Gå till innehåll

ICS contrta router.


Recommended Posts

Hej

jag är tillbaka med ett gammalt problem men det har tillkommit nytt nu.

Snälla, diskutera inte ICS med mig. Jag vill ha det bara, punkt. Lite stenåldern kanske men bra.

ICS använde vi innan bredbandsroutrarna fanns. Det funkade bra med flera datorer anslutna till ett modem för uppringning.

Jag har en bredbandsrouter på telefonlinjen. Den ansluter perfekt utan alla tillsatser.

Jag har ett lokalt nätverk som funkar helt perfekt med t.ex ett USB modem. (kontantkort)

Jag kopplar bort nån ledning till routern t.ex strömförsörjningen och sätter i USB modemet.

På det viset kan jag växla mellan mitt lokala nätverk/ICS/USB modem och med samma datorer anslutna till routern.

MEN jag vill använda min bredbandsanslutning för ICS och inte ett dyrt USB modem.

Är routern ansluten så är det omöjligt att konfigurera en delad internet anslutning.

För det behövs att ett lokalt IP nummer är 192.168.0.1 och det går inte eftersom routern har det nummer som behövs för ICS

(delat internet).

Det fixade supporten åt mig. Routern fick IPnumret 192.168.0.2 istället för ettan på slutet.

TROTS DET HÄR så är IPnummer 192.168.0.1 upptaget så länge routern är ansluten och det hindrar då delad anslutning via en av datorerna som då blir server/router.

Jag vill bara installera nödvändiga program för online trafiken på en dator.

Jag vill inte installera alla program på alla datorer helt enkelt därför att jag behöver alla tillgängliga resurser.

Det finns en mängd bra skäl att använda ICS.

Det behövs inga som helst ändringar för att växla mellan (USB modem/ICS) och routern. Kanske måste jag starta om ifall det krånglar men inga ändringar, det behövs inga program, ingen "uppringning", anslutning sker helt automatiskt i båda fallen (endast en PINkod för modemet måste anges.)

Hur gör jag för att få mitt LAN/ICS att använda routern för bredbandsanslutningen? Ja, det är ju den automatiska tilldelningen av IP nummer som stör. ALLA IP nummer jag testar är redan använda och därmed kan Windows (XP PRO) inte konfigurera en delad anslutning ICS.

Kanske är det ett bredbandsmodem (för endast en anslutning)jag behöver, ingen router?

Jag har 2 nätverkskort som kan vara anslutna samtidigt men jag måste koppla ur routern (t.ex strömförsörjningen) om jag vill använda ICS.

Min ISP trodde sig kunna lösa detta genom att ändra IP på routern men det gick alltså inte.

Jag kan inte finna vilka enheter som har alla dessa upptagna IP nummer och dessutom går det utmärkt att sätta en dators IP till 192.168.0.2 (även 1) trots att routern numera har det numret. Det borde bli en konflikt men det blir inte så.

De IP nummer routern ger automatiskt är 192.168.0.192 resp 193 och ännu mera underligt, ibland delas ett IP ut 169.x.x.x. någonting som jag inte vet var det kommer ifrån och det vet inte supporten heller. Nu är detta numret samma med olika ISP i olika länder. Jag har inte lyckats lista ut varifrån detta IP kommer.

Tack för alla tidigare svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ännu mera underligt, ibland delas ett IP ut 169.x.x.x. någonting som jag inte vet var det kommer ifrån och det vet inte supporten heller.
Det är IP-adresser som Windows sätter när den inte får någon kontakt med den DHCP-server som egentligen ska dela ut IP-adresser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på sidan > http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Connection_Sharing där står det att ICS endast kan användas för att ansluta andra Windowsdatorer. Det att du tydligen vill ansluta en router efter ICS-datorn verkar ogörligt.

För att bygga nätverket som jag gissar att du vill får du skaffa Windows Server som OS på den dator som är närmast internet.

Nu är jag inte säker på att jag förstått hur du menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är IP-adresser som Windows sätter när den inte får någon kontakt med den DHCP-server som egentligen ska dela ut IP-adresser.

ja, det verkar vara så. 169.254.77.241 men varför ersätts manuella ip nummer med dessa eller ändras till automatisk tilldelning?

Vad har routern med mina lokala ip nummer att göra?

Det fungerar ju med USB/sticka/modem, då funkar ICS men inte med routern.

Har just funnit att det skall gå att stänga av DHCP servern. Det får jag testa. Det borde lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det verkar vara så. 169.254.77.241 men varför ersätts manuella ip nummer med dessa eller ändras till automatisk tilldelning?

Det är bestämt i någon standard att serien 169.254.x.y ska användas när datorn är konfigurerad för att få IP-adress av en DHCP-server, men det går inte för datorn att få kontakt med någon DHCP-server. Sedan varför någon av dina datorer ibland inte får kontakt med någon DHCP-server, är ju svårt att veta eftersom vi inte vet hur just den datorn var kopplad just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten skiss över nätverket (eller hur du tänkt att det ska vara) med IP/nät utmärkt brukar kunna underlätta att förstå problemet.

EDIT: Lite märkligt att supporten aldrig hade hört talas om apipa adresser (169.254.x.x).

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej, (jag behöver hjälp med det här)

tyvärr, det här är inte löst och problemet är långt inne på sjätte månaden.

Jag vistades i Sverige 3 månader i somras och mitt nätverk funkade med 6 olika internetlev.

Lite problem med kort och kablar i början men sedan funkade det bra, även trådlöst.

De jag betalade själv var USB modem med kontantkort. F.ö. anslöt jag till andras nätverk.

Så hur mitt nätverk ser ut är ointrssant. Det fungerar.

