Gå till innehåll

Prov Windows 7


CGD

Recommended Posts

Jag har fått en prov Windows 7.

I min dator idag har jag Windows XP på en egen systemdisk. Jag tänkte nu ta en annan tom disk och installera Sjuan på den. Men hur blir det sedan med alla andra filer på de övriga diskarna.

Såg något någonstans att Sjuan skriver om alla filer så att de sedan inte går att köra med XP.

Samma fråga gäller också för Office 10. Fick ett prov på de också.

Så nu tänkte jag pröva på att installera en Windows 7 64 bit Ultimate och Office 2010 64 bit.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 gör inget magiskt med filer som ligger på datorn då det kan du vara lugn för. Vet inte vad du hört men om du har en referens så posta tillbaka den så kollar jag upp det!

Det enda viktiga är att du inte installerar Windows 7 på samma partition som XP, då får du problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag läste det eller knappt ens om jag läste det. Men det hela skulle gå ut på att en nyare Windows kunde lägga till en bit på filer som äldre inte kunde läsa.

Jag har nu prövat att köra med Windows 7-64 ett tag. Jag har då kopplat ut mina fyra ordinarie diskar och kopplat in två andra enbart för detta prov. Precis som jag gjort i min nuvarande XP vill jag flytta användarkatalogerna från systemdisken. Det är ju då de kataloger där man sparar sina filer jag har i åtanke. När jag letar på nätet är detta begreppet ett virrvarr. En del menar som jag enbart de kataloger där filer sparas en del menar hela användarprofilen.

I XP var ju detta en lätt sak, det var bara att ta egenskaper på "Mina Dokument" och skriva in var den skulle vara placerad. Men denna manöver verkar ju Microsoft ha försämrat rejält i Vista och så även i Sjuan. Kan man hoppas på en förbättring i Åttan?

Jag har följt råden som jag hittat på nätet men de fungerar dåligt och även en del annat trassel har visat sig. När jag flyttat filerna från C: till D: så går de inte att komma åt från D: utan endast från ikonen på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag läste det eller knappt ens om jag läste det. Men det hela skulle gå ut på att en nyare Windows kunde lägga till en bit på filer som äldre inte kunde läsa.

Är det möjligen Bitlocker du tänker på? Det infördes med Vista tror jag.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Nicklas, det var inte Bitlocker eller någon annan kryptering det var frågan om. Men min fråga var dåligt genomtänkt och byggde på svagt minne så vi släpper det hela.

Mer intressant är hur man kan flytta användarens filkataloger till annan plats på ett bra sätt. Jag har sökt på nätet och tycker att alla förslag haltar. Speciellt i jämförelse med hur enkelt det var ordnat i Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu haft Windows 7 på en egen hårddisk. Jag har den bara inkopplad ibland mest för att testa och se hur Windows 7 ser ut. Men då har mina andra normala diskar varit helt urkopplade. Nu tänkte jag försöka koppla in Windows med alla andra diskar. Kanske skaffar jag även mer minne, 8GB.

Nu har jag ju Windows på en egen disk och Mina Dokument och alla andra användarfiler, Musik, Bilder och Filmer, är utspridda på de övriga tre diskarna.

Hur knyter jag ihop detta med Windows 7. Jag måste ju också tänka på att det är en tidsbegränsad Windows 7 så det är inte helt osannolikt att jag måste backa tillbaka till Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag aldrig använt Mina Dokument mappen i Windows utan har en egen fristående helt vanlig mapp på annan disk än systemdisken där jag sparar allt sådant som man normalt kan tänkas ha i Mina Dokument. På så vis har jag aldrig något strul med att peka om saker vid ominstallationer, inte heller några problem att dela samma filer mellan olika OS. Det är bara att installera ett nytt Windows, koppla in de övriga hårddiskarna och möjligen ändra om enhetsbokstäverna om det behövs för att få diskarna i den ordning man är van vid.

De perioder då jag använt mer än ett Windows har jag inte kört dualboot utan har installerat OS'en helt fristående precis så som du gjorde nu genom att koppla från alla diskar utom den jag ska installera på. Och sedan koppla in resten igen när installationen är färdig. Genom BIOS väljer jag vilken disk/vilket OS jag vill boota som "default" och vill jag någon gång boota till ett annat så tryckar jag F9 (är det väl? var så länge sedan) under uppstarten för att få upp bootmenyn där jag kan välja att boota från en annan disk med ett annat OS.

Detta tycker jag är det absolut bästa sättet att dualboota. Man undviker mängder med potentiella problem. Man kan när som helst bara plocka bort eller installera om ett OS utan att det påverkar de övriga det minsta eftersom alla OS'en har sina egna bootloaders. Man har störst frihet. Enda nackdelen är att jag missar några av Windows moderna finesser med specialmappar o dylikt men det är ändå inget som tilltalar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta hela användarkatalogen kan du bara göra under installationen genom att använda en svarsfil, men det är ingenting Microsoft rekommenderar då du kommer att stöta på problem av olika slag.

Jag skulle rekommendera dig att istället använda Biblioteks-funktionerna, det vill säga lägg data på vilken disk du vill och inkludera den eller de mapparna i Biblioteks-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas, när du skriver "Flytta hela användarkatalogen kan du bara göra under installationen genom att använda en svarsfil" menar du då inte hela användarens profil? Jag är ju bara intresserad av att flytta de filer användaren skapar själv. Bilder, musik, Officefiler och liknande så det nya biblioteket du nämner kanske är precis det jag letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...