellt och körde sedan nätverksguiden och fick två kort med 192.168.0.1 trots det är omöjligt att ge samma ip två gånger. Det ena var en kopia (instabilt) som strax försvann. Inget av dem dög för ICS men funkade som nätverksadress.

Det förkommer ju ofta att jag får 192.1268.0.1 dubbelt trots det är omöjligt.

Underligt är också att det ofta redan är utdelat men inte syns. Som en kopia eller "skugga". Spöke kanske.

Jag vet inte om 192.168.0.1 är nödvändigt men det blir alltid det numret eftersom det är lägst. Därför har jag bara antagit att det MÅSTE vara just det numret. Det beror på om intervallet kan väljas någonstans.

Bra om någon kan förklara.

Jag hittar inget belägg för att det måste vara olika grupp av nummer för resp kort.

DHCP i både router och ICS delar ut intilliggande nummer till olika kort i samma dator.

T.ex får mina två ganska typiskt 192.168.0.1 resp 2 men det blir även 3,4 o 5

dessutom 192.168.0.1 till 192.168.255.255 är väl samma grupp?

Som problemet är nu - problemet finns med bara ett nätkort aktivt.

Det verkar vara sämre med DHCP inaktiverat i routern. Men jag vet inga säkra nummer att dela ut.

Det är ju bara ett enda nummer som skall delas ut automatiskt av routern.

Är det inte automatiskt så tappar jag lätt kontakten med routern och internet.

Just nu använder jag 192.168.0.1 - det verkar vara det säkraste.

Det är bara att prova timma efter timma för att hitta ett ip som lyckas ansluta.

Det händer inte om rouern har delat ut ip automatiskt. Men i så fall kan jag glömma nätverk och ICS.

När DHCP är inaktiv i routern verkar gatway o DNS vara väldigt viktigt. Med DHCP aktivt verkar det inte ha betydelse.

Flera skriver att det är viktigt, andra att det saknar betydelse, jag tycker det verkar bero på om DHCP är aktiv eller inte men sambandet är ju svårt att se. Obegripligt, eller ren slump.

Underligt att de finns så många olika lösningar på ett problem? Men i varje enskilt fall måste det vara den rätta lösningen.

Mycket möjligt att det hade funkat bättre om det funnits alternativ till 0 som tredje siffra.

Finns det något sätt att ställa in intervallet för DHCP i ICS (i Windows)?

Om 192.168.1.0 anges som lägsta ....? Innan guiden körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade ditt inlägg.

Ytterst sällan lyckas ändringen, då kräver systemet omboot. Det är beviset på att konfigurationen lyckats.

Nu överdriver jag omboot och det leder till att jag hela tiden tappar bort routern.

Jag inte bara ändrar ip, jag avinstallerar korten före omboot för att det verkligen ska bli nytt nummer.

Jag har slarvat tidigare med omboot men inte nu.

Förstår inte vad du menar. Båda datorena ges ip nära varandra och de får dessa samtidigt när de båda är anslutna till routern.

Det kan bli 192.168.0.3 resp 5.

För korsad kabel så lyckas det ju inte.

När det funkade med USB modem lade jag inte märke till ip nummerna

Men jag vet sedan tiden med win 98 (det var med koaxialkabel mellan våningarna)att datorerna hade ip ganska nära varandra.

Men då hade jag inte internet på något nätverkskort. Det var USB till telefonlinjen. Det var enklare även om Win98 var svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat 4 fel. Men säker är jag ju inte. Bl.a ett nätverkskort.

Allt funkar bra utom internet på klientdatorn.

Har gått igenom Windows felsökning för det problemet.

Ingen lösning där.

Det är väl gateway/DNS som spökar.

Vad skall dessa vara? Den automatisk konfigurationen funkade inte. Den gav det normala 192.168.0.1.

Det fungerar med trådlöst USB modem men inte med routern.

Att inte ge nåt värde funkar inte.

192.168.0.1 har nätverkskortet.

192.168.0.7 är till rotern/internet

192.168.0.10 är routerns adress

Dessutom har jag provat den alternativa DNS som ges från Vodafone.

Jag tror jag provat alla kombinationer av dessa.

Men vet inte vilken som är rätt och det är viktigt för fortsättningen.

Det lokala nätverket fungerar, ICS är markerat som aktivt på anslutningen till internet 192.168.0.7

OM jag ändrar tredje siffran till 1, ändrar det något? (Men provar jag så tappar jag routern och internet.)

Det är nära nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Vodafone Home Gateway Model HG556a. Den andra av märket "Telefonica" är inte inblandad nu.

Det att jag hela tiden tappade bort router och internet berodde tydligen inte på slumpade IP utan på en opålitlig router.

Routern la av totalt. (åtminstone över telefonkabel)

Jag skall få en ny inom 4 dagar. Supporten har testat den över telefonledningen. Den här gången gick den inte att "återställa".

Tyvärr blev jag utan telefon också.

Då överansträngde jag mobilen (även den Vodafone) när jag pratade med support flera timmar.

