Gå till innehåll

IE 8 kontra Mozilla


margrehte

Recommended Posts

Jag hade problem både med messenger och Ie 8,efter att hållit på ngr veckor med att hitta lösningar så blev jag förbannad över att inte kunna spela ett favoritspel på nätet plus att inte kunna videochatta medelst messenger,jag ominstallerade datorn vilket dock inte löste mitt problem,jag skapade nytt konto och installerade firefox vilket gjorde att jag kunde spela mitt favvospel, jag känner mej inte trygg vid surfandet så som jag gör med IE 8.Jag testade IE 9 men var exakt samma fel med den.Hur kan jag lösa detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick in på min vanliga spelsajt så kom det upp en ruta "information kan läsas av tredje part", likaså förstår jag mej inte på vilka säkerhetsinställningar som finns, i IE ser jag klart och tydligt inställningar för ditt och datt,om jag kommer in på smittad sajt så vad händer ? i aktivitetsfältet så ser jag inte "skyddat läge på",kan jag installera wot ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för sist,hans dator är ren och funkar toppen.Jo du förstår att min dator är knäpp och har varit från början (är ett under att jag överhuvudtaget kan köra "räven",så för att inte få krångel så vill jag bara ha en webbläsare och IE har varit bäst för datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick in på min vanliga spelsajt så kom det upp en ruta "information kan läsas av tredje part", likaså förstår jag mej inte på vilka säkerhetsinställningar som finns, i IE ser jag klart och tydligt inställningar för ditt och datt,om jag kommer in på smittad sajt så vad händer ? i aktivitetsfältet så ser jag inte "skyddat läge på",kan jag installera wot ?

Det där om "läsas av tredje part" så tror jag du syftar på ett meddelande som kommer när man fyller i ett formulär på en sida som inte är krypterad. Risken att någon kan läsa sådan okrypterad information är inget unikt för Firefox utan ligger i protokollen som överför data på Internet. Jag har faktiskt för mig att man får ett liknande meddelande i Internet Explorer också, man kan kryssa i att det inte ska visas i framtiden.

Om du med WOT menar www.mywot.com så kan du enkelt installera det som addon till Firefox, Web of Trust - Safe Browsing Tool. Har inte testat det själv men det är ju en jäkla massa som installerat det och det har hyfsat betyg.

Vad gäller säkerhetsinställningar så är jag ingen expert men det är väl som med allt annat att man lär sig hitta i menyerna efterhand. Vad jag vet ska man inte behöva göra några speciella inställningar för att ha en hyfsad säkerhet, men man kan ju stänga av saker om man är lite paranoid. Det finns även addons för detta, NoScript är ett väldigt populärt sådant. Men ju mer man stänger av desto mer kan det ju påverka funktionaliteten på olika sidor också så det är en balansgång. Själv nöjer jag mig med ett uppdaterat antivirus och brandvägg tillsammans med lite sunt förnuft vilka länkar jag klickar på.

Slutligen finns det addons som på olika sätt förbättrar surfupplevelsen men som inte är direkt säkerhetsrelaterade, men t.ex Adblock Plus som med rätt filter tar bort all reklam kan ju faktiskt indirekt skona en från skadliga saker också.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Nicklas.När jag går in på Microsoft sidor blir jag sjösjuk och kommer vilse,på "rävens"sidor får jag huvudvärk (för mycket info) jag har nu installerat wot och även kollat runt bland inställningar,bara en fråga till sen är jag nöjd:anslutningsinställningar är "använd systemets proxyinställningar" är det standard ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...