Nu anväder jag återigen den här förbannade routern och det är då bredband via telefonlinjen.

Det är Vodafone i Spanien.

Routern funkar inte som den skall. Vodafone vill ha lokalt nätverk med mig och till routern skall även

USB utrustning kunna anslutas. Det går bra att ansluta skrivare och hårddisk t.ex och det visas att de är anslutna liksom anslutna datorer.

Men nätverket funkar inte, enheterna finns men går inte att kontakta.

Allt det här visas av en webserver med hjälpsidor för routern.

Den har adressen 192.168.0.1. webservern = routern = 192.168.0.1

För ICS behövs denna första adress. Den är den viktigaste i ett lokalt nätverk. Men den är upptagen av routern.

Varken mitt eget eller vodafones lokala nätverk fungerar. Det enda jag har i routern är internetanslutning för en eller flera SEPARATA datorer.

Routern funkar inte som hub.

Nu har bråket med Vodafone pågått i snart ett halvår.

Någon som har en lösning?

192.168.0.1 behövs för att konfigurera internetdelning men den adressen är upptagen av routern.

Supporten försökte lösa det här genom att ändra routerns IP.

Av det förstår jag att Vodafone har full tillgång till min router. Suppoirt lade konfigurationsfiler på min hårddisk utam mitt medgivande.

Det innebär alltså att Vodafone inte enbart har tillgång till min router utan även fritt kan snoka omkring på mina hårddiskar.

Nätverket funkade bra med 6 andra ISP men det funkar inte med den routern.

Jag har en liknande router som även funkar som hub och där funkar mitt nätverk.

Men ansluter jag då routern/hubben till Vodafones router så är det stopp.

Jag vet inte vad här, det är väl så att Vodafone erbjuder internet via sin egen ICS konfiguration.

De ger mig IP 192.168.0.192 resp 192 medan jag själv använder 192.168.0.1 resp 2.

I olika kombinationer med routern så blir det de 3 första IP nummerna.

Inget av det här funkar.

Vodafones nätverk grupp är Vodafone router nånting alltså ett närverk jag inte kan välja eller se på mina datorer.

Jag använder standard MSHOME som arbetsgrupp. Den visas normalt om routern inte är ansluten.

M>ed routern ansluten finns inget av nätverken.

Vodafones arbetsgrupp går inte att byta namn på - det blir ogiltligt namn. Alltså jag kan inte ha eget privat nätverk utan måste acceptera Vodafones som inte fungerar. Det funkar bara för internet anslutning och att Vodafone har full tillgång till mina datorer.

Mina datorer användes. De kan vara så hårt upptagna att de vägrar svara trots jag ingenting gör själv och LED för Wifi blinkar oavbrutet.

Trafiken verkar gå trådlöst men routern är skyddad av Vodafones lösenord. Jag använder inte trådlöst själv. Underligt nog finns inga grannar nära och kopplar jag in ett trådlöst kort så finns ingen annan roter tillgänglig.

Vodafone gör intrång i mina datorer. Därför installerade jag i dagarna AVG intenet suite och OpenVPN.

Jag är 100% stealth åtminstone på de första 1000 portarna.

Likväl stoppar Vodafone vpn tunneln antagligen genom att avbryta internet anslutningen därefter inaktiveras brandväggen.

Det händer nu 2 till 4 ggr per dygn och drabbar 4 datorer på samma sätt.

Nu har jag försökt byta ISP men det går inte utan att betala ny telefonlinje.

Jag har Vodafone ADSL och telefon på min telekabel som jag haft i 15 år men nu helt plötsligt har jag bara telefonkabel, ingen telefonlinje, jag har bredbandstelefon via telefonkabeln. Ja, om jag nu har förestått någonting av det här.

Jag har telefon som egentligen inte finns, jag har nätverk men det finns inte.

Jag har inte godkänt att Vodafone tar bort min telefonlinje. De lovade att "linjen" fanns kvar och jag fick behålla telefonnumret.

Både telefon och internet via Vodafone är uruselt. T.ex ringsignaler är försenade. När jag hör signalen så är det kanske 5:te signalen och när jag svarar har uppringaren lagt på.

Nätverket funkar perfekt här i Spanien om jag använder USBmodem och kontantkort. Men så fort jag ansluter routern så är det kört och då har Vodafone full tillgång till mina hårddiskar och inte bara roten utan full tillgång till alla nivåer trots inget är utdelat. Fil och skrivar delningen är avstängd.

Nätverket funkar på deras håll. Det lokala nätverket är Vodafones, inte mitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag att detta är en gammal tråd... men har du löst problemet?

Om inte, det jag skulle vilja veta är vilket operativsystem har du? Windows xp med sp3 har en bug som påverkar ICS och då måste du ladda hem en fix som inte finns på windows update ICS Wxp sp3 Hotfix

ICS fungerar inte tillsammans med ipv6, och för att fixa till det måste du avinstallera ipv6 från den dator som inte fungerar... (glöm ej att dra ur nätverkskabeln när du gör avinstallationen...), varför, vet ej, det funkar inte annars.

Hoppas att det hjälper dig en bit till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICS är gammalt. Det användes för att ansluta flera datorer till ett telefonmodem.

Delad internet anslutning. Det behövs inget server-OS.

Det var före bredband och routers. Det funkar såvitt jag vet med alla Windows.

En dator, 192.168.0.1 blir server/router för resten av nätverket.

Det är enkelt och säkert.

ICS är en funktion i Windows95/98/xp och jag har väl använt det mer än 10 år.

Men det har funkat så jag har aldrig haft skäl att fundera över hur det fungerar.

