Gå till innehåll

Få ner oljud på grafikkort, hur?


Recommended Posts

Jag har ett ATI HD3800 som oftast låter som ett monster då den blir lite varm. Hur kan jag få ner ljudet på den? Genom hårdvara, typ koppla den till en fan controller på något sett? Eller genom någon mjukvara? Jag använder inte ens datorn till något högt belastat så den borde inte bli så himla varm om jag får ner fläktvarven något.

Redigerad av Belsebub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sunshines tips är naturligtvis det första du ska följa...!

Med tiden nöts lager ner i fläktarna... med tiden kan det löna sig att byta fläkt. Det är lite småpilligt men det blir verkligen skillnad. Grafikkortens orginalfläktar är ju inte de bästa rent kvalitetsmässigt och för några hundralappar och stadiga fingrar så är det ganska lätt att byta. Ljudnivån sjunker avsevärt och kylningen blir oftast bättre än orginalkylningen om man använder en kvalitetsfläkt samt monterar de kylflänsar till minneskretsarna som brukar medfölja.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis bytt till ett mer ljudlöst chassi med bättre fläktar, har även passat på att damsuga ur hela rasket (grafikkortfläkt osv.) så damtussarna finns inte längre. Men har tänkt på det där att byta ut orginalfläkten på grafikkortet men tänkte att jag kan testa att dra ner få varvtalet först i samband med att jag har koll på tempen. Kom o tänka på atis egna program catlyst eller vad det heter, kan man göra något där? Vill minnas att grafikkortet alltid låtigt mkt även när den var ny lät det som ett jetplan flög genom rummet. De övriga fläktarna jag har är relativt tysta så det är endast grafikkortet jag undrar över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du gör med mjukvaran är att minska varvtalet och då minskar ventilationen... kortet blir alltså varmare än rekommenderat. Så du är inne på rätt spår... ny fläkt innebär mycket lägre ljud och bättre kylning.

Själv har jag en tendens att byta grafikkortsfläkt nästan direkt efter inköp (om det inte är ett värstingkort för 3-5000kr). Standardfläktar är verkligen ljudmonster i många fall och som jag tidigare skrev så kostar en rejäl fläkt under 300 kr. Då pratar vi Zahlmanfläktar som är ruskigt bra...

Exempel: http://www.kjell.com/?item=98165&path=97000000,97500000,101500000,103500000

En ganska stor fläkt så det gäller att kolla att det finns plats i datorn mellan grafikkortet och intilliggande utrustning.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis det grafikkortet som jag har (orginal) sitter fläkten i en låda där värmen leds ut på baksidan av datorchssit det tycker jag ändå är en smart lösning för att få bort värmen. Med en fläkt som sitter på grafikkortet utan en sån låda kanske i och för sig är tystare så det det inte spelar någon roll om den arbetar hårt? Har zalman tysta fläktar som sitter i en sån låda också?

Bild på hur det ser ut nu:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.radeon.com/radeon_hd_3870.jpg&imgrefurl=http://www.radeon.com/HD3800.html&usg=__ZUTKVzZTRvQozxhWwLq3ImuyPTc=&h=335&w=500&sz=34&hl=sv&start=1&zoom=1&tbnid=V3XjCRZyU5fwmM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dhd3800%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26biw%3D1400%26bih%3D959%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den lådan kommer du få "nypa" bort från kortet. ALLT ersätts med fläkt och små kylflänsar på minnena.

Du kommer få en bra ventilering och kylning ändå... det du kan göra extra är att plocka bort en PCI-plåt från baksidan, men troligen är det inte nödvändigt. Gällande Zahlmans fläktar så är svaret JA. Dom är tysta! Nej, dom sitter inte i en "låda" som din nuvarande. Det medföljer fästanordningar till fläkten som är anpassat till både ATI och nVidia kort. Detta får du kolla närmare vid inköp. Det finns naturligtvis andra fläktar som är både tystare och bättre... men Zahlman hör till de mest prisvärda på marknaden enligt mig.

Jag har en Zahlman grafikkortsfläkt på ett ändre kort... det har överlevt alla andra fläktar i den datorn flerfaldigt och är fortfarande tyst som natten. Har numera i familjens gemensamma dator enbart Zahlmanfläktar... både till grafik, processor och chassi. Tillsammans med ett bra nätagg så håller datorn en behaglig ljudnivå... nästan viskande. Detta oavsett hur man belastar datorn.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman menar du att du inte byter fläkt/kylfläns på de grafikkort som är inneslutna i en "låda" som styr luftflödet ut på baksidan? Du byter bara på enklare "öppna" kort?

Se svaret ovan...

Jodå... man nyper försiktigt bort anordningen (boxfläkt, ska vi kalla det så?) från kortet. De sitter oftast med små plastnipplar på baksidan av kortet. Ibland kan det finnas en form av kylpasta på de flänsar som sitter inne i denna lådan men det brukar vara enkelt att försiktigt lyfta bort. Jag har bytt 10-15 av dessa "boxfläktar" och aldrig misslyckats... och alltid ökat kyleffekten samt minskat ljudnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du steget att byta fläkt... en liten fotnot: Kolla så att det medföljer kylpasta med fläkten (samma som när man byter processor) samt att du har en ledig kontakt från nätagget. Det kan mycket väl vara så att du antingen får skaffa en adapter till moderkortskontakten eller se till att ha en ledig 4-pins Molex-kontakt (samma som används till de gamla IDE-diskarna eller CD/DVD). Se bilden som jag länkat till.

Denna adapter brukar medfölja Zahlmans fläktar och det är inte alltid de passar direkt i moderkortet. Däremot med Molex!

post-738-0-30437400-1292791797_thumb.gif

Lycka till! Tveka inte att rådfråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid trott att det var svårt att byta "boxfläktar", man kanske skulle testa då. Men om man kopplar den enligt din bild ovan så kan den ju inte varvtalsstyras av grafikkortet, det verkar lite dumt. Hur brukar du lösa det? Man vill ju inte att den ska snurra för långsamt för att kyla vid full belastning, men samtidigt verkar det onödigt att ha den på full fart när man sitter och surfar på Allt om Windows, och att hålla på att manuellt skruva upp/ner den med någon regulator hela tiden känns inte så skoj heller.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid trott att det var svårt att byta "boxfläktar", man kanske skulle testa då. Men om man kopplar den enligt din bild ovan så kan den ju inte varvtalsstyras av grafikkortet, det verkar lite dumt. Hur brukar du lösa det? Man vill ju inte att den ska snurra för långsamt för att kyla vid full belastning, men samtidigt verkar det onödigt att ha den på full fart när man sitter och surfar på Allt om Windows, och att hålla på att manuellt skruva upp/ner den med någon regulator hela tiden känns inte så skoj heller.

Å andra sidan så är den nästan ljudlös och om varvtalet inte går upp och ner så hör man fläkten ännu mindre. Dessutom sliter en konstant fart mindre på lagren.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte beställa den fläkten du tipsade om idag Manneman. Fanns billigast på Misco.se: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=22360&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf#itab.22360.1

Tips om det är någon mer ska ska beställa.

Står inget om kylpasta medföljer men hoppas på det.

En sån 4-pins kontakt har jag en befintlig på nuvarande grafikkort och plats tror jag det ska finnas. (Har inte så mkt i burken)Ang. kontakt från nätagg borde väl samma strömkabel som används nu till grafikkortet kunna gå att använda, eller krävs det två stycken strömkablar till grafikkortet när fläkten är installerad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån 4-pins kontakt har jag en befintlig på nuvarande grafikkort och plats tror jag det ska finnas. (Har inte så mkt i burken)Ang. kontakt från nätagg borde väl samma strömkabel som används nu till grafikkortet kunna gå att använda, eller krävs det två stycken strömkablar till grafikkortet när fläkten är installerad menar du?
Jag menade att det är inte säkert kontakten på Zahlmanfläkten passar ditt grafikkort. Därför kan du behöva använda en Molex istället. Denna adapter medföljer Zahlmankort. För övrigt är det samma kontakter som du har nu... till själva grafikkortet.

Är det en ny fläkt du hittade i lådan? Annars är ju risken att det blir kortvarigt... som att byta från pest till kolera. Efter närmare koll så passar den fläkten ATI´s X*** serie, så NEJ, det kommer troligen inte att gå. Men har du den redan så kolla efter. Vem vet? Fästpunkterna kanske stämmer överens?

Du måste kolla med leverantören att det verkligen passar just ditt kort. Zahlmanfläkten jag länkade till passar inte säkert ditt kort... den länkade jag till som referens. Detta betyder inte att den är utesluten... det finns universalfästen på fläkten för ett antal olika kombinationer.

Exempel:

Kontaktytan på undersidan mot processorn samt universalinfästningarna

post-738-0-04695700-1292845881_thumb.jpg

För egen del hade jag nog inte handlat en grafikkortsfläkt över internet om jag inte var 110% säker på att den passade.

Denna funkar till ditt kort: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=2335106&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf#itab.2335106.1

Kompabilitetslista enligt denna infon: http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=374 där det också finns utförliga beskrivningar

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...