Gå till innehåll

Problem med spel på w7 64-bit!


simpan77

Recommended Posts

Min undran blir även spontant: Vad är det för mus,infraröd, trådlös eller kula?

Om det är en mus med kula i botten, så samlas snabbt skräp där, vilket gör att muspekaren släpar efter...

Om det är en mus med kula, så prova att göra rent och se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ja det har jag, men utan resultat...

Kan det vara att det är 64-bit?? Min kompis har en dator som han körde 32-bit på och när han installerade 64-bit fick han samma problem!!!

Passar XFX Radeon HD6870 på mitt moderkort ( ASRock H55M-LE )??

Redigerad av simpan77
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga... du får helt enkelt ta bort locket på datorn och mäta med måttband och jämnföra med måtten i produktbeskrivningen.

Fördelen med Micro ATX är storleken... litet och bra om man bygger små datorer till t ex HTPC. Nackdelen är också storleken i kombination med lådan man använder... det kan bli trångt. Huruvida prestanda påverkas låter jag vara osagt.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, så det går att ha vilket grafikkort som helst?? (jag pratar om anslutningar)

Nja... PCi-e är det du ska ha... men av dem så kan du ha vilket som, bara det passar i burken.

Men är det möjligt att det är mitt OS som skapar problemet??

Nja.. inte Windows 7 men möjligen drivrutiner och/eller hårdvara. Som jag skrev i mitt inledande svar så har jag hört mycket blandat om att spela i W7 x64. Vissa märker ingen skillnad, vissa har bättre prestanda då 64-bitars kan ha mer RAM-minne monterat och sen dem som har problem att spela över huvud taget. Vad detta beror på har jag inte fördjupat mig i... det kan handla om undermåliga drivrutiner, hårdvara och spel som är för gamla för att flyta bra i x64... dessa existerar. Jag har som sagt inget personlig erfarenhet av det.

Så som vi tidigare tagit upp så måste du ändå, förr eller senare, uppgradera bl a grafikkortet, då ditt inte är helt dugligt för krävande spel.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... sakta i backarna nu! Om det fungerar bättre än någonsin för vissa med W7 x64, medan samma spel fungerar dåligt för andra, så kan det väl knappast vara operativsystemets fel va???

Det måste väl ändå ha med konfigurationen att göra? Om man då utgår ifrån ett nyinstallerat Windows 7 x64, utan några trim eller andra ändringar, så kan det ju knappast bero på något annat än hårdvaran om det inte fungerar.

Med rätt hårdvara blir det sedan en fråga om inställningar, men det kan aldrig skyllas på windows om det bevisligen fungerar för somliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska börja i andra änden, men vad är det för mus och tangentbord du har? trådlöst? tillverkare?

Är Vsync på eller av för grafikkortet?

Pekar acceleration på/av?

Vilket / vilka spel förekommer problemet,alla?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inget personlig erfarenhet av det.

Det enda jag menar är att jag inte vet mer om det än vad jag läst på forum. Att just vissa upplever spelande bättre på ett 64 bitars och andra sämre. Slutsatsen är ju inte att det är operativsystemet det är fel på... däremot spelen och dess inställningar gentemot hårdvaran, framför allt annat grafiken.

Jag var noga med att få detta sagt så jag inte får en smäll över luggen om det investeras i ny hårdvara och problemet kvarstår. Inledande påpekade jag hur viktigt det var att ha uppdaterade drivrutiner men även uppdaterade spel. Många spelproducenter släpper ju uppsjöar med patchar till sina produkter.

Redigerar mitt tidigare inlägg då jag svarat felformulerat

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska börja i andra änden, men vad är det för mus och tangentbord du har? trådlöst? tillverkare?

Är Vsync på eller av för grafikkortet?

Pekar acceleration på/av?

Vilket / vilka spel förekommer problemet,alla?

Ska jag vara ärlig vet jag inte vad Vsync är, har hört talas om det men har aldrig kollat upp.

Och om du läst allt så ser du att jag inte har trådlösa, och att problemet förekommer på många olika spel. ;)

Och vad menade du med "Pekar acceleration på/av"??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... sakta i backarna nu! Om det fungerar bättre än någonsin för vissa med W7 x64, medan samma spel fungerar dåligt för andra, så kan det väl knappast vara operativsystemets fel va???

Det måste väl ändå ha med konfigurationen att göra? Om man då utgår ifrån ett nyinstallerat Windows 7 x64, utan några trim eller andra ändringar, så kan det ju knappast bero på något annat än hårdvaran om det inte fungerar.

Med rätt hårdvara blir det sedan en fråga om inställningar, men det kan aldrig skyllas på windows om det bevisligen fungerar för somliga.

Men hur förklarar du då att om man kör med 32-bit och allt fungerar jättebra och så installerar man 64-bit så blir det så kallat muslagg på vissa spel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig vet jag inte vad Vsync är, har hört talas om det men har aldrig kollat upp.

Och om du läst allt så ser du att jag inte har trådlösa, och att problemet förekommer på många olika spel. ;)

Och vad menade du med "Pekar acceleration på/av"??

Massa olika spel, ja jo. men vilka spel var frågan, är det t.ex endast i Source eller goldsource spel genom steam?

eller endast spel utvecklade av ett visst företag?

Vad har du för grafikkort?