Så jag har ingen mobil heller. Allt är av märket Vodafone.

Nu har jag även USB modem trådlöst från Vodafone och supporten skulle hjälpa mig att få internet och telefon via det trådlösa modemet.

Det blev tok rejält.

Men nu har jag lyckats själv, jag kör routern på trådlöst modem och har telefon(linje) via routern.

Varför routern inte funkar på telefonlinjen begriper jag inte eftersom den funkar nu med trådlös anslutning.

Inte ICS men jag kan ansluta båda datorern separat.

Jag gillar inte dessa virtuella grejor. Jag vill ha sådant som verkligen existerar, inte detta obegripliga skit "Made in China".

Dessutom får jag betala för support. 7 kr /samtal = 42 kr bara idag.

Mitt andra trådlösa modem (kontantkort) funkar bättre men går inte ihop med routern.

Jag har ingen aning om vilket IP jag använder nu för normalt behöver man ju aldrig bry sig.

Det funkar ju med vad som. Gateway o DNS behövs inte heller. Men ICS funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICS konfigurerar du på den dator som är ansluten till routern.. du har ju internet som fungerar där.

Låt kalla den datorn (1).

I dator 1, monteras två nätverkskort, det du har nu plus ett till som har kabel mellan datorerna.

På dator 1, öppnar du enn kommando fönster med admin rättighet och skriver: arp -a

I resultatet ser du allt som har en ip-adress på nätverket, du har ip-adress och MAC nummer på varje enhet.

MAC är unikt till varje hårdvara och kan inte ändras. Här kan du se vilken adress du har på nätkort 1 i dator(1), och på routern som delar ut adresser..

Oftast så står MAC på etiketten till enheten.

När du har allt klart för dig, vilka enheter som har vilken adress så kan du starta ICS för att konfigurera kontakten mellan de två nätkorten i dator(1).

OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, så enkelt är det inte här. Det funkar en dag, inte nästa. I Sverige hade jag ju ICS nästan 3 månader. Men det var lite strul innan det kom igång första gången. Sedan gick det bra och jag skiftade flera hårddiskar i klientdatorn medan ICS datorn fortsatte och några inställningar behövde jag inte fundera över. Här funkade ICS i många år innan jag fick routern. Problemen kom med den.

I går installerade jag nog ICS ett 10-tal gånger med trådlöst USB modem.

Det gäller alltså bara korten för kontakten mellan datorerna.

Bara ett kort i varje dator.

Jag har ju en viss vana eftersom jag gjorde det runt 10 gånger utan problem för att kolla datorer, kort och kablar så det inte finns fel i hårdvaran.

Då stod datorerna intill varann. Det funkade utan problem.

Nu står de i varsin ände av huset. Efter flytten i dag körde jag ICS det funkade.

Sedan bytte jag bara boot partion och hela dagen har gått åt att försöka återupprätta ICS och jag har inte lyckats.

USB modemet flyttar jag lätt mellan datorerna så den ena eller den andre kan vara ICS datorn och jag har då två boot pationer på varje hårddisk.

Nu är det stört omöjligt att få ICS att funka i någon kombination. Jag flyttar kabeln till routerns oanvända kort för att växla kort och inget hjälper.

Jag förstår inte vad det är. Det skall funka direkt utan problem. Nu får jag inga felmeddelanden heller.

Nätverket fungerar och ikonen för internet anslutning har handen som visar delat internet.

När jag kör guiden på klienten finns frågan som inte finns annars, "det finns en delad anslutning vill du använda den?" JA! Så det är ju ganska enkelt. Hittar Windows inte ICS så är ju valet att ansluta till internet genom en annan dator.

Det märks ju stor skillnad när det är aktiverat men det skall funka också. Med routern har det aldrig lyckats, inte en enda gång att ens aktivera ICS.

Windows gör det rätt men det funkar ändock inte.

Med routern så fungerade det aldrig med delningen, nu fungerar guiden och jag kan ju även klicka på anslutningen för att aktivera ICS men inget funkar. Antingen är det gateway/DNS problem eller så nätverksportar. Windows reparerar och reparationen lyckas men det funkar ändå inte.

Det som verkar fel nu men det är jag osäker på. När jag konfigurerar nätverket så får ju nätverkskorter 192.168.0.1 automatiskt olch mask.

Men där efter så har kortet inte längre automatisk tilldelning - jag antar att om det funkar så skall det få även gateway och DNS.

Jag har ju liksom inget skäl att kolla när det fungerar. Jag kollar ju när det blir problem och 192.168.0.1 kan inte delas ut manuellt för i så fall är det bara nätverksadress. Nu skriver jag ju in gateway och DNS manuellt men det är lika meningslöst som att dela ut 192.168.01 manuellt - det funkar inte. Då har jag internet anslutning på ICS datorn LAN funkar från båda håll men klient datorn kan inte ansluta till internet pga gateway och DNS fel. Men internetanslutningen är markerad som delad.

Jag tror det är fel att anslutningen inte längre har automatisk tilldelning efter det att Windows delat ut 192.168.0.1 och ett vanligt fel på klienten, trots guiden rapporterar att det lyckats. Kollar jag IP så är det ett 169 nummer alltså har guiden i Windows inte lyckats - trots det blir det inget felmeddelande.

Kanske är det en bug och det finns en fix för det? Jag har ju hållit på 2 månader nu sen jag kom tillbaka från Sverige. Jag har inte ens hunnit packa upp. All tid går åt till att försöka få det här att fungera säkert så datorerna kan flyttas, hårddiskar bytas men det är alltför instabilt.

Jag kan installera modemet först, eller nätverket först, eller båda samtidigt. Det blir samma resultat. Det kan lyckas en gång av tio, om det går bra. Med routern, aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pingade ICS datorn och det blev time out .... men nätverket funkar ju.

Samma för ping åt andra hållet.

Försökte kopiera ping och ipconfig, nu händer flera skumma saker. Jag får nya enheter t.ex diskar som G: Tydligen räknas diskarna ihop för båda .... riktigt så många har jag inte på denna datorn.

Ena datorn verkar hämta info från den andra.

T.ex kunde jag inte klippa ut och klistra in på klienten. Det är samma urklipp på båda datorerna om jag klipper o klistras från DOS fönstret, annars funkar det normalt.

Mycket skumma saker ...

USB modemet är också underligt nånting är riktigt fel det söker mjukvara på G: som antagligen är klientens hårddisk.

Verkar lite korslänkat här. Det går inte att tömma urklipp det här är urklippet är från klienten, det ligger kvar och jag kan inte kopiera på den här datorn och inte tömma urklipp.

Inte att undra på varför jag knappt har något hår kvar längre, det här tar knäcken på mig. Jag får installera om Windows, allihopa, samtidigt.

C:\ipconfig/all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : 12

Primärt DNS-suffix . . . . . . . :

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Blandad

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

Söklista för DNS-suffix . . . . . : mshome.net

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk LAN:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : mshome.net

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethe

rnet NIC

Fysisk adress . . . . . . . . . . : ---------------

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.122

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 3 december 2010 00:16:32

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 10 december 2010 00:16:32

Time out 4 ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett nätverksproblem. Internetanslutningen funkar men inte nätverket.

I natt hade jag nätverk men kunde inte pinga mellan datorena.

Vid uppstart i dag fanns inte nätverket.

Misstänkte ett nätverkskort så jag flyttade kabeln till andra kortet.

Körde guiden. Utdelning av IP funkar bra, markering för aktiv ICS men MSHOME är inte tillgängligt.

Skiftat kabeln till andra nätverkskortet på andra datorn. Byter kabel mellan datorena. Byter bootpartioner, först på ena datorn, sedan den andra.

Jag har inte behörighet att se MSHOME.

Men ip är riktiga, ICS är markerat som aktivt. Allt har funkat och utan felmeddelanden.

Vad mera kan jag testa?

Flera omboot. Guiden körd flera gånger men koll visar att ip är riktiga.

Windows bytt.

Nätverkskort bytta.

Kabeln bytt.

Ett fel som kommer och går. Vad kan det vara?

Jag vill begränsa röran till 2 datorer men har nu kollat båda mot en tredje dator och det löste inte problemet.

Återstår väl bara att prova ytterligare två nyinstallationer av Windows. Som hålls isolerade från de äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mera kan jag testa?

Det är så svårt att hjälpa dig när du inte vill göra det vi säger plus att du gör en massa annat som vi inte säger.

Det skulle vara enklare om vi får klart för oss vilka maskiner som gör vad och att du låter de vara under tiden vi försöker komma fram till en lösning.

Att konfigurera ICS är inte svårt då det "bara" är en dator med två nätkort som fungerar som en nätverksdelare.

Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det. Och i o med att du gör det så fungerar datorn som en gateway med en virtuell dhcp som "bara" delar ut 192.168.0.1, ok? från det kortet kopplar du lämpligen en hub/switch/router med en riktig dhcp som du i sin tur kopplar alla datorer till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort version.

Så förklara nu det här du skrev:

Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det.

...och det andra kopplas ihop ... - genialt, hur går den kopplingen till? Det är ju det jag frågar gång på gång. (jag har liksom aldrig behövt fundera på HUR tidigare, det har funkat automatiskt)

Den långa versionen:

Jag vet det är enkelt. Jag påpekade det i början. Jag har haft nätverk hemma sedan Windows 95.

ICS hade jag fram till att jag fick första routern i år. Men jag var ju 3 månader i Sverige i år och då funkade det med ICS.

För tillfället kan vi nog glömma ICS eftersom problemet nu är att nätverket inte fungerar.

På en dator, den kraftfullaste, (skall vara ICS datorn) har jag inte tillgång till MSHOME

medan det kommer direkt på 3 andra datorer.

Mycket enkelt eller hur?

Men med ARP fick jag IP numret på andra datorn så kabeln emellan och nätverkskorten måste fungera.

