Gå till innehåll

Söker brännprogram


PCGuiden

Recommended Posts

har en arbetskompis som söker ett program som bränner i max 2x finns det? Img burn kan man ställa in på tex 3x men när man kollar loggen sedan så pendlar det mellan 1-4,5x .... Så vill han inte ha det det skall vara en jämn bränning med 2x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på det där med hastigheten men jag skulle också rekommendera att ta en koll på CDBurnerXP. Gratis, enkelt och stabilt. Jag bränner inte mycket men det jag brännt har det aldrig blivit något problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kruxet är att det inte är brännprogrammet som bestämmer den lägsta hastigheten. Det är firmwaren i brännaren som styr det hela. Har inte skivans mediakod stöd för lägre hastighet än ex 4x så går det inte.

I ImgBurn kan man se vilka hastigheter som brännaren med aktuellt medium stödjer. T ex:

I 07:18:12 Destination Media Type: DVD-R (Disc ID: MCC 03RG20) (Speeds: 4x; 6x; 8x; 12x; 16x; 18x; 20x)

CDBurnerXP hade i vart fall i äldre versioner en bugg. Satta man hastigheten till ex 1x så visade den att man brände i den hastigheten. Dock såg man på bränningstiden att hastigheten egentligen uppgick till 4x. (ca 15 för en "single layer" DVD).

Bästa bränningshastigheten är inte alltid den lägsta hastigheten. En av de mest seglivade myterna när det gäller bränning av skivor.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa bränningshastigheten är inte alltid den lägsta hastigheten. En av de mest seglivade myterna när det gäller bränning av skivor.

Det var nytt för mig.. :)

Hur ska jag kunna fastställa vad som är den mest optimala hastigheten för mitt media, är det vad cd/dvd säger eller är det vad firmware på brännaren säger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få reda på den optimala hastigheten för just din brännare så är enda sättet att bränna i lite olika hastigheter och sedan skanna skivorna med ett program som kontrollerar kvaliten på bränningen (t ex DVDInfoPro + LiteOn/Benq enhet).

Något som brukar fungera bra är att sätta brännhastigheten till halva värdet av den högsta hastigheten som skivorna är märkta med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...