Fördelen är att den här 192.168.0.1 (proxy)server/routern kan utrustas med en hel del program som skyddar nätverket.

De andra datorerna behöver inte alla dessa program och då frigör man ju resurser.

Därför är det ju obegripligt varför ICS inte användes. (Bredbands)routrarna är en stor risk att använda.

Hackers kan kanske komma åt första datorn, proxy/server/routern, men inte komma vidare i nätverket.

De övriga datorerna har ingen direkt anslutning till internet.

Med bredbandsroutern har varje dator direkt anslutning till internet och varje dator måste skyddas med AV, brandvägg och annat.

Det är enklare att bara ha en dator att hålla koll på och uppdaterad.

Om inte annat så är det en kostnadsfråga om man är helt laglig.

Ännu mera väredefullt blir det om man använder vpn som skydd. Det behövs bara en tunnel, inte en tunnel till varje dator.

Det finns flera andra fördelar med ICS men nackdelen är ju kapaciteten på proxy/roter/server-datorn.

All trafik över ett enda IP. All info som ev läcker ut är om första datorn, proxyn, de andra förblir anonyma och svåråtkomliga.

Jag har datorer i flera rum, på över och undervåning så det blir naturligt att använda nätverk.

Jag har även fjärrdatorer på andra platser via vpn/internet.

Mitt gamla modem för bredband över telefonlinjen funkade utmärkt men sedan kom router elendet och sedan dess har det varit problem.

I princip är ju routern en hub så nätverk borde fungera. Problemet är väl att det är Vodafone och inte jag som konfigurerar routern.

Det är Vodafone som har kontrollen över routern och därmed alla anslutna datorer, dessutom kan routern fånga in grannars trådlösa datorer som kanske inte ens är anslutna till internet.

Routern är ju en ren spionhistoria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag att detta är en gammal tråd... men har du löst problemet?

Om inte, det jag skulle vilja veta är vilket operativsystem har du? Windows xp med sp3 har en bug som påverkar ICS och då måste du ladda hem en fix som inte finns på windows update ICS Wxp sp3 Hotfix

ICS fungerar inte tillsammans med ipv6, och för att fixa till det måste du avinstallera ipv6 från den dator som inte fungerar... (glöm ej att dra ur nätverkskabeln när du gör avinstallationen...), varför, vet ej, det funkar inte annars.

Hoppas att det hjälper dig en bit till..

TACK,

jag får kolla det MEN sp3 har en bug du bortser ifrån att ICS fungerar HELT PERFEKT så länge routern inte är ansluten. Men det här var nytt så jag ska kolla och jag är mycket tacksam för all hjälp. ipv6 för xp? är inte det ett problem med senare ver av Windows? Men jag ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att hänga med i dina resonemang när jag inte har någon skiss att hänga upp det på. Är det flera enheter som har IP-adressen 192.168.0.1? I så fall måste du byta IP-adressen på en av dem, t ex routerns.

Med bredbandsroutern har varje dator direkt anslutning till internet och varje dator måste skyddas med AV, brandvägg och annat.
En normal router för hemmabruk har ju en brandvägg som skyddar mot intrång och förhindrar direkt access till en dator utifrån internet. Den gör att alla datorer har en enda IP-adress mot internet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICS fungerar HELT PERFEKT så länge routern inte är ansluten.

Då sitter problemet i routern och inte i ICS, på någon av datorerna.

Eftersom det inte framgick från början vilket os du har, lamnade jag två olika förklaringar till eventuella problem.

En var till Windows XP sp3 och en till senare Windows dvs Vista och Windows 7.

Förslag till ev lösning:

Konfigurera din "egna" router som just router...(bredbandsdelare), som du kopplar till Vodas router/modem.

Router 1, får internet från ISP. konfigurera LAN med fast ip (192.168.0.1)

Router 2, (eget), Wan hämtar internet från R1, dvs (192.168.0.1). Konfigurera DHCP poolen att börja dela ut från (192.168.0.3)och framåt typ 50 ip etc.

Koppla in datorerna i router 2's LAN portar.

Resultatet är att du får alla ip-adresser från din egna router 2, vilket i sig är ett steg för mycket. Om du gör som Cecilia föreslg, går det garanterat bra med ordentligt skydd inkl brandvägg i router 1.

Edit.

Om det däremot är så att din första router (1), får ett fast tilldelat ip-nummer av din ISP, behöver du en bredbandsdelare/router/switch för att alla andra ska kunna få ip-adresser.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sitter problemet i routern och inte i ICS, på någon av datorerna.

Eftersom det inte framgick från början vilket os du har, lamnade jag två olika förklaringar till eventuella problem.

En var till Windows XP sp3 och en till senare Windows dvs Vista och Windows 7.

Förslag till ev lösning:

Konfigurera din "egna" router som just router...(bredbandsdelare), som du kopplar till Vodas router/modem.

Router 1, får internet från ISP. konfigurera LAN med fast ip (192.168.0.1)

Router 2, (eget), Wan hämtar internet från R1, dvs (192.168.0.1). Konfigurera DHCP poolen att börja dela ut från (192.168.0.3)och framåt typ 50 ip etc.

Koppla in datorerna i router 2's LAN portar.

Resultatet är att du får alla ip-adresser från din egna router 2, vilket i sig är ett steg för mycket. Om du gör som Cecilia föreslg, går det garanterat bra med ordentligt skydd inkl brandvägg i router 1.

Edit.

Om det däremot är så att din första router (1), får ett fast tilldelat ip-nummer av din ISP, behöver du en bredbandsdelare/router/switch för att alla andra ska kunna få ip-adresser.

Tack och tack Cecilia, jag såg ditt svar. Jag svarade men det försvann i röran innan det blev skickat.

En dator står still med ett problem jag tagit upp i annan tråd. Klarade ibnte ens av diskkontrollen, den har loopat i snart ett dygn.

ok, jag har glömt nämna OS i den här tråden. Det är XP pro sp3. Jag har 3 olika årgångar.

Jag har bara bredbandsdelaren (routern). Jag har en äldre "router" som kan användas som hub men den går inte att ansluta till den "router" jag har nu.

Denna fungerar som nätverkshub men det gör inte Vodafoneroutern. MEN den skall fungera som hub påstår VF.

Jag kan dela ut 192.168.0.1 och jag kan ge det till mer än 1 enhet vilket normalt är omöjligt. Windows svarar omedelbart att konflikt finns. Så inte med denna router ansluten. 192.168.0.1 tycks både finnas och inte finnas. Definitivt är det upptaget/blockerat om routern är ansluten trots att flera ip nummer har provats på routern. Den behöver inte 192.168.0.1 för att fungera därför att den ansluter flera datorer SEPARAT till internet. Den använder inte internetdelning ICS. Men det blockerar det ip 192.1268.0.1 som behövs för att använda ICS.

Routern delar inte internetanslutningen (om jag nu förstår något av det här) utan den skickaar ut signaler paralellt från flera anslutna datorer på samma telefonkabel. Därför behöver varje dator ett unikt IP fram till ISP ????

Även om 192.168.0.1 inte är utdelat så är det alltid blockerat när routern är ansluten. (eller 192.168.0.1 är inte tillåtet)

Som jag påpekat försökte supporten kringgå det här genom att ge routern 192.168.0.2 men trots ingen annan enhet hade första numret så var 192.168.0.1 blockerat.

Jag kan ge 192.168.0.1 till en dator. Det funkar utmärkt. Men kör jag sedan konfigurera närverk ICS så beror utgången på om routern är ansluten eller inte. Är den inte ansluten så avslutas guiden med lyckat resultat. Är routern ansluten så har ett fel inträffat och guiden kan inte slutföras. Ev. får jag veta att 192.168.0.1 är upptaget OCH detta OAVSETT om någon enhet har det numret eller inte. Där hjälpte inte supportens åtgärd att ändra routerns ip till 192.168.0.2 det första ip var ändå upptaget/blockerat trots det inte användes.

192.168.0.1 är ALLTID blockerat när routern är ansluten och det omöjliggör ICS.

För att ICS skall funka måste den anslutna datorn ha första IP numret 192.168.0.1 men det går bara om routern inte är ansluten.

Att ge routern 192.168.0.2 som supporten gjorde hjälpte inte.

Router 1, får internet från ISP. konfigurera LAN med fast ip (192.168.0.1) förstår inte.

Jag kan inte påverka routern och det halvpublika nätverket mellan mig och Vodafone. Det kontrolleras totalt av Vodafone. De blockerar ip 192.168.0.1 oavsett ip på routern. Mina datorer ges ip som slutar på 192 resp 193

Arbetsgrupp är nånting "Vodafone router" t.ex medan jag använder MSHOME med de lägsta ip nummerna.

Windows visar inga datorer, inget nätverk så länge routern är ansluten. Kopplas den ur, eller lossa en kabel till routern. Då finns genasr MSHOME med mina datorer och fungerande ICS.

Jag har alltså inget nätverk med routern. USB enheter kan anslutas och visas. Nätverksskrivare, nätverkshd men ingen kontakt mellan enheterna. De visas som anslutna men nåt fungerande nätverk finns inte.

Jag kan se hårddisken som ansluten enhet men har inte tillgång till den ingen enhetsbeteckning eller namn.

ALLT det här har Vodafone på sin sida. De har full tillgång till alla anslutna enheter men inte jag.

Jag har inte tillgång till arbetsgruppen Vodafone router som påstås vara mitt (privata) lokala nätverk.

Router 1 är min gamla router då, Telefonica, den funkar ju bara med Telefonica men funkar som hub även utan telefonledning.

Vodafones router kräver telefonledning till Vodafone men det enda den klarar är att ansluta varje ansluen dator separat till internet.

På min sida funkar inte nätverk med Vodafone. Det funkar bara från deras håll.

Med bara två datorer som nu så behövs ingen hub, en korsad kabel räcker. Det funkar utmärkt tills jag ansluter till routern som blockerar 192.168.0.1 oavsett om det används av routern eller inte.

Jag har ett ännu äldre ADSL modem som bara kunde ansluta en dator och då var ICS helt perfekt. Men sedan kom "routrarna" och livet blev surt.

Då ansluts flera datorer på ett bredband och dessa måste kunna skiljas åt.

Där räcker inte mina kunskaper till, jag har aldrig accepterat routrarna och kommer väl aldrig att göra det.

Router är ju definitivt fel namn. Bredbandsdelare är ju bättre. Det klarar den ju men inte nåt lokalt nätverk.

Det som låser det hela är att 192.168.0.1 behövs för ICS. Så länge Vodafone bredbandsdelare är ansluten så är 192.168.0.1 blockerat och vaken mitt eller Vodafones nätverk kan fungera. Däremot funkar det ju utmärkt från Vodafones sida att ha full tillgång till alla mina anslutna enheter.

Dessutom full kontroll över telefonlinjen som även den är beroende av routern.

De lovade att jag fick behålla telefonlinjen. Jag har försökt byrta ISP. Då måste jag köpa telefonlinje på nytt för jag har ingen nu längre. Jag har telefonkabel med bredbandstelefon. Så det är inte bara internet anslutningen och anslutna enheter, de kontrollerar även telefontrafiken och allt annat som kan överföras över telefon ... kabeln eftersom det inte är en "linje" nu längre.