Info kan ju överföras.

Gränssnitt 192.168.0.1 är den här datorn, internet adress 192.168.22 det är den andra datorn.

Var kommer den infon ifrån om inte via nätverkskabeln? (*** det funkar, alltså hårdvaran)

Men varför "internet adress"?

Nätverket på andra datorn (klienten) visar bara den datorn. Men då är MSHOME tillgängligt från det hållet.

Att knappa in adresserna i adressfönstret ger ju naturligtvis inget heller.

Felsökningen i Windows ger inget heller.

ping ger ju time out.

Det är så svårt att hjälpa dig när du inte vill göra det vi säger

vad är det jag inte vill göra?

ICS konfigurerar du på den dator som är ansluten till routern.. du har ju internet som fungerar där.

Låt kalla den datorn (1).

NEJ jag har inte internet där som funkar. Visst hö klicka anslutningen o aktivera ICS- rena barnleken.

som jag har nämnt här så väntar jag på en ny router.

Jag har även nämnt att när anslutningen är aktiv som ICS så markeras det med en hand.

Det är enkelt att se att guiden lyckats göra allt rätt. (*** det funkar, alltså Windows)

Routern ja. Men det här är Spanien. Lördag-söndag dessutom är måndag och onsdag helgdagar vilket de spanska flygledarna observerat.

Att få något att hända de närmaste dagarna är nog helt uteslutet åtminstone från Vodafone.

Spanien står still nu liksom varje år dessa dagar.

Som jag också påpekat används nu bara ett enda nätverkskort eftersom jag kör med trådlöst USB modem igen.

För att göra det enklare, ta bort även det, ta bort internetanslutningen helt.

Jag har ändå inte tillgång till MSHOME (på en av 4 datorer och det är just den som skall vara ICS datorn)

Vad vill du nu att jag skall göra?

Är det gamla Microsoft forumet helt borta nu? Var finns det engelska forumet?

Nätverk guiden ger nu inga felmeddelanden längre och på klienten frågas om jag vill använda den delade internet anslutning som finns. Jag har alltså inte valet anslut genom en annan dator.

Det betyder ju att info överförs via kabeln trots att nätverket inte är tillgängligt. (*** det funkar, alltså hårdvaran)

Då borde det ju vara väldigt enkelt att få det att fungera. Nätverkskorten och kabeln är då felfria.

Den här datorn (ICS) har bara 192.168.0.1 och nätverksmask men borde det inte även finnas gateway? och DNS?

Klienten 192.168.0.22 ansluter till denna 192.168.0.1 - och sedan ...? Det är ju stopp där?

MEN OM jag sätter in gateway där så kanske jag måste ändra den varje gång jag ansluter. Den måste ju stå på automatisk tilldelning liksom på klienten men Windows ändrar till manuell inställning.

Det har jag talat om tidigare och ville ha en kommentar men inget svar.

Jag frågar samma saker om och om igen och du svarar att jag inte gör det du skriver.

Så förklara nu det här du skrev:

Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det.

...och det andra kopplas ihop ... - genialt, hur går den kopplingen till? Det är ju det jag frågar gång på gång.

Nu är enda infon på kortet IP adress 192.168.0.1 och mask.

Hur kommer man vidare till ett modem (oavsett typ) eller till ett annat nätverkskort anslutet till routern?

Det behövs ett ip nummer, en gateway.

Det här avbrottet har jag försökt förklara hela tiden.

ALLTSÅ:

Gateway för klienten är 192.168.0.1 men det är ingen adress till internet.

Hur kommer jag vidare från nätverkskortet till modem eller annat nätverkskort?

Så enkel är frågan.

Windows borde ju här automatiskt skriva in gateway men även DNS men det händer inte, dessutom ändrar Windows aut inställning till manuell inställning. Så det kan inte skrivas in aut.

Det kan fungera om jag skriver in detta manuellt men det går åt pipan ganska snart eftersom gateway ändras.

Jag har kört det här i åratal utan att ändra något. Det skall funka automatiskt.

Det här är något man bara funderar över när det inte fungerar.

Trådlöst USB modem eller nätverkskort till routern - skit samma.

Var är länken mellan LAN kortet och modemet/nätverkskort till routern = gateway?

Gateway för 192.168.0.22 är 192.168.0.1

192.168.0.1 hittar gateway på internetanslutningen (den ändras ofta)

hur hittar klienten 192.168.0.22 den gatewayen som just nu är 178.139.89.213

jaha jag använder den ju nu, Vodafone, men den finns inte med bland nätverksanslutningar

ja, ja - varför finns anslutningen inte med bland andra anslutningar?

Om jag öppnar mjukvaran så har Vodafone sina egna lösningar på LAN, VPN och mycket annat.

Jag kan aktivera LAN - skall jag göra det? Men andra USB modem funkar inte så. De har inte den här omfattande mjukvaran.

Jag har 3 andra 3G modem men Vodafone har alltid special. Alltid mycket speciellt med allting.

