Guldstrand Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 (edited) Jag har fått stora problem med "utforskaren" (explorer.exe) den senaste tiden. Är osäker på när problemen började. Det räcker med att jag för mus-pekaren (eller vad det nu kallas) över någon mapp/katalog i startmenyn, då kraschar utforskaren. Går det att reparera endast explorer.exe på något sätt? Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Edited March 28, 2011 by Guldstrand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Stoppa i windows 7 dvd'n Starta ett kommanfönster i adminläge: Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Högerklicka kommandotolken och välj "Kör som administratör" skriv: sfc.exe /scannow (Enter) Om du inte har något malware eller virus etc, och om systemfilen (explorer.exe) är korrupt eller ändrad kommer den att bytas ut mot orginalet från dvd-skivan. Om det inte löser problemet får vi leta vidare. Tala gärna om vilken dator och program du använder, dvs märke och modell samt operativ och skyddsprogram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 (edited) Kommer att testa detta nu. PC: ASUS P4V8X-X (2GB RAM DDR, Intel Celeron CPU 2.40GHz) OS: Windows 7 Ultimate (x32) + sp 1 AV: Microsoft Security Essentials Edited March 28, 2011 by Guldstrand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teodor Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ett tips, byt ut Microsoft Security Essentialsmot någon annat AV då Microsoft Security Essentials dra rätt så mycket på datorn om man inte har en sån snabb dator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 (edited) Har nu testat detta, och tyvärr har jag fortfarande problem med utforskaren. Ett tips, byt ut Microsoft Security Essentialsmot någon annat AV då Microsoft Security Essentials dra rätt så mycket på datorn om man inte har en sån snabb dator Ok.. har du något förslag på något annat AV? Edited March 28, 2011 by Guldstrand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 (edited) Blev det ingen skillnad efter omstart? Posta gärna loggen om du vill, så kan vi kolla lite i den. Mse är bra, prova att avaktivera "realtidsskanning" för att se skillnaden innan du byter ut något. Edit: Prova gärna att köra Ccleaner för att rensa ut diverse skräp och onödiga filer. Edited March 28, 2011 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Hej, kanske du kan hitta ngt här: http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal/WhyFixIt#InControl Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 (edited) Blev det ingen skillnad efter omstart? Posta gärna loggen om du vill, så kan vi kolla lite i den. Nej, ingen skillnad alls. Jag försökte att öppna logg-filen (CBS.log), men fick något om "åtkomst nekad". Hej, kanske du kan hitta ngt här: http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal/WhyFixIt#InControl Mvh Mats H Kan inte ladda ner programmet. "The Beta test is now closed" Edited March 28, 2011 by Guldstrand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Jag försökte att öppna logg-filen (CBS.log), men fick något om "åtkomst nekad". Klistra in följande i kommandotolken och tryck Enter... så får du loggen på skrivbordet! findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Klistra in följande i kommandotolken och tryck Enter... så får du loggen på skrivbordet! findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt Tusen tack för det... sfcresultat.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 "explorer.exe" och "wininit.exe" verkar vara korrupta. Två reparationsförsök har gjorts enligt loggen, men tydligen inte lyckats då. Jag hade nog gjort ett försök att reparera "offline"... d.v.s boota på Windows-DVD`n och gå till reparationskonsollen och där köra samma kommando i kommandotolken igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Jag hade nog gjort ett försök att reparera "offline"... d.v.s boota på Windows-DVD`n och gå till reparationskonsollen och där köra samma kommando i kommandotolken igen. Vilka kommandon syftade du på då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Vilka kommandon syftade du på då? sfc /scannow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Om e-sons förslag inte heller skulle fungera, vilket låter osannolikt, men iaf, kan man byta ut dessa filer manuellt men det är mycket mer trix för att det ska lyckas... men det är fullt möjligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Om e-sons förslag inte heller skulle fungera, vilket låter osannolikt, men iaf, kan man byta ut dessa filer manuellt men det är mycket mer trix för att det ska lyckas... men det är fullt möjligt . Hur skulle detta gå till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 (edited) Enl detta.. du får läsa och begrunda, själv skulle jag rekommendera e-sons förslag... Edited March 29, 2011 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Ok... Kommer att testa e-son:s förslag om en liten stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Är osäker på om jag gjorde helt rätt, för jag kunde inte köra "sfc /scannow" i reparations-fasen på DVD-skivan. (se bilder) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Hoppsan, den verkar inte kunna köra sfc på ett inaktivt system. Prova då att köra kommandot i felsäkert läge i stället. Om felet kvarstår, trots att loggen säger att filerna bytts ut, måste man nog utgå ifrån att något gör filerna korrupta direkt efter boot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Öppna registereditorn, (Start -> skriv: regedit (enter)) Leta reda på HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution.options Vilka undernycklar/kataloger finns där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Öppna registereditorn, (Start -> skriv: regedit (enter)) Leta reda på HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution.options Vilka undernycklar/kataloger finns där? Följande finns under "Image File Execution": Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 (edited) Är det en uppgradering från Windows xp du har, eller en helt ny installation? Edit: En sak till, vilken version av office har du installerad? Du har en del från windows xp, lite från office 2003 och lite från office 2010. Den som med stor sannolikhet suger resurser är "msosync.exe" och "wxp.exe" ska inte finnas i windows 7... Edited March 30, 2011 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Om jag minns rätt, så gjorde jag en uppgradering direkt från Windows XP Pro. Jag har Microsoft Office 2010 installerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guldstrand Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Hoppsan, den verkar inte kunna köra sfc på ett inaktivt system. Prova då att köra kommandot i felsäkert läge i stället. Om felet kvarstår, trots att loggen säger att filerna bytts ut, måste man nog utgå ifrån att något gör filerna korrupta direkt efter boot. Här är den senaste loggen från felsäkert läge (utan nätverk). sfcresultat_felsäkert-läge.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Den försöker fortfarande reparera samma filer... det vill säga, den byter ut dom korrupta filerna vid omstarten. Eftersom felet kvarstår kan man bara dra slutsatsen att även originalfilerna är korrupta, eller att något annat gör filerna korrupta igen, direkt efter omstarten. Du kan ju kolla i loggboken om det kanske finns någon händelse direkt efter omstart, som kan sättas i samband med det här felet. Personligen hade jag inte ödslat tid på mer krånglande, utan installerat om Windows... en "Clean Install". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts