Gå till innehåll

Windows 7 Home Premium 32-bit uppgr till 64-bit


Beardo

Recommended Posts

Jag ska nu uppgradera min Windows Home Premium 32-bit version till en 64-bit version. Är det något speciellt som jag bör tänka på när jag installerar 64-bit versionen över den gamla 32-bit versionen?

Kommer alla mina sparade arbeten, bilder, musik m.m att finnas kvar eller försvinner de? Måste jag kopiera allt till en annan hårddisk innan installationen av Windows 7 64-bit? Om så är fallet, kan 64-bit versionen läsa en hårddisk formaterad och med filer i en 32-bit version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp stopp, du kan inte uppgrader ett 32bit till 64bit, du måste göra en helt ny installation.

Edit:

Du kan köra de flesta 32bitars program i en x64 installation helt utan problem.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste först kopiera alla dina arbeten till en annan hårddisk eller partition eftersom du under installationen ska formatera om den partition du har ditt nuvarande 32-bit Windows på så du blir av med alla rester från ditt gamla Windows och startar från grunden med ditt nya 64-bitars Windows.

De flesta 32-bitarsprogram funkar som Venoms säger även i 64bitars Windows. Men innan du installerar dem bör du kolla om du kan få tag i en 64-bitarsversion istället via tillverkarens hemsida. Betalprogram kanske du måste köpa en ny version och då är det kanske inte värt att byta, men gratisprogram bör du i de flesta fall byta om det går.

Ja när du har fått igång ditt 64-bit Windows kommer det att kunna läsa från hårddiskar/partitioner som du formaterat i ditt gamla 32-bit Windows också. Det är fortfarande samma NTFS du ska använda oavsett 32 eller 64-bit.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så har jag nu 64-bit installerad. Jag gjorde det enkelt för mig, jag köpte en ny hårddisk och installerade Windows 7 64-bit fräscht från början. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...