De har egna lösningar på allt men det funkar inte, det bara saboterar annat.

Det verkar som de har programvara för att sköta LAN och det är ju möjligt att den är i konflikt med Windows.

Om du undrar över de andra modemen - pengarna är slut. Måste tankas men jag betalar ju till Vodafone, skiten är bunden 18 mån. Ett år kvar.

OCH JA, jag har fixen installerad på alla datorerna. Den hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att du sa att du hade xp... http://www.petri.co.il/configuring_ics_on_windows_xp.htm

Och en från microsoft.. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Using-ICS-Internet-Connection-Sharing

Sedan om du behöver mer hjälp att lösa ev problem, ska vi naturligtvis stå till tjänst.

Lycka till :)

Edit..

Börja från början med att konfigurera en internetanslutning till den dator som du ska ha ics på.

Och om du gjort några inställningar på router/modem etc, återställ till fabriksläget först.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har nog kollat dessa länkar tidigare eller åtminstone det mesta som finns skrivet ang guiden/Windows nätverk/internet anslutning på svenska, engelska och spanska.

De hjälper inte, tyvärr. Det är inte vårt felm, så, onödigt att bli osams. (ska kolla dina länkar)

Äntligen ett erkännande. Vodafone och Windows nätverk är inte kompatibelt. 6 månader bortkastade på ett olösligt problem.

Har äntligen fått svar från Vodafone i dag.

Deras mjukvara är av något skäl inte kompatibel

med Microsoft/Windows lokalt nätverk och ICS. De medger det.

Flera AV och brandväggar klassar den dessutom som malware.

Ännu värre, browsers och nerladdningsprogram blir också malware efter att ha anslutit till Vodafone.

Varför det här dyker upp vet jag inte. Naturligtvis är browsers inte malware, det förstår jag.

Hela systemet blir tokigt efter kontakt med Vodafone. Alla möjliga skumma saker händer.

Det enda som är säkert att det orsakar problem, det är kontakt med router eller Vodafone.

De medger också att det är min rättighet att använda de funktioner som finns i Windows.

MYCKET SVAGT av Microsofts svenska support att inte ställa upp och hjälpa mig i den här kampen. Rätten att använda inbyggda funktioner i Windows

Lika svagt av Telefonica att acceptera det här. De ställer inte heller upp men de vill gärna ha mig tillbaka. Jag har haft Telefonica i säkert 15 år.

Det gäller både programvaran i routern och i (förnekas av Vodafone) det trådlösa 3G modemet.

De motiverar det med att routern och 3G modemets mjukvara inte har något samband.

Där är vi oense eftersom modemet kan anslutas till routern. Så fort "något" haft kontakt med routern så är det kört.

3G modemet har haft kontakt med routern. Det räcker. Då finns ett samband.

Vodafone antyder att detta gäller för samtliga bredbandsroutrar/internetlev. om någon vet säkert så vill jag gärna veta

Ja, frågan är väl, är MS/Windows nätverk kompatibelt med routrar för bredbandroutrar är ju standard nu.

Men de vill ha tillbaka den gamla routern tydligen för att kolla om den angripits av något. Det kan hända kan förklara problemen.

Vill jag använda guiden för hemnätverk i Windows så måste jag byta Internetleverantör. Det är vad supporten sa idag.

Men jag skall få hjälp att "försöka" konfigurera ICS med nya routern. Nu (idag) skall den bli utbytt inom en vecka.

Jag vet att ICS fungerar med 3G modem. Jag har använt "3" i Sverige och "Phonehouse" här i Spanien.

Det är nu konstaterat att ICS inte fungerar med Vodafone 3G och att det beror på den inbyggda programvaran. (efter kontakt med routern)

Jag undrar om någon vet vilka 3G modem som fungerar med ICS?

Jag undrar om någon vet vilka routrar/lev som fungerar med ICS eller bredbandsmodem med bara en anslutning som fungerar med ICS

Då får jag köpa ny telefon linje eftersom den (på något sätt jag inte begriper) har förstörts av Vodafone.

De hindrar mig alltså att byta tillbaka till Telefonica som jag hade tidigare (eller annat telebolag)Det som behövs för att byta är en ny telefonlinje och jag får inte ens behålla mitt telefonnummer. Jag fick behålla numret när jag bytte till Vodafone men vill jag nu byta så är det ny linje och nytt nummer och jag begriper inte varför. Om någon vet så förklara gärna. Dessutom får jag fortsätta betala under ett år till, till Vodafone.

Det rör sig ju om illegal konkurrans och det är tydligen tillåtet här.

Det här har orsakat mig mycket jobb och stora kostnader under 6 månader. Varje support samtal kostar 7 kr. I dag är det återigen 7 samtal.

En annan fråga. Är det hårdvaran som skall vara kompatibel med Windows eller tvärtom? Det måste man ju undra med dessa bredbandsroutrar.

Har jag en rättighet att använda bredband med funktioner inbyggda i Windows? Eller är det jag som måste anpassa mig till överheten här?