Jag förstår inte hur bredband på telefonkabeln funkar. Det behövs alltså ett IP (privat) eller som jag vill kalla det halvpublikt mellan mig och min ISP. Varför behövs detta "privata" nätverk mellan mig och ISP?

Jag har ju ingen kontroll över detta nätverk som jag är del i.

Jag kan inte ansluta mina datorer till gruppen Vodafone router och jag kan inte ändra namn på den här gruppen och nätverket, inte ens mina egna datorer, är inte synligt fört mig.

JUag kan få fram MSHOME och mina datorer men bara så länge routern inte är ansluten.

Det är själva anslutningen, den fysiska, som avgör inte konfigurationen.

Bäst att förtydliga lite till. 2 datorer kan anslutas separat till routern och få internetanslutning. De har varsitt IP fram till ISP. OBS. De är separat anslutna till internet tills de når ISP där de får ett gemensamt publikt IP. Ett publikt IP kan väl inte tilldelas dem innan signalerna når fram till ISP??

Då utan lokalt nätverk (från min sida sett) men VFs privata nätverk (som de ser som mitt privata)men det funkar utmärkt från deras håll. De kan konfigurera min router men jag själv har inte tillgång till den. Supporten placerade konfigurationsfiler på min hårddisk utan att ens fråga. Det är ju rentav olagligt intrång.

Det andra är då korsad kabel och att bara ansluta en dator direkt till routern. Det är då ICS slås ut eftersom 192.168.0.1 är blockerat.

Det kan hända att nätverket funkar. MSHOME och datorerna kan finnas men den delade internetanslutningen går åt pipan för den blockeras av routern.

Skall jag ha fler datorer så behövs en hub eller fungerade router. Men just nu är det bara två som skall funka ihop och då är korsad kabel enklast.

Det andra nätverkskortet ansluts till routern. Extra kortet i den andra datorn blir oanvänt då. Det sköter sig helt självt.

Det är bara att lossa resp sätta i nätverkskabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ditt nät ut ungefär så här:

post-7725-062840900 1290726222_thumb.png

Fast det kan vara flera datorer till höger. Lite mer fakta behövs för att jag ska förstå bättre.

Vem har tillverkat routern och vad är det för modell (någon beteckning på undersidan)?

Vilken IP-adress har routerns gränssnitt mot datorn med ICS (?1)?

Vilken IP-adress får datorn med ICS av routern (?2)?

Är 192.168.0.1 den IP-adress som datorn med ICS har mot de andra datorerna?

I datorn med ICS ta fram Kommandotolken och skriv:

ipconfig /all

Kopiera resultatet och klistra in i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ditt nät ut ungefär så här:

post-7725-062840900 1290726222_thumb.png

Fast det kan vara flera datorer till höger. Lite mer fakta behövs för att jag ska förstå bättre.

Vem har tillverkat routern och vad är det för modell (någon beteckning på undersidan)?

Vilken IP-adress har routerns gränssnitt mot datorn med ICS (?1)?

Vilken IP-adress får datorn med ICS av routern (?2)?

Är 192.168.0.1 den IP-adress som datorn med ICS har mot de andra datorerna?

I datorn med ICS ta fram Kommandotolken och skriv:

ipconfig /all

Kopiera resultatet och klistra in i ditt svar.

Det här är omöjligt: Vilken IP-adress har routerns gränssnitt mot datorn med ICS (?1)? Utan ICS: 192.168.0.1

ICS datorn måste ha 192.168.0.1 enl guiden i Windows. och med routern ansluten så är det ip upptaget och guiden kan inte slutföras så länge routern är ansluten.

/all ger lite väl mycket info men bara om just detta nätverkskort. Den andra datorn och router visas inte. Routing och DHCP fungerar inte men DHCP är aktiverat.

Det är en manuell konfig enl telefonsupport. (eftersom DHCP inte funkar)

IP-konfiguration för Windows

Ethernet-kort ROUTER: ansluter till routern

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.102 skall inte min ISP ip anges här? Det här är ju min internetanslutning.

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1 samma för DNS

Ethernet-kort LAN: lokala bortkopplat

Medietillstånd . . . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat

Jag klarar inte det med vems IP nummer som skall anges här. För ICS skall min ISPs IP anges men via routern skall det då vara lokalt.

Varför sa då supporten att jag behöver 2 nätverkskort i varje dator? Men med bredband så behövs kanske inte ip till ISP?

Hur kommer supporten åt routern och hur kan de placera filer på min hårddisk TROTS AVG Internet Suite?

De behöver mitt telefonnummer för att kontakta routern.

TACK.

Det är så jag vill att det skall fungera. Enl din skiss. Det fungerar så med andra lev. Men inte med Vodafone router.

Om felet är routern eller Vodafone vet jag inte. Men satsningen är ny (för i år)och de håller tydligen på att försöka att få det här till att fungera.

Vad jag har emot routrar? Routrar är stora datorer som fördelar trafiken på internet. De klarar vi oss inte utan. De skall välja bästa väg för datapaketen. Men alla kallar de små värdelösa lådor vi ansluter genom för router. Jag förstår att de flesta har svårt för det här att inse vitsen med ICS. Routerns fina brandvägg - en otrolig mängd öppna portar. Ingen STEALTH Varsågod, kom in i min dator bara. Hela världen är välkommen.

Det finns 100-tals unika fördelar med ICS. På Shields Up kan du kolla väldigt mycket. Kolla en brandvägg som t.ex AVG Internet Suite (den är verkligen bra, jag använder den) men det finns öppna portar, de flesta stängda. Endast 4 är STEALTH.

