Gå till innehåll

Hårdvarutips till TV/Hemmabion


Manneman

Recommended Posts

Jag är så ruskigt imponerad över mitt nya köp så jag kände mig uppmanad att tipsa alla Er som har soffbordet fullt med fjärrkontroller. Universalkontroller att styra hela hemanläggningen med har funnits länge. Men sedan några år tillbaka har Logitech haft sin Harmony-serie. Det fina med dessa universalkontroller är att man kopplar upp fjärren med en USB-kabel mot sitt Harmony-konto och väljer sina maskiner där. Minsta modellen, Harmony 300i, styr 4 apparater. Det finns över 5000 olika märken/modeller att välja på. Och finns dom inte med i listan så är fjärrkontrollen lätt programmerad via datorn. Allt illustreras grafiskt och det är verkligen enkelt.

Den kontrollen jag köpte idag är Harmony 300i. Den fanns på min lokala Kjell-butik för 229:- men finns även i modeller upp till 1500:-. Värstingarna har touchscreen osv osv. Kvaliteten är jättehög och jag är verkligen imponerad... ett hett tips!

Logitech Harmony 300i

post-738-0-44154400-1293555314_thumb.jpg

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar prisvärt. Känns kvaliten bra eller är den plastig?

Själv använder jag en app i mobilen till att styra datorn med via wifi. Den funkar förstås inte så bra mot enheter med IR mottagare men jag kollar ju knappt på något som inte kommer från datorn ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att ge bort en i present och undrar då, är detta något för "den äldre generationen" eller krävs det en tekniknörd med små taniga fingrar för att hantera den? :)

Läste att någon klagade på att inställningsmöjligheterna var kraftigt begränsade på denna billiga modellen. Han skrev typ att om den inte funkar direkt med de färdiga profilerna så finns det ingen möjlighet att "trixa" manuellt och få ordning på det, vet inte riktigt vad han menar men det kanske du vet?

Om man inte skulle kunna ställa in den som man vill via mjukvaran, går det då att programemra den på gammalt hederligt sätt genom att peka en original fjärrkontroll mot den istället? Känner nämligen en som var tvungen att göra så på en dyrare Harmony med touch eftersom kommandona i databasen var felaktiga för hans DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är verkligen lätt att hantera! Knapparna är förvisso små (utom volym och kanalbyte) men annars värdigt tydlig. Alla funtioner är uppdelade precis som en vanlig kontroll... Inställningsmöjligheterna är INTE begränsade. Man kan ändra på varenda knapp om man så önskar.

Man KAN köra den gamla "kopiera"-metoden mellan orginalfjärren och Harmony, även detta med kontrollen inkopplad via datorn. Men jag har testat denna på flera maskiner som verkligen är NoName och de finns ändå med i listan på apparater. Sättet att programmera är verkligen busenkelt och illustrerat/animerat. Kan inte bli lättare.

Har inhandlat två till idag... så nöjd är jag. Grabben fick en till sina apparater och en till sovrummets tv och dvd.

Bara för att testa den till sitt yttersta så la jag även in en fjärrstyrd golvfläkt som har en del inställningar via en fjärrkontroll. Där fick jag köra "kopiera"-metoden och välja knappar via schemat i programmet. Men det funkar klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har även jag beställt en... Förhoppningen är att jag skall orka lära mig den här! Det har jag nämligen misslyckats med, när det gäller dom 10 senaste fjärrisarna... minst! :rolleyes:

Är annars ganska säker på att en eller flera av dom som ligger på soffbordet, faktiskt är programerbar... dom ser iaf programerbara ut... :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så ruskigt imponerad över mitt nya köp så jag kände mig uppmanad att tipsa alla Er som har soffbordet fullt med fjärrkontroller. Universalkontroller att styra hela hemanläggningen med har funnits länge. Men sedan några år tillbaka har Logitech haft sin Harmony-serie. Det fina med dessa universalkontroller är att man kopplar upp fjärren med en USB-kabel mot sitt Harmony-konto och väljer sina maskiner där. Minsta modellen, Harmony 300i, styr 4 apparater. Det finns över 5000 olika märken/modeller att välja på. Och finns dom inte med i listan så är fjärrkontrollen lätt programmerad via datorn. Allt illustreras grafiskt och det är verkligen enkelt.

Den kontrollen jag köpte idag är Harmony 300i. Den fanns på min lokala Kjell-butik för 229:- men finns även i modeller upp till 1500:-. Värstingarna har touchscreen osv osv. Kvaliteten är jättehög och jag är verkligen imponerad... ett hett tips!

Logitech Harmony 300i

post-738-0-44154400-1293555314_thumb.jpg

// Manneman

Nyfiken på bilden som inte liknar den jag får upp när jag söker på kjell.com

post-9713-0-30014300-1293646464_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... det blev en glad överaskning inne i butiken. Hade räknat med en matt som din bild visar... men den ser ut som på min bild! Enligt butiken är den matta förra modellen av 300i!

Den funkar till ALLT! Har du en hyfsat känd digitalbox kommer den absolut fungera utan kladd. I värsta fall får du programmera den manuellt, vilket är jätteenkelt med datorns och webbplatsens hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...