Gå till innehåll

UEFI och Windows 7


hakbr

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej hej.

Jag läste Stenis artikel i nyhetsbrevet om att installera Windows 7, 64-bit, på en dator med UEFI.

I artikeln länkade han också till denna sida.

Eftersom jag har en exakt likadan dator som i artikeln och använder 64-bitars Windows 7 MEN

har använt "gammal" BIOS istället för UEFI så undrar jag om jag måste installera om hela datorn

från scratch eller om det helt enkelt går att ändra detta i BIOS så att UEFI används istället...??

Är det värt jobbet att ominstallera om det måste göras?

Edit: Detta gäller min jobbdator, en DELL 6410, 8 GB RAM, Intel Core i7, Corsair Force 2 SSD-disk, Win 7 Ent 64-bit.

Någon som har några idéer om detta?

Redigerad av hakbr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UEFI (Unified Extensible Firmware Interface)

Man skulle kunna kalla detta för ett Universellt "Plugin/Tillägg" Gränssnitt till Bios ganska likt en Bootloader och det är väl mycket därifrån man fått idén från början.

Bios borde ju på så sätt finnas kvar i bakgrunden eftersom den delen utgör en slags platform som resten utgått ifrån.

GPT (GUID Partition Table)

Den delen utgör ju egentligen funktionen för man ska kunna komma över begränsningen i att se och använda större diskstorlekar än 2TiB på grundval av faktorn som byggt på 32bitars LBA & 512 bytes block storlek.

Namnet 'GUID' kommer ifrån registret vilket utnyttjas för komma runt problematiken liksom även drivrutiner vilket också används.

På så vis skapas då lite som en extra utökad partitions tabell utöver vad som annars varit vanligt.

Wikipedia GPT

Frågan är ju också vad som händer ifall ett 32bitars system installeras eftersom UEFI enbart stödjer 64bitars (antar den biten hör samman med begränsningen ang. 2Tib i x86 datorer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Tack för svar.

Jag tror att jag kanske formulerade fråga fel...

Windows är alltså installerat med datorn i "BIOS-läge", frågan är vad som händer om jag

går in i setupmenyn (i BIOS) ändrar till "UEFI-jäge" och sedan startar om.

Kommer Windows att starta/fungera överhuvudtaget eller kommer jag att bli tvungen

att installera om Windows när datorn står i "UEFI-läge"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar systemet i UEFI-läge så skiljer det sig mot BIOS-installation, bland annat skapas partitiooner som GPT istället för MBR och det är också en annan partitionering i UEFI.

Hittade något som kan liknas en guide (avancerad sådan) som beskriver en väg att gå från BIOS-läge till UEFI-läge utan att installera om.

http://www.insanelymac.com/forum/lofiversion/index.php/t186440

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som på beställning :)

Gott de dök upp lite mer information & hämta idéer ifrån, kan behövas.

Vidare så var trådskaparens inledning helt Ok. Var bara jag som missuppfattade lättare än vanligt.

Kan bli så när man har feber men hoppas allt löste sig ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...