Vad hindrar att ICS kan användas tillsammans med router? Finns det något hinder? Har någon nåt svar?

Jag får vänta minst en vecka till på ny router.

Den nya får vara för den tyngre trafiken.

Jag får använda annan lev för att använda ICS via 3G till vissa saker

MEN jag måste ha olika partioner för Vodafone och andra internetlev. De måste hållas isär.

Det får bli lösningen till jag fått ny telefonlinje och en normal internetlev.

Problemet yttrar sig så här: (flera ominstallationer av XP)

ICS fungerar perfekt med annan lev. 3G (Phonehouse)

En gång ansluten till Vodafone via router eller USB modem så är nätverket utslaget.

Det blir problem på en mängd olika ställen i Windows. Nätverk och internet anslutning.

Det fryser Explorer, Firefox och nu sist har jag provat Opera. Det fryser alla typer av torrent och andra program för nerladdning.

Därefter är även internetanslutningen saboterad. Det går inte att ansluta med annan leverantör.

Enda utvägen är att installera om Windows och detta har jag provat flera gånger.

Jag kan få en viss funktion efter kontakt med Vodafone men det upphör snart.

Det blir snabbt värre. Det blir allt möjligt tok. Systemet blir långsamt. Det går inte att boota om utan reset.

Bit för bit går hela XP installationen ner/fryser.

Eftersom både router och modem från Vodafone slutat fungera så verkar denna malware slå även mot Vodafone.

På det viset kan problemen bero på virus eller "nåt" men routern skall vara skyddad mot sådant.

Samma för programvaran i 3G modemet, den skall inte kunna angripas av fel/skada/virus.

MEN, Vodafone säger det är avsett att ansluta datorerna separat till routern och låta den vara hub och jag får inte använda Windows nätverk.

Jag skall följa deras instruktioner. JA, då funkar Vodafone och XP utmärkt. Åtminstone gjorde ... (Det är inte provat efter dessa sista problem och det går inte att testa förren routern har bytts ut)

Nu har de erkänt min rätt att använda Windows funktioner men konsekvensen då är byt telebolag.

Jag anser inte det här är acceptabelt, inte heller att jag förlorat min telefonlinje och telefonnummer sedan 15 år tillbaka.

Men nu har Vodafone äntligen insett att det finns ett verkligt problem,

Det har tagit 6 månader att komma hit. Till 99.9% så beror ju alla problem på användaren.

Eller så får man höra "ingen annan klagar" "det är bara du som har problem".

De har helt enkelt ignorerat problemet hela tiden eftersom alla problem beror på att användaren inte kan MEN det har Vodafone en lösning på naturligtvis vad annars? De skickar ut en kille som lär upp användaren mot en rejäl timkostnad. De tar betalt för supportsamtal via telefon trots "gratis" nationella samtal.

Det gäller alltså även om det skulle visa sig vara hårdvarufel. Användaren får betala supportavgift.

Visserligen var Telefonica dyrare men hade inga extra kostnader. Vodafone blir i slutänden mångfalt dyrare och då har man hela tiden problem.

Grundpriset, lockpriset, är halva (inte priset) kostnaden mot Telefonica.

Tyvärr är det här helt ok i Spanien. OMIC, reklamationsnämnden, kan inget göra åt det. Inte ännu åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samma skit omigen. De skriver av varandra likt lexikon och uppslagsböcker.

Instead of a hub you could use a crossover cable to the other computer but then you will only be able to connect 2 computers, and if you'd want more you'd need more NICs.

Det är inte delad internet anslutning jag vill ha för den kan vara vad som helst.

Jag vill ha en dator som router, Det är det riktiga ICS. Jag vill ansluta flera datorer genom en enda dator.

Det har gått inflation i begreppet ICS. Allting med delad internet anslutning kallas ICS.

Oj, jag misstog mig. En skillnad:

ICS is CRAP!!! ICS is a no-no on operational networks!

Remember:

*

ICS might ruin your network!

MYCKET TACK för den länken.

ICS har funnits sedan W98SE och det hänger väl med även i Windows 7.

Första gången jag ser ICS kritiseras.

ICS might ruin your network! If you have computers that are configured with static IP addresses you must now configure them to get their IP addresses automatically, and if you do not do so, they might not be able to communicate with you anymore (or create IP address conflicts).

För mig händer detta även med autm. tilldelning av IP.

ICS will cause your computer to behave as a DHCP server, and by doing so it will stop the regular DHCP service (if you ever had one running)!

DHCP i router och ICS håller sina områden åtskilda. Routern kan får dela ut 192.168.0.3 till 4. Windows delar ut 192.168.0.1 samt nåt högre när under eller över 100. De stoppar inte varandra. Stör inte varandra så det märks.

Men router och Windows går inte ihop.

ICS will act as a DNS proxy, and will render your existing DNS infrastructure useless (if you ever had one)!!!

