Gå till innehåll

Systemavbildning


CGD

Recommended Posts

Läser en artikel på IDG:s sida om Windows 7. www.idg.se/2.1085/1.358683/10-tips-for-ett-sakrare-windows-7/2

Om jag nu har en systemavbildning på någon hårddisk och datorn inte startar, vad gör jag då? Idag, till Windows XP, använder jag Acronis True Image Home och där gör man en speciell start CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i Kontrollpanelen -> "Säkerhetskopiering och återställning" och väljer att "skapa en systemreparationsskiva". Sedan sparar du den på något säkert ställe och använder den som startmetod om nu inte datorn startar upp normalt.

  1. Om du inte kan komma åt Kontrollpanelen kan du återställa datorn med en installationsskiva för Windows eller en systemreparationsskiva (om du har någon).
    1 Sätt in installationsskivan eller systemreparationsskivan.
    2 Starta om datorn med hjälp av datorns strömbrytare.
    3 Om du uppmanas till det trycker du på en valfri tangent för att starta datorn från installationsskivan eller systemreparationsskivan.
    Om datorn inte har konfigurerats att starta från en CD eller DVD läser du den information som medföljde datorn. Du kan behöva göra ändringar i datorns BIOS-inställningar. Mer information om vilka inställningar som ska ändras finns på datortillverkarens webbplats. Mer information om BIOS finns i BIOS: vanliga frågor.
    4 Välj språkinställningar och klicka sedan på Nästa.
    5 Klicka på Reparera datorn.
    Det här steget gäller endast om du använder en installationsskiva för Windows.
  2. Välj ett återställningsalternativ och klicka sedan på Nästa.

Det mesta står faktiskt i Windows inbyggda hjälpfunktion!

Sedan om det fungear i praktiken, det får någon annan svara på...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser en artikel på IDG:s sida om Windows 7. www.idg.se/2.1085/1.358683/10-tips-for-ett-sakrare-windows-7/2

Om jag nu har en systemavbildning på någon hårddisk och datorn inte startar, vad gör jag då? Idag, till Windows XP, använder jag Acronis True Image Home och där gör man en speciell start CD.

Hej

har du en extra hårddisk kan jag varmt rekommendera denna..........

http://www.sandberg.it/sv-se/product/Hard-Disk-Cloner

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Enligt ByggareBobs svar gör man precis som i Acronis. Jag har inte Windows 7 men när jag läste artikeln undrade jag vad de hade tänkt. Om datorn skulle vägra starta med den installerade Windows spelar det ju inte så stor roll hur många backuper man har om man inte kommer åt dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar fortfarande inte :(

jag vill skapa en systemavbildning ifall det skulle hända något så slipper jag använda recovery skiva vilket jag inte har :P

eller formatera om, så därför är den här Systemavbildning ett jätte bra alternativ MEN hur sparar/skapar jag det på min hårddisk? jag har C:\ och D:\ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Dator sen högerklicka på C, väl Egenskaper sen på fliken Verktyg och där på Säkerhetskopiera nu, till vänster står det Skapa systemavbildning där kan du välja vart du vill ha din systemavbildning, välj då på en hårddisk, ex D: sen fälj instruktionerna. Bra att även skapa en systemreparationsskiva att starta datorn med. Har själv haft hjälp av detta ett x antal gånger. Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör en systemavbildning inkluderas alla partitioner som krävs för att starta datorn. Om du har två partitioner i datorn (c: och d:) så är det troligtvis så att boot loader-filerna ligger på c: och Windows-systemfilerna på d: och eftersom båda dessa partitioner måste inkluderas i systemavbildningen så kan du inte spara systemavbildningsfilen på någon av dessa partitioner (det går inte att skriva till partitionerna som samtidigt inkluderas i systemavbildningen). Den enklaste lösningen är väl att spara systemavbildningsfilen på en extern USB-hårddisk eller på en utdelad nätverksresurs på en annan dator i hemnätverket (om du har någon av utgåvorna Ultimate, Professional eller Enterprise). DVD-skivor funkar ju också, men om du installerat många program kan avbildningsfilen bli ganska stor och då krävs det många DVD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...