Windows 7 mouse acceleration fix. http://donewmouseacc...ration-fix.html

exactly 1-to-1 means no discarded or delayed mouse input while game playing.

Läs igenom där och se om det kan vara något för dig.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur förklarar du då att om man kör med 32-bit och allt fungerar jättebra och så installerar man 64-bit så blir det så kallat muslagg på vissa spel??

Jag kan inte förklara det. Jag är i det närmaste analfabet när det gäller spel, men jag har däremot tillräcklig koll på windows, hårdvara och allmän mjukvara för att kunna säga att om ett spel fungerar bra i en maskin och dåligt i en annan, så beror det inte på windows utan på den maskin där det fungerar dåligt... antingen hårdvaran eller mjukvarukonfigurationen.

Det skulle ju kunna vara så att någon del av din hårdvara inte fungerar så bra i x64... exempelvis pga bristfälliga drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur förklarar du då att om man kör med 32-bit och allt fungerar jättebra och så installerar man 64-bit så blir det så kallat muslagg på vissa spel??

Men det är ju fel sätt att se på det i ditt fall... du har väl inte provat W7 x86 (32 bitars) på just din dator, som jag förstår det.

Åter igen... ju längre tråden fortgår desto mer tycker jag att vi har utrönat det mesta som kan tyckas vara uppenbart.

*Du har provat att avinstallera/ominstallera mus och tangentbord.

*Du har provat andra tangentbord och möss.

*Du har installerat de senaste drivrutinerna för grafikkort och datorn i övrigt.

*Datorn fungerar fint annars och det är bara i spelen du får dessa symptom

Då är det mer än troligt att det är inställningar inne i spelen eller din hårdvara som är olämpligt att köra spel på. Att sätta i ett bättre grafikkort är en bra bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur förklarar du då att om man kör med 32-bit och allt fungerar jättebra och så installerar man 64-bit så blir det så kallat muslagg på vissa spel??

Har du något program som körs i bakgrunden? Musikprogram, Fraps eller liknande? Titta efter i Systray i det högra nedre hörnet efter ikoner på program som körs.

Är dina spel förpackade spel eller nedladdade via Steam, Stardock eller liknande online spelförsäljare? Vissa förpackade spel har kopieringsskydd som ställer till med problem

Vissa spel gillar inte att bli installerade i ex: c:\users\yourname\bethesda\oblivion\ folder. Du kan alltid pröva med att installera ett spel själv under c:\ partitionen, som ex: c:\games\oblivion\ eller liknande, pröva med det.

Vilken bildupplösning har du i dina spel? Om du kör på 1920x1080 eller högre så sänk bildupplösningen till en början.

Kolla i inställningarna om du har vsync på, om så är fallet, stäng av vsync.

Vad har du för AA inställning i spelen? Sätt det lite lägre om du kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förklara det. Jag är i det närmaste analfabet när det gäller spel, men jag har däremot tillräcklig koll på windows, hårdvara och allmän mjukvara för att kunna säga att om ett spel fungerar bra i en maskin och dåligt i en annan, så beror det inte på windows utan på den maskin där det fungerar dåligt... antingen hårdvaran eller mjukvarukonfigurationen.

Det skulle ju kunna vara så att någon del av din hårdvara inte fungerar så bra i x64... exempelvis pga bristfälliga drivrutiner.

Har också tänkt på om det är så...att nåt inte sammarbetar med windows så bra så att det skapar problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VTX3D Radeon HD 5570. Och det är på vanliga spel som är installerade på c-hårdisken, t ex colin mcrae dirt2 deer hunter tournament, fall out new vegas, sen några spel till..

HD5570 är ett ganska gammalt kort. Har du senaste Catalyst 11.1 drivrutin för Windows 7 64-bit?

Ladda hem senaste drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VTX3D Radeon HD 5570. Och det är på vanliga spel som är installerade på c-hårdisken, t ex colin mcrae dirt2 deer hunter tournament, fall out new vegas, sen några spel till..

Fallout New Vegas är ett väldigt grafiskt krävande spel. Pröva med en lägre upplösning i grafiken när du spelar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fallout New Vegas är ett väldigt grafiskt krävande spel. Pröva med en lägre upplösning i grafiken när du spelar det.

Ja jag vet men en kompis till mig som har en sämre dator i allt!! kunde köra det utan problem... Så jag fattar inte varför det är som det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet men en kompis till mig som har en sämre dator i allt!! kunde köra det utan problem... Så jag fattar inte varför det är som det är...

Ja, jag skriver det igen... nyare betyder inte snabbare. Som sagt... min grabb har en hyfsad maskin och DIRT 2 laggar på hans (DET är krävande) och New Vegas likaså. Grannen har en maskin som har betydligt äldre dator men med bl a ett nVidia 8800 Ultra kort och båda de spelen går klockrent. 8800 ultra är ganska uråldrigt idag men ack så vasst i spelavseende.

Så om du, bara för sakens skull, lämna spec på din kompis dator så är det enkelt att se skillnaden på din.

Radeon 5570 är absolut inget vasst kort... ganska alldagligt och definitivt inget att spela tunga spel på.

Kolla här vad jag hittade:

post-738-0-39003500-1296680290_thumb.jpg

Det vassaste kortet i den testen är ett GForce 9800GT vilket är omodernt idag. Trodde ärligt att ditt var bättre. Detta testet gäller ändå DIRT 2

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...