Prova igen men över VPN. Då har du 100% STEALTH. INGA av datorns portar svarar. Varken öppen eller stängd. Datorn är helt osynlig på nätet, osynlig för hackare och all annan mjukvara som kan tänkas leta efter portar på din dator. VPN är ett utmärkt skydd - men för en enda dator.

Denna dator kan vara proxy-server-router för ett större nätverk. Hela nätverket blir då 100% STEALTH och dessutom, inte bara IP numret ersättes, utan all annan datorinfo som kan läcka ut på nätet. Datorn, eller rättare bootdisken, har ett unikt ID nummer t.ex och ett datornamn. Detta brukar bl.a visas i huvuden för e-post. ÄVEN om du använder ett anonymt Hotmailkonto så syns det tydligt att det är skickat från just din dator.

Jag tycker det är mycket beklagligt att ICS faller totalt i glömska pga bredbandsdelare/routrar. Det kanske är ett politiskt beslut att avskaffa ICS.

STEALTH: kalla på ett barn. Det svarar "jag är här" eller "jag är inte här" då vet du var ungen finns. Om ungen inte svarar så vet du ingenting. Då är ungen STEALTH.

Din dator svarar att porten är öppen eller stängd. Oavsett vilket, så betyder svaret "välkommen in". Vid STEALTH finns ingen port, ingen öppen och ingen som går att bryta upp. Ingen brandvägg kan skydda en synlig port. Den måste vara STEALTH.

Det senaste som jag nyligen upptäckt är att routern har en webserver med sidor om routern. Där kan jag se ansluten utrustning, datorer och USB utrustning. DÄR visas nätverket med de IP nummer jag får som slutar på 192 resp 193.

Men ingen av denna info finns på mina datorer. Det här nätverket existerar bara på routerns websida. Den här webservern har adressen 192.169.0.1 men den kan ändras, t.ex ändrade support till 192.168.0.2.

Det är nytt och den infon kom inte med routern och jag har inte informerats. Upptäckte den när jag skrev adressen http://192.1680.1. Av någon underlig anledning krävs lösenord. Kanske för att avsikten är att det med tiden verkligen skall gå att konfigurera någonting här.

OBS. Jag har ingen möjlighet att se routerns ip DÄRFÖR det är inte min enhet. Jag har ingen tillgång till routern. Med undantag av webservern inne i routern. Jag är inte del i routerns nätverk, jag har bara internet anslutning genom routern. Inget nätverk. Routern är inte mitt utan Vodafones nätverk. Jag har inte tillgång till "Vodafone router" arbetsgrupp. På sidan kan routern ges vilket ip som helst, men om det verkligen ändrar något mera än texten det är ju tveksamt. Ändrar ja ip på mina datorer så ändras inte ip på nätverkskorten. MEN supporten TROR att det fungerar så. Det kan ju vara en framtidsdröm men jag har väntat 6 månader nu, mitt tålamod är slut.

Får routern ip 192.168.10.någonting så stängs allt ner inkl telefonen. Då måste supporten ändra ip i routern. Det är väl en konfigurationssida för router/nätverk men den funkar inte och jag har inte fått någon förklaring till varför den finns.

Det jag funderar över nu eftersom 192.168.0.1 ständigt är upptaget/blockerat är om routern har detta ip fast men att webserverns ip inne i routern kan ändras. Det kan förklara att support ändrade ip och det ändå inte fungerade.

De ändrade ip för webservern inne i rotern men förstod inte att routerns ip aldrig ändrades??

De TRODDE att det skulle funka.

OM det här är riktigt så förklarar det problemem.

ICS kan aldrig fungera så länge routern är ansluten eftersom IP 192.168.0.1 då är upptaget och inte kan ges till ICS-datorn.

Jag kan ansluta 4 datorer via kabel till routern, dessutom finns då USB och wifi.

Jag har provat kabel och de datorerna ansluter separat till ISP/Internet det finns inget nätverk som visas på mina datorer. Det finns ingen kontakt mellan enheterna. Det nätverk som visas på routerns inbyggda webserver existerar bara teoretisk och på den sidan.

ELLER det är Vodafones nätverk, arbetsgrupp Vodafone router som jag inte är del i.

Kollar jag mina nätverkskort så finns inte angivna ip. Dessa ip kan ändras på routerns websida under pågående uppkoppling.

Dessa tilldelade ip som slutar på 192 resp 193 är alltså båg. De påverkar ju inte uppkopplingen.

Jag kan ange vilka ip som helst på mina två datorer på denna sida men det påverkar inte konfigurationen av nätverkskorten.

"websidan" har denna adress http://192.168.0.1/ men ip kan vara allt inom 192.168.0.xxx.

Här uppges att jag kan konfigurera allt ang mitt nätverk. MED inställningarna påverkar INTE mina datorer.

IP nummerna jag sätter här påverkas inte av om jag ger andra ip till nätverkskorten.

Från supporten har jag fått veta att DHCP servern för aut tilldelning av ip inte fungerar ännu.

Därför måste jag själv konfigurera nätkorten med dessa ip. Trots det funkar anslutningen bra med autm. tilldelning.

Så konfigurationen på konfigurations sidan saknar betydelse.

På sidan kan jag ange om DHCP är aktiv eller inte och området för ip. Oavsett vilket, den funkar inte.

Det här är totalt fel info från supporten. Nätverkskorten står på automatisk tilldelning och det funkar så.

DÄRFÖR de ip som fås autm här är mina PUBLIKA ip utåt internet eller hur?