JA, tillsammans med routern, om den någonsin varit ansluten, så är det gateway och DNS problem och problem med nätverksportarna (LAN)

Jag förstod jag kunde åtgärda det sista problemet genom att avinstallera brandväggen trots brandväggen INTE var orsaken.

Jag gjorde så och fick nätverket tillbaka. Klickade på anslut 3G Vodafone och nätverket försvann omedelbart men då hade jag ingen brandvägg att

avinstallera och jag hittade inget sätt att åtgärda portarna utan fick installera om XP.

Fick just veta att deras tekniker kommer inom ett par timmar så hastigt slut och tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt detta bli en varning för bredbandsleverantörer, kolla noga innan ni skriver kontrakt.

Tack för din hjälp (och Cecilia)men mitt problem har blivit alltför omfattande och det fortsätter.

Den här tråden har spårat ur rejält.

Trots både AVG IS 2011 och OpenVPN har jag haft "besök" och flera lösenord har blivit "utbytta".

Jag kommer inte åt mina mail konton. (men vissa delar av websidor saknas, jag har tangentbordsproblem på båda datorerna

om någon ändrat mina lösenord eller tangentbordet skickar fel signal .....?)

Som vanligt vet jag ingenting. Går bara igenom vilka möjliga orsaker det kan finnas.

Antingen är lösenorden utbytta eller tangentbordet skickar fel signaler (på båda datorerna)(shift o språk är kollat)

Trots flera ominstallationer av XP så är XP korrupt på båda PC nu igen. (efter kontakt med Vodafone programvara)

AVG IS pekar ut den som malware samt alla vanliga program som användes ihop med anslutningen.

Explorer, Firefox och nu sist Opera blir malware men bara ihop med Vodafone programvara.

Även alla torrents och nerladdningsprogram blir malware. (AVG)(ingen exakt info = misstänkt malware)

Malware är i hög grad osäkert. Det intressanta är att det är alla program som använder anslutningen och bara om det ansluter via Vodafone.

Något "fel" i anslutningen utlöser detta malware.

Teknikern igår kollade bara telefonledningen, 2 timmar och den fungerade till sist utan att något fel hittades.

Men det är då en virtuell linje beroende av programvara och router. Jag är fortfarande utan telefon sedan fredag.

Sedan då 1 timme felsökning av routern via telefonlinjen av support. Medan samtalet var via mobil.

Återigen konstaterades att routern måste bytas ut.

Teknikern bekräftade att min telefonlinje inte finns längre. Vill jag byta till annat bolag så måste jag betala allt på nytt och det är dyrt.

och jag blir av med mitt telefonnummer sedan 15 år. Tack Vodafone. Dyrt och uselt. Hoppas på Wingate.

Vad jag definitivt inte gillar här är att ISP kan ansluta till routern i mitt hus.

Jag vet inte hur detta kan användas, speciellt inte i framtiden. Routern skall ut ur mitt hus.

Skall jag ha ny hårdvara så vill jag köpa den själv.

Intrång, telefon"linjen" försvinner, routern oanvändbar, den ena Windows installationen efter den andra blir oanvändbar.

Så, nu undrar även Vodafone, vad är det som händer? Men detta är ju nytt, speciellt sedan i fredags.

Nu antar jag att det är ren tillfällighet men problemen började på Aftonbladets sidor om Wikileaks. (torsdag-fredag och flera dagar frammåt).

Dessutom Wikileaks problemen är bara bråkdelen av alla problem på min dator just nu.

Jag klickade en del "gilla" och kommenterade. Skickade ett meddelande till AB. Därefter började jag ta hem Wikileaks filer.

Torrents. (fredag-måndag) Det blev aldrig klart eftersom systemet hamnade i en tunna sirap.

Chrome// använder jag inte men det dök upp i adressfönstret (måndag)nåt om förbjudna sidor och "adressen" innehöll /eu/.

Texten i adress fönstret försvann och ledde inte till någon sida. Den visades i Opera. Varför Chrome? Den var synlig 3-4 sekunder.

Problemen med Wikileaks är nog överbelastning på nätet. Men det var den här texten som fick mig att undra. Vi vet ju ingenting.

Var kom texten ifrån, hur kom den till adressfönstret i nyinstallerade Opera och vrf började adressen med chrome// som jag inte har installerat?

Finns det förbjudna websidor inom EU? Vem har rätt att förbjuda dom? I så fall vill ju jag se dem först.

Men misstänksamheten vaknar, vad händer? Det är faktiskt en mängd spökerier.

Ja, Vodafone undrar ju nu också eftersom teknikern såg en hel del spöken här. Han fick en hel myrstack i huvudet men det har jag haft länge.

Kan Vodafone ta sig in i routern (i mitt hem)med bara mitt telefonnummer så kan kanske många andra kan ta sig in på samma sätt.

Då hjälper varken brandvägg eller VPN. Teknikern kunde inte/ville inte kommentera frågan.

ICS problemen med Vodafone är äldre och det är deras programvara i både router och USB modem som inte är kompatibel med ICS.

Alltså inte bara routern.