När supporten säger åt mig att konfiguerera korten med dessa ip 192.168.0.192 resp 193 så är de väl helt ute och seglar?

Men vad är då meningen med dessa ip annat än att ge Vodafone till gång till mina datorer och USB utrustning?

Routern är Vodafones egen och den är framtagen tidigare i år så den är helt n y inte bara för mig utan även för supporten.

Den funkar bara med Vodafone tyvärr och ännu mera tyvärr för min telefon som ständigt är ur funktion sedan snart 6 månader.

Det här är nåt virtuellt skit som egentligen inte existerar.

Möjligheten är ju att DHCP behövs men ännu inte funkar för det lokala nätverket men det är ju skamligt om det är så eftersom Vodafone haft den här nya routern nästan hela året. På den tiden borde de ha lyckats få det att fungera. Någon som tror något? OM DHCP fungerar för lokalt nätverk, löser det problemen med USB enheterna också? TYVÄRR, det finns en hake. Jag kan inte ändra gruppens namn och jag kan inte ge "Vodafone router" som namn på mitt eget grupp/nätverk så ... OM DHCP funkar ... så är jag ändå inte i samma grupp om nu inte DHCP server även klarar att byta gruppnamnet. Det kan definitivt inte bli ICS men kanske åtminstone lokalt nätverk i framtiden.

Tidigare hade jag en linje. Jag kunde ansluta telefon utanför huset och få en tonsignal som bekräftade att linjen fungerade.

Det användes för felsökning då all ledningdragning i huset var bortkopplad.

Den tonen är borta nu när man lyfter luren. Lyckas ett samtal koppla så är bruset så starkt att samtal nästan är omöjligt.

Tidigare hade jag en telefonlinje, bredbandsmodem för en (1)dator som kunde ansluta ett nätverk enl ICS, jag hade fungerande telefon.

Nu har jag bara skit. Allt en enda obegriplig röra.

Jag antar att routern har ett fast IP 192.168.0.1 och att det inte går att ändra.

Därmed är väl alla försök att använda ICS omöjligt?

Därför har jag bett Microsoft om hjälp.

ICS är en funktion i Windows och det är min rättighet att använda ICS.

Att Vodafone gör detta omöjligt är helt oacceptabelt.

Hoppas ju fortfarande på att det finns någon här som kan lösa problemet.

Jag tror inte jag kan använda en annan router men om den möjligheten finns så tipsa mig gärna om en bra router som fungerar oberoende av ISP och det faktum att jag bara har telefonkabel, inte telefonlinje.

Det betyder att jag kan inte byta ISP utan att betala för ny telefonlinje. OK, ICS är väl omöjligt med router oavsett vilken?

Nu jobbar alla telefonbolag utom Telia (Telefonica här) på samma satt. Endast Telia tillhandahåller fungerande telefonlinje.

De övriga hyr ju ledningar och kör någon virtuell bluff. Det är på det sättet de kan ha lägre pris.

De som ansluter till kabelnät bör ju faktiskt ha samma problem.

Mera om routern. Support tjatar ofta om ett litet hål på baksidan av routern där det står Reset. Enda haken är att hålet bara är ett hål. Det finns ingen kontakt inne i hålet. Sidan om finns en stor tryckknapp som är märkt RESET (som av någon underlig anledning fungerar) men den känner inte support till. ALLA routrar är lika. Men supporten har inte uppdaterat sin info och felsöknings scheman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS. Jag har ingen möjlighet att se routerns ip DÄRFÖR det är inte min enhet. Jag har ingen tillgång till routern. Med undantag av webservern inne i routern.
Ja, det är så det brukar vara med hemmaroutrar. Tyvärr så kallas de också routrar i stället för bredbandsdelare ,som var den beteckning man försökte få igenom. Men vi kan kalla den apparaten för bredbandsdelare i den här tråden om du vill. Det varierar vad man kan göra i bredbandsdelarens webbsidor, men i båda mina har jag kunnat ställa in vilken IP-adress jag vill att gränssnittet mot mina datorer ska ha.
Vilken IP-adress har routerns gränssnitt mot datorn med ICS (?1)? Utan ICS: 192.168.0.1
Bra, då utgår vi från det och ser till att alla andra nätverkskorts IP-adresser anpassar sig till det.
ICS datorn måste ha 192.168.0.1 enl guiden i Windows.
Guiden sätter den IP-adressen men det går alldeles utmärkt att ändra den till vad man vill efter att man har kört guiden, det gjorde jag själv en gång i tiden. Nu har jag inte XP längre men min minnesbild är att det är så här man gör det (du får fråga om det inte stämmer):

I datorn med ICS (efter körning av guiden):

Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar

Högerklicka på den nätverksanslutning som är mot en dator (inte den som är mot bredbandsdelaren) och välj Egenskaper.

Markera TCP/IP och välj Inställningar (Egenskaper?).

Välj "Använd följande IP-adress" och skriv in 192.168.10.1. I stället för 10 kan du välja vilket tal du vill utom 0 och det ska vara mindre än 255. Det är viktigt att tredje talet är olika för datorns två nätverkskort.

Spara och avsluta nätverksanslutningar.

I en dator som ska anslutas till datorn med ICS:

Ta fram inställningarna för TCP/IP på samma sätt som i ICS-datorn.

Välj "Använd följande IP-adress" och skriv in 192.168.10.2. Observera om du valde ett annat tal än 10 i datorn med ICS måste du här välja samma tal som tredje talet.

Som DNS-server ska du skriva in 192.168.0.1.

Klicka på "Avancerat".

Klicka på "Lägg till". Om där redan finns en IP-adress ta bort den. Skriv in IP-adressen som du skrev in i datorn med ICS, 192.168.10.1 i mitt exempel. Klicka på "Lägg till".

Spara och avsluta nätverksanslutningar.

Gör på samma sätt i andra datorer som ska anslutas till datorn med ICS men du måste välja en IP-adress som skiljer sig från de andra i sista talet, men de tre första talen måste vara samma.

Ethernet-kort ROUTER: ansluter till routern

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.102 skall inte min ISP ip anges här? Det här är ju min internetanslutning.

Nej, IP-adressen som ISP ger ut har bredbandsdelarens gränssnitt mot internet fått.

Jag kan lova dig att mina två bredbandsdelare ser till att t ex Shields Up anser att allt är "Stealth" mot internet, även om jag skulle stänga av brandväggen i datorerna. Bredbandsdelarnas brandvägg är inställd på det sättet som standard. Jag har en bredbandsdelare från Netgear och en från Sitecom.

Support tjatar ofta om ett litet hål på baksidan av routern där det står Reset. Enda haken är att hålet bara är ett hål. Det finns ingen kontakt inne i hålet. Sidan om finns en stor tryckknapp som är märkt RESET (som av någon underlig anledning fungerar) men den känner inte support till. ALLA routrar är lika.
Jag vet inte vad du menar med att alla bredbandsdelare är lika. Ingen av mina har en reset-knapp men om man trycker in ett uträtat gem någon cm kommer man åt en kontakt som man trycker in för att göra en reset av dem.
Jag har provat kabel och de datorerna ansluter separat till ISP/Internet det finns inget nätverk som visas på mina datorer.
Det beror väl på att du inte har konfigurerat Windows och/eller brandväggarna i datorerna på rätt sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, låter hoppfullt.

Ska prova snarast men nu lördag-söndag fungerar DHCP delvis.

En mängd DHCP och DNS fel. Nu har 2 datorer försökt ansluta i runt 5 timmar.

Jag får nog avvakta att DHCP och DNS (192.168.0.1) problemen lugnar sig.

Hoppas det här löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har nog provat allt. (tror jag)

Ang routern så är den totalt värdelös som skydd. 4 öppna portar, 4 stealth och resten stängda.

NEJ. *** Det är med router plus AVG Internet Suite. Utan AVG finns inget skydd alls.

Det är skrämmande. AVG kunde ju vara bättre. Men jag har fullt klart intrång och jag borde få bättre resultat på Shields up.

Därför har jag installerat en ny XP. Det mesta med denna router är uselt.

Men Vodafone gör ju reklam för hur säker routern är. Men jag litar på Shields up.

Jag läste ett engelskt forum om det här problemet ICS/router och det var så gammalt som 2003 och antagligen win98 som ju var bättre

på just det här och andra saker jag använder nu.

Han fick ingen hjälp, löste det själv och hävdade att det fungerade.

Jag provade samma och det fungerade inte.

Jag har hittat flera nu i olika forum men ingen lösning på mitt problem.

Hjälp mig nu Cecilia.

Vi håller på att routern har 192.168.0.1.

Då är den i arbetstgruppen/nätverket "vodafone router"

Mina datorer är i arbetsgruppen MSHOME.

Då borde både routern och "värden" kunna ha samma ip 192.168.0.1 då de inte är i samma grupp

men det går inte. IP numret finns redan.

Routern är fortfarande 192.168.0.1.

Jag provar aut. tilldelning resp ger "värddatorn" olika manuellt valda ip inkl 192.168.0.1

men inget funkar. För ICS meddelar Windows att ett fel har uppstått, guiden avslutas. Eller att 192.168.0.1 redan finns.

Nu jobbar jag alltså bara med "routern" och värden.

Nu när DHCP fungerar så måste den vara aktiv, stängs den av slutar "värden" helt att fungera.

Då upptäcker jag klienten som också är ansluten till "routern" fortsätter att fungera med DHCP inaktiverad.

De båda datorerna är alltså inte lika. Varför?

Nu måste jag börja om med utbytt nätverkskort.

Tilläggas kan också att "värden" nu har en helt färsk (och ren) XP installation och resultatet på Shields up är exakt lika nedslående.

Den nya installation var helt ren och det utesluter att jag kan ha nåt skumt på datorn.

Men det är en skillnad mellan datorerna. När DHCP är inaktiverad. "Värden" slutar helt upp att fungera och kan inte ens nå konfigurationssidan på 192.168.0.1 (kolla brandvägg och andra hinder) inaktiverar brandväggen och ingen kontakt på någon adress, inte ens 192.168.0.1

Medan då klienten inte har några som helst problem med lokala eller internet adresser.

Jag tror värden tappar bort gateway - hur sätts gateway automatiskt av DHCP?

Vid ICS är "värden" gateway och när routen är ansluten är den gateway?

Såå, jag börjar om med ett annat nätverkskort.

Eller enklare provar konfigurera klienten som värd istället.

Det gör jag i natt.

Men lossar jag kabeln till routern och använder USB modemet så funkar nätverket.

Såå, jag borde inte ha några hårdvaruproblem. (bortsett från routern)

Det är väldigt retligt att inte kunna lösa det här.

De routrarna du nämner, kan jag använda valfri router? Det kanske är en lösning att byta router?

Varifrån får jag de uppgifter som behövs för anslutningen?

Om det nu går att byta så borde jag kunna byta till bredbandsmodem med bara en anslutning.

Det hade jag tidigare och det fungerade utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När DHCP är inaktiverad. "Värden" slutar helt upp att fungera och kan inte ens nå konfigurationssidan på 192.168.0.1

Du måste skriva in subnätmask, vilken har du använt till ip 192.168.0.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...