Tack för den länken. Han skriver ju både hur bra och hur dåligt ICS är. (dessutom om NAT som fick mig att minnas Wingate)

Vad han missar är att listan med problem gäller ihop med routers och det är alltså inte routern utan programvaran och den kan variera mellan olika ISP.

Det han antagligen menar är att ICS är helt perfekt men "crap" tillsammans med en router och i så fall är vi helt överens.

Jag ger upp Windows ICS (men det är för bedrövligt) och tänker tillbaka.

ICS är ju en mycket viktig funktion för säker internet anslutning

Jag hade delat internet före 1999 och före Win98 SE, före ICS - HUR?

Så, jag sysslade med det här redan för 15 år sedan.

Då var det Wingate, NAT servers och proxy server tjänster och Win 95.

Men jag blir ju ett år äldre varje år och det blir svårare och svårare att hänga med.

Det namn som dök upp var Wingate och nu är jag på deras forum och letar efter en "work around".

Wingate använde jag med Win 95. Det finns säkert fler alternativ. Dessutom finns nu WingateVPN.

Vitsen med det här, ICS, är att endast ha en dator ansluten till omvärden.

Den är server/router/proxy/brandvägg för andra datorer som då blir helt skyddade och anonyma.

Det är framtiden och skrämmande är att routrarna står för raka motsatsen.

De är ett hot. En öppen och oskyddad motorväg rakt in i våra hem.

Hotet kommer inte helt säkert via internet, istället är det nu kabeln mellan oss och ISP.

I synnerhet om den är nåt skumt virtuellt och beroende av programvara som kan manipuleras.

Med en dator som router har man själv total kontroll.

Det jag råkade ut för är skrämmande. Filer placerades på min hårddisk trots att jag hade en vpn tunnel från min dator till vpn tjänsten i Sverige.

Trots brandväggen. Men hur många användare lägger märke till en sådan här händelse? Om de märker det så tror de att det är helt ok.

När de filerna placerades på min HD var alla portar 100% stealth.

Eftersom jag klagar på Vodafone så vill jag återigen påpeka och det är Vodafone noga med att framhålla.

Om jag använder routern som avsett, ansluter 1-4 datorer separat till routern, så fungerar Vodafone utan problem.

Vodafone har sagt att jag skall använda deras lösning, inte min egen, även om det är en funktion i Windows som jag har rätt att använda.

hhmmmm? det luktar apa det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome// använder jag inte men det dök upp i adressfönstret (måndag)nåt om förbjudna sidor och "adressen" innehöll /eu/.

Texten i adress fönstret försvann och ledde inte till någon sida. Den visades i Opera. Varför Chrome? Den var synlig 3-4 sekunder.

Chrome är ett vanligt engelskt ord och har länge använts i samband med användargränssnitt i t ex webbläsare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Chrome

http://en.wikipedia.org/wiki/User_interface_chrome#User_interface_and_interaction_design

http://en.wikipedia.org/wiki/Chrome

I Firefox programmapp finns en mapp som heter Chrome.

AVG IS pekar ut den som malware samt alla vanliga program som användes ihop med anslutningen.
Kan du visa ett utdrag ur en logg där detta framgår?
Den är server/router/proxy/brandvägg för andra datorer som då blir helt skyddade och anonyma.

Det är framtiden och skrämmande är att routrarna står för raka motsatsen.

De är ett hot. En öppen och oskyddad motorväg rakt in i våra hem.

Vi är många som har en annan åsikt. En router för hemmabruk (bredbandsdelare) är en dator (ofta med någon Linux-distribution som operativsystem) med NAT och brandvägg, samt nyare/dyrare modeller (som HG556a) kan fungera som fil- och printer-server.
DHCP i router och ICS håller sina områden åtskilda. Routern kan får dela ut 192.168.0.3 till 4. Windows delar ut 192.168.0.1 samt nåt högre när under eller över 100. De stoppar inte varandra. Stör inte varandra så det märks.
Om det är konfigurerat på det sättet stör de två näten varandra. Två fysisk nätverk anslutna till samma dator (ICS) måste ha olika tal i tredje talet i IP-addresen.
Vodafone Home Gateway Model HG556a.
Det är en ommärkt gateway från Huawei. Framgår t ex av sidan http://forum.vodafone.ie/index.php?/topic/2235-huawei-hg556a-user-manual/ Däremot är det ju mycket möjligt att övrig detaljinformation inte är detsamma i Spanien.

http://www.huaweidevice.com/worldwide/productFeatures.do?pinfoId=2391&directoryId=3860&treeId=2872

Du vet väl om att du måste hålla inne Reset-knappen på routern i minst 6 sekunder för att få en återställning till fabriksinställningarna i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia var inne på kan du skapa en egen router/brdbandsdelare/brandvägg med en Linux dist av eget val. Då blir den snabb, kräver i princip inget av datorn (så du kan använda en äldre sämre dator), Säkerheten är stor i Linuxvärlden så det är ett utmärkt alternativ som du kan